Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02220006 | Ebelikte Etkili İletişim Yöntemleri | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kendini tanıma, özgüven ve benlik imaji; iletişimin tanımı, amacı, öğeleri, çeşitleri; iletişimde temel kavramlar; iletişimi etkileyen değişkenler, iletişim modları; terapötik iletişim ve nonterapötik iletişim; iletişim kurmayı kolaylaştıran yaklaşımlar; atılgan, pasif, saldırgan ve manüplatif davranış türlerine sahip kişiler ve kişilerarası ilişkileri ve çalışma yaşamında iletişim empati ve çatışma; toplumsal krizlerde iletişim; çocuklarda iletişim; cinsel iletişim; yaş dönemlerine özgü (puberte, üreme, menopoz, yaşlılıkta) iletişim; gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçteki kadın ve aile içi krizlerde iletişim; kayıp ve yas durumlarında kadın ve aile ile iletişim; jinekolojik veya kanserli hasta ve ailesi ile iletişim; obstetrik acil durumlarda İletişim içermektedir.
Dersin Amacı
İletişimin temel kavramlarını ve önemini kavratarak, öğrencilerin sosyal ve mesleki yaşamlarında etkili iletişim becerilerini geliştirmek ve günlük yaşamlarında aktif olarak kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P11 | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hizmet alan bireylerle etkili ilişki kurmanın özelliklerini bilir. | P.11.6 | 1 |
| Ö2 | Etkili iletişim tanım ve tekniklerini bilir. | P.11.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İnsan gereksinimleri ve iletişim, ebelik ve amacı, ebe-danışan ilişkisi, iletişim, iletişim süreci, iletişim öğeleri |
| 2 | İnsan-insana ilişki ve evreleri, bireyin bakım gereksinimlerinin karşılanması süreci |
| 3 | Dil-kültür ve iletişim, iletişim sınıflamaları, iletişimi etkileyen durumlar, geribildirim ve ben dili, iletişim kazaları |
| 4 | Atılgan, pasif, saldırgan ve manüplatif davranış türlerine sahip kişiler ve kişilerarası ilişkiler ve kendini tanıma, çalışma yaşamında iletişim empati ve çatışma, toplumsal krizlerde iletişim |
| 5 | İletişim modları (sözcüklerin anlamı, özel anlamlar, sözsüz mesajlar, anlamların sözlü paylaşılması) |
| 6 | Görüşme teknikleri |
| 7 | Tedavi edici terapotik iletişim teknikleri, tedavi edici olmayan (nonterapotik) teknikler, duygusal zeka ve ebelik |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Aile içi iletişim (etkin dinleme, yıkıcı-yapıcı tepkiler), aile içi krizlerde iletişim |
| 10 | Gebelik ve doğum sürecinde iletişim |
| 11 | Doğum sonu süreçte lohusa ve aile içi iletişim |
| 12 | Jinekolojik veya kanserli hasta ve ailesi ile iletişim, olumsuz bilgi verme |
| 13 | Kayıp ve yas durumlarında kadın ve aile ile iletişim |
| 14 | Obstetrik acil durumlarda iletişim |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Özdemir, A. (2022). Beden Dili-Etkili İletişim-Etkili Konuşma. |
| Sarı, Y. E. (2021). Uzaktan eğitimde etkili iletişim ve iletişimsel engeller: sözlü ve sözsüz iletişim. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(2), 659-671. | |
| Altay, S.U., & Ekşi A. (2020). Hastane Öncesi Acil Sağlik Hizmetlerinde Iletişim. Hastane Öncesi Dergisi, 5(1), 67-77. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 32 | 64 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 144 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P11 |
|---|---|---|
| Ö1 | Hizmet alan bireylerle etkili ilişki kurmanın özelliklerini bilir. | 5 |
| Ö2 | Etkili iletişim tanım ve tekniklerini bilir. | 5 |
