Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02240012 | Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Büşra DURAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Toplumdaki sağlık sorunlarının belirlenmesi, sağlıklı kişilerin nasıl korunması gerektiği ve enfeksiyonlu hastalara bakım verme eğitimi ve bulaşıcı hastalıkların önemi konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bulaşıcı hastalıkların önemini ve tedavi yöntemlerini kavramak için hastalık, enfeksiyon, hastalık etkeni, kuluçka süresi, bulaşma süresi, salgın hastalık, bulaşıcı hastalık zinciri ve bulaşma yolu gibi kavramların öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 2 |
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Epidemiyolojinin tanımını, tarihsel gelişimini ve kullanım alanlarını bilir. | P.1.18 | 1 |
| Ö2 | Bulaşıcı hastalıkların temel özellikleri ve oluşumunu bilir. | P.3.5 | 1 |
| Ö3 | Sistemlere ilişkin bulaşıcı hastalıkları ve korunma yollarını bilir. | P.3.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Epidemiyolojinin tanımı, tarihsel gelişimi ve kullanım alanları |
| 2 | Bulaşıcı hastalıklara giriş, kavramlar, bulaşıcı hastalıkların kontrolü, epidemiyolojisi ve sürveyans çalışması |
| 3 | Epidemiyolojik veri kaynakları, sağlık düzeyini etkileyen ölçütler |
| 4 | Bulaşıcı hastalıklar çıkmadan önce alınması gereken önlemler (toplumun bireylerine yönelik koruyucu önlemler/çevreye yönelik koruyucu önlemler, besinlere yönelik çalışmalar, vektörlere savaş, çevreye yönelik diğer önlemler) |
| 5 | Hastane enfeksiyonları |
| 6 | Enfeksiyonlardan korunmada bağışıklama (Genişletilmiş Bağışıklama Programı ) |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Sindirim yolu ile bulaşan hastalıklar (besin zehirlenmesi, Brusellozis, Botilismus, Dizanteri, Tifo, Kolera, Poliyomyelit ve Paraziter Hastalıklar) ve korunma |
| 10 | Deri ve mukoza yolu ile bulaşan hastalıklar, korunma ve ebelik bakımı |
| 11 | Cinsel yol ile bulaşan hastalıklar (Hepatit B, herpes simplex, HIV (AIDS)) ve korunma |
| 12 | Vektörlerle bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve ebelik bakımı |
| 13 | Zoonozlar ile bulaşan hastalıklar ve mücadele yöntemleri |
| 14 | Bulaşıcı Hastalık Bildirimi I. Bildirimi Zorunlu Hastalıklar, bulaşıcı hastalıkların bakımı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Görak G, Savaşer S, Yıldız S. (2011). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, 2. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi: İstanbul. |
| Karatay, G., Baş, NG. (2021). Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi, Yönetimi ve Bakımı, 1. Baskı, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi: Adana. | |
| Tünger, Ö., Tünger A. (2007). Enfeksiyon Hastalıkları El Kitabı, 4. Baskı, HYB Basım Yayınevi: Ankara . |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 92 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Epidemiyolojinin tanımını, tarihsel gelişimini ve kullanım alanlarını bilir. | 2 | 2 |
| Ö2 | Bulaşıcı hastalıkların temel özellikleri ve oluşumunu bilir. | 2 | 2 |
| Ö3 | Sistemlere ilişkin bulaşıcı hastalıkları ve korunma yollarını bilir. | 2 | 2 |
