İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02210003 Fizyoloji 1 Güz 1 3+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Koor. Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Elif GÜLBAHÇE MUTLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Elif GÜLBAHÇE MUTLU - [email protected]
Dersin İçeriği
Hücre ve genel fizyoloji; vücut sıvı kompartmanları ve içeriği, vücut sıvılarında iyon konsantrasyonlarının düzenlenmesi, sıvı dengesinin düzenlenmesi, asit-baz dengesinin düzenlenmesi; duyu fizyolojisi; dolaşım sistemi fizyolojisi; solunum sistemi fizyolojisi; sindirim ve üriner sistem fizyolojisi, gebelik fizyolojisi; doğum fizyolojisi; kas-iskelet sistemi fizyolojisi; sinir sistemi fizyolojisi; endokrin sistem fizyolojisi; üreme sistemi fizyolojisi; doğum sonu dönem ve laktasyon fizyolojisi; yenidoğan fizyolojisini içermektedir.
Dersin Amacı
Öğrencinin, fizyoloji konusunda bilgi ve beceri sahibi olması, insan vücudunun hücre, doku, organ ve sisteminin normal işleyiş mekanizmalarının öğrenilmesi ve ebelik uygulamaları ile ilişkilendirilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan vücudu hücre, doku, organ ve sistemine ilişkin fizyolojiyi bilir. P.1.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, Dönemlik Ders Yürütme Planının Sunumu, Hücre ve Genel Fizyoloji (Hücre, Hücre Zarından Geçiş ve Taşınma Mekanizmaları, Homeostaz)
2 Vücut Sıvı Kompartmanları ve İçeriği, Vücut Sıvılarında İyon Konsantrasyonlarının Düzenlenmesi, Sıvı Dengesinin Düzenlenmesi, Asit-Baz Dengesinin Düzenlenmesi
3 Dolaşım Sistemi Fizyolojisi (Kalp Döngüsü ve Çalışmasının Düzenlenmesi, Arteryel Kan Basıncı, Kalp Sesleri)
4 Duyu Fizyolojisi (Duyu Reseptörleri, Ağrı Fizyolojisi, Isı Düzenlemesi Mekanizmaları)
5 Solunum Sistemi Fizyolojisi (Havalanma-kanlanma ilişkisi, kanda O2 ve CO2 taşınması, solunumun kontrolü)
6 Sindirim (Sindirim Kanalında Sindirim/Emilim, Karbonhidrat, Yağ, Protein Metabolizmaları) ve Üriner Sistem (Nefron, Glomerüler Filtrasyon, Tübüler Fonksiyonlar, Miksiyon) Fizyolojisi
7 Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi (Kas Türleri ve Fonksiyonel Özellikleri, Kas Kasılma Mekanizması ve Nöromüsküler İleti, İskelet Kas Lifi Tipleri, Düz Kas Yapısı, Düz Kas Kasılması ve Kontrolü)
8 Ara Sınav
9 Kas-İskelet Sistemi Fizyolojisi (Kas Türleri ve Fonksiyonel Özellikleri, Kas Kasılma Mekanizması ve Nöromüsküler İleti, İskelet Kas Lifi Tipleri, Düz Kas Yapısı, Düz Kas Kasılması ve Kontrolü)
10 Sinir Sistemi Fizyolojisi (Nörotransmiterler, refleks yayı, merkezi sinir sistemi,Beyin sapı, beyincik, talamus, hipotalamus, bazal gangliyonlar yapı ve görevleri)
11 Sinir Sistemi Fizyolojisi (Nörotransmiterler, refleks yayı, merkezi sinir sistemi,Beyin sapı, beyincik, talamus, hipotalamus, bazal gangliyonlar yapı ve görevleri)
12 Endokrin Sistem Fizyolojisi (Hormon, Hipofiz, Tiroid, Adrenal Korteks Hormonları)
13 Endokrin Sistem Fizyolojisi (Hormon, Hipofiz, Tiroid, Adrenal Korteks Hormonları)
14 Üreme Sistemi Fizyolojisi (Puberteden İtibaren Gebelik Öncesi Kadın Fizyolojisi ve Kadın Hormonları)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Taşkın, E., & Kocahan, S. (2020). Sağlık Bilimleri İçin Fizyoloji. Akademisyen Kitabevi.
Özgünen, T., & Polat, S. (2019). Güncel Fizyoloji-Histoloji Çalışmaları I.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 94
Toplam Yük / 30 3,13
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1
Ö1 İnsan vücudu hücre, doku, organ ve sistemine ilişkin fizyolojiyi bilir. 5