Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02240009 | Antenatal Bakım ve İzlem II | 2 | Bahar | 4 | 4+8+0 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Fatma BAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Fatma BAY | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Gebelikte risk grupları, riskli durumlar (kanamalar, hiperemezis gravidarum, polihidroamniyos, oligohidroamniyos, intrauterin büyüme geriliği, erken membran rüptürüve doğum tehdidi, hipertansif hastalıklar, endokrin sistem hastalıkları, kardiyovasküler sistem hastalıkları, solunum sistemi hastalıkları, enfeksiyon hastalıkları, üriner sistem enfeksiyonları, psikiyatrik hastalıklar, nörolojik hastalıklar, Rh uyuşmazlığı, anemi, çoğul gebelikler) ve bu durumlarda yapılması gereken izlem, bakım ve danışmanlığı, yüksek riskli gebeliğin psikososyal boyutu kayıp ve yas sürecini içermektedir.
Dersin Amacı
Gebelik döneminde görülebilecek riskli durumlar ile ilgili bilgi kazanarak risklerin erken dönemde tespiti, sevki, tedavi ve bakımını kapsayan riskli gebe ve fetüsün izlem, bakım ve danışmanlığını yapabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P4 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Gebelikte riskli durumların fizyopatolojisini bilir. | P.4.3 | 1 |
Ö2 | Gebelikte riskli durumlara ilişkin izlem basamaklarını bilir. | P.4.4 | 1 |
Ö3 | Gebelikte riskli durumlara özgü bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.4.5 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Riskli gebelikler; risk faktörleri, yaklaşımlar ve acil obstetrik bakım |
2 | Doğum öncesi kanamalar ve bakım |
3 | Doğum öncesi kanamalar ve bakım |
4 | Erken doğum tehdidi ve bakımı, erken membran rüptürü ve bakımı |
5 | Oligohidramniyos, polihidramniyos ve bakımı |
6 | Gebelikte hipertansif hastalıklar ve bakım |
7 | Hiperemezis gravidarum ve bakımı |
8 | Ara Sınav |
9 | Çoğul gebelikler ve bakımı |
10 | İntrauterin gelişme geriliği |
11 | Gebelikte Rh uyuşmazlığı ve bakım |
12 | Gebelikte anemi ve bakımı |
13 | Gebelikte endokrin sistem hastalıkları ve bakım |
14 | Gebelikte kalp hastalıkları ve bakım |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. |
Taşhan, S. T. & Yüksekol, Ö. D. (2019). Riskli gebelikler ve bakım. Göktuğ Yayıncılık: Amasya. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 1 | 30 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 244 | ||
Toplam Yük / 30 | 8,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P4 |
---|---|---|
Ö1 | Gebelikte riskli durumların fizyopatolojisini bilir. | 5 |
Ö2 | Gebelikte riskli durumlara ilişkin izlem basamaklarını bilir. | 5 |
Ö3 | Gebelikte riskli durumlara özgü bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |