Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02250014 | İntrapartum, Postpartum Bakım ve İzlem I | 3 | Güz | 5 | 4+8+2 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Doğum eyleminde rol oynayan faktörler; doğum eyleminin fizyolojisi, annenin değerlendirilmesi, annenin doğuma hazırlanması; doğumun evreleri, doğum eyleminin mekanizması, doğum sırasında ıntravenöz sıvı ve oral beslenme; eylemin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü evresinde izlem ve bakım; perinenin korunması ve doğum pozisyonları; anne vücudunun doğum eylemine sistemik cevabı, doğum eyleminde ağrı, doğum eyleminde uterus kontraksiyonlarının değerlendirilmesi; doğumda ağrı yönetimi; fetüsün doğum eylemine cevabı, doğum eyleminde fetal sağlığın değerlendirilmesi, anne ve bebek etkileşiminin başlatılması ve sürdürülmesi; doğum sonu dönemin fizyolojisi; doğum sonu değerlendirme; doğum sonu bakım; doğum sonu eğitim.
Dersin Amacı
Öğrencinin, kendi sorumluluğunda doğumu yönetebilmesi için doğum eyleminin fizyolojisi, anne ve fetüsün değerlendirilmesi, izlem ve bakımını yapabilme becerisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüse ilişkin süreci bilir. | P.5.1 | 1 |
| Ö2 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli girişimleri bilir. | P.5.2 | 1 |
| Ö3 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.5.3 | 1 |
| Ö4 | Postpartum dönemde kadın ilişkin yaşanan süreci bilir. | P.6.1 | 1 |
| Ö5 | Postpartum dönemde kadına gerekli girişimleri bilir. | P.6.2 | 1 |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.6.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Doğum hikayelerinin önemi, doğum eyleminin anatomisi |
| 2 | Doğum eylemi fizyolojisi |
| 3 | Doğum eyleminin başlama fizyolojisi Doğum eyleminin hormonal yönetimi |
| 4 | Doğumun birinci evresi yönetimi ve bakımı |
| 5 | Doğumun birinci evresi yönetimi Partograf, fetal sağlığı değerlendirme |
| 6 | Doğum ağrısı ile baş etme |
| 7 | Alternatif doğum yöntemleri |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Doğumun ikinci evresi yönetimi ve bakım |
| 10 | Doğumun ikinci ve üçüncü evresi yönetimi ve bakım |
| 11 | Doğumun dördüncü evresi yönetimi ve bakım |
| 12 | Postpartum ağrı ve yönetimi İnvolüsyon Süreci |
| 13 | Doğum Sonu Döneme Annenin Uyumu ve Laktasyon |
| 14 | Postpartum dönemde cinsel yaşam ve psikolojik değişiklikler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Bal MD. & Yılmaz SD. (2017). Ebelere yönelik kapsamlı doğum, Akademisyen Kitabevi, Ankara. |
| Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. | |
| Öztürk H., Yücel Ü. & Hadımlı A.(2018). Ebenin Travay ve Doğum El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 248 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P6 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüse ilişkin süreci bilir. | 5 | 5 |
| Ö2 | Intrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli girişimleri bilir. | 5 | 5 |
| Ö3 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 |
| Ö4 | Postpartum dönemde kadın ilişkin yaşanan süreci bilir. | 5 | 5 |
| Ö5 | Postpartum dönemde kadına gerekli girişimleri bilir. | 5 | 5 |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 |
