Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02240011 | Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hafize DAĞ TÜZMEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hafize DAĞ TÜZMEN | B-131 | [email protected] | 7925 |
Dersin İçeriği
Aile planlamasında kullanılan modern, doğal ve geleneksel yöntemler ile ilgili bilgi ve danışmanlık becerisi kazanmalarına yönelik konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için kültüre duyarlı ve kaliteli sağlık eğitimi ve hizmetleri sunulabilmesi için aile planlaması yöntemlerini ve danışmanlığını öğrenmesini amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Aile planlaması yöntemlerini bilir. | P.3.7 | 1 |
| Ö2 | Aile planlaması danışmanlığı yapar. | P.3.8 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Cinsellik, cinsel sağlık ve üreme hakları |
| 2 | Kadın sağlığına genel bakış |
| 3 | Aile planlaması, aile planlaması danışmanlığı, aile planlaması yöntemleri |
| 4 | Hormonal kontraseptifler (kombine oral konraseptifler, mini haplar, deri altı implantları, enjektabl yöntemler, kombine "patch"(transdermal yöntem)) |
| 5 | Rahim içi araçlar |
| 6 | Bariyer yöntemleri (kondom, kadın kondomu, diyafram, spermisit, kombine vajinal halka, servikal başlık) |
| 7 | Cerrahi kontrasepsiyon (tüpligasyon, vazektomi) |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Doğal aile planlaması yöntemleri (iki gün yöntemi, servikal mukus yöntemi, servikal palpasyon yöntemi) |
| 10 | Doğal aile planlaması yöntemleri (fertil günleri belirleme, semptoma dayalı yöntemler, semptotermal yöntem, bazal vücut ısısı yöntemi) |
| 11 | Geleneksel yöntemler (takvim yöntemi, koitus interraptus) |
| 12 | Gebelik terminasyonu, düşük ve doğum sonu dönemde aile planlaması |
| 13 | İstenmeyen gebelikleri sonlandırmada başvurulan yöntemler ve zararları, premenopozal dönemde aile planlaması |
| 14 | Post koital haplar |
| 18 | Doğal aile planlaması yöntemleri (doğurganlık bilincine dayalı yöntemler) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: ANkara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 92 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 |
|---|---|---|
| Ö1 | Aile planlaması yöntemlerini bilir. | 2 |
| Ö2 | Aile planlaması danışmanlığı yapar. | 2 |
