Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02230007 | Antenatal Bakım ve İzlem I | 2 | Güz | 3 | 4+8+0 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım, rol yapma, gösterip yaptırma, simülasyon, sergi tekniği, örnek olay yöntemi |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Gebeliğin oluşumu ve gebelik süresince anne ve fetüste görülen değişiklikler, izlem, bakım ve danışmanlık yapabilme becerisine yönelik konuları içerir.
Dersin Amacı
Öğrenci; gebelik süreci hakkında bilgi sahibi olarak gebenin sağlığını maksimum düzeyde tutmak için gerekli bakım, izlem ve danışmanlığı yapar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 3 |
P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 1 |
P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 1 |
P4 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 4 |
P8 | Mesleki etik bilinciyle yasal hak ve sorumluluklarını bilir, uygular. | 4 |
P9 | İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Gebelik sürecini, gebe ve fetüs fizyolojisini bilir. | P.1.13 | 1 |
Ö2 | Antenatal döneme ilişkin izlem basamaklarını bilir. | P.4.1 | 1 |
Ö3 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.4.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Üreme sisteminin anatomisi |
2 | Üreme sisteminin fizyolojisi |
3 | Gebeliğin oluşumu (fertilizasyon, implantasyon ve plasenta) ve teşhisi |
4 | Embriyonel-fetal gelişim ve fizyolojisi |
5 | Annenin fizyolojisi |
6 | Gebelikte anneyi değerlendirme |
7 | Gebelikte tehlike belirtileri, sık görülen rahatsızlıklar |
8 | Ara Sınav |
9 | Fetal sağlığı değerlendirme yöntemleri |
10 | Gebelikte ilaç kullanımı gebelikte aşı, gebelik ve bitkisel destek |
11 | Gebelikte zararlı etmenler, gebelik ve kozmetik kullanımı |
12 | Gebelik ve yolculuk, gebelik ve çalışma (çalışma ortamı, olanakları, yasalarla kazanmış hakları), gebelik döneminde egzersiz |
13 | Gebelik ve cinsel aktivite, couvade sendromu (sempatik gebelik) |
14 | Sağlık Bakanlığı, DSÖ rehberine göre antenatal bakım ve izlem |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: ANkara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 14 | 30 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 10 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 2 | 20 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 240 | ||
Toplam Yük / 30 | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 |
---|---|---|---|
Ö1 | Gebelik sürecini, gebe ve fetüs fizyolojisini bilir. | 5 | 5 |
Ö2 | Antenatal döneme ilişkin izlem basamaklarını bilir. | 5 | 5 |
Ö3 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 | 5 |