Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02250015 | Kadın Sağlığı ve Jinekolojik Bakım | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | Öğr.Gör. Hafize DAĞ TÜZMEN |
Dersin İçeriği
Temel sağlık hizmetleri anlayışı doğrultusunda; Dünya'da ve ülkemizde kadın sağlığının durumu, kadın hayatının devreleri, jinekolojik tanı yöntemleri, üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda ebelik bakımı, menstrual düzensizlikler, disfonksiyonel uterus kanamaları, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, pelvik destek yapı ve fonksiyonel bozuklukları, bening ve maling jinekoljik kanserleri, meme kanseri , jinekolojik kanserli kadınların karşılaştıkları problemleri ve ebelik bakımı konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Dünya'da ve ülkemizde kadın sağlığının durumu, kadın hayatının devreleri, jinekolojik tanı yöntemleri, üreme sistemi enfeksiyonlar ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda ebelik bakımı, menstrual düzensizlikler, disfonksiyonel uterus kanamaları, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, pelvik destek yapı ve fonksiyonel bozuklukları, bening ve maling jinekoljik kanserleri, meme kanseri , jinekolojik kanserli kadınların karşılaştıkları problemleri ve ebelik bakımı konularını öğrenerek kadın sağlığını holistik bir yaklaşımla değerlendirecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P7 | Ebeler, kadın sağlığına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kadın sağlığı ile ilgili temel kavramları ve kadın hayatının evrelerini bilir. | P.7.2 | 1 |
Ö2 | Bakım verdiği bireylerin jinekolojik değerlendirmesini yapmayı bilir. | P.7.3 | 1 |
Ö3 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını bilir. | P.7.4 | 1 |
Ö4 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | P.7.5 | 1,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Kadın sağlığına genel bakış ve temel kavramlar |
2 | Kadın hayatının devreleri, üreme sistemi enfeksiyonları (vajinitis, vulvitis, bartolinitis, servisitis, PID) |
3 | Jinekolojik değerlendirme |
4 | Jinekolojik tanı tedavi yöntemleri |
5 | Jinekolojik tanı tedavi yöntemleri |
6 | Anormal uterin kanamalar |
7 | Anormal uterin kanamalar |
9 | Pelvik ağrı, dismenore, premenstrula sendrom |
10 | Üreme sistemi enfeksiyonları |
11 | Üreme sistemi enfeksiyonları |
12 | Üreme organı yapısal sorunları |
13 | Üreme organ tümörleri |
14 | Üreme organ tümörleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Arslan Özkan, H. (2019). Hemşire ve Ebelik için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Akademisyen Tıp Kitabevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 100 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,33 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P7 |
---|---|---|
Ö1 | Kadın sağlığı ile ilgili temel kavramları ve kadın hayatının evrelerini bilir. | 5 |
Ö2 | Bakım verdiği bireylerin jinekolojik değerlendirmesini yapmayı bilir. | 5 |
Ö3 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını bilir. | 5 |
Ö4 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | 5 |