Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02210001 | Ebelik Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramlar | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Doğumun tarihi, Ebeliğin tanımı ve dünyada ve ülkemizde ebeliğin tarihsel gelişimi, ebelik bakım felsefesi, ebelik uygulamalarında temel etik değerler, ebelik bakım modelleri, gelişmiş ülkelerde ebelik modelleri insan-çevre, sağlık-hastalık ve ebelik temel kavramları açıklanmaktadır.
Dersin Amacı
Ebelik lisans eğitiminin ilk adımında mesleğin tarihsel gelişimi konusunda farkındalık kazanmayı, ebelik bakımının felsefesini benimsemeyi ve ebeliğin temel kavramları olan insan-çevre-sağlık-hastalık ve ebelik kavramlarını açıklayabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 5 |
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 5 |
| P13 | Ulusal ve uluslararası düzeyde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, tanımı, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | P.2.1 | 1 |
| Ö3 | Ebelik tarihini bilir. | P.13.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu, ebelik tarihine giriş |
| 2 | Doğumun tarihi |
| 3 | Ebeliğin tanımı ve dünyada ebeliğin tarihsel gelişimi |
| 4 | Ülkemizde ebeliğin tarihsel gelişimi |
| 5 | Ebelik ve ebelik mesleğinin felsefesi |
| 6 | Ebelik uygulamalarında temel etik değerler |
| 7 | Ebenin rolleri ve günümüzdeki durum |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Ebelik bakım modelleri |
| 10 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, sağlık/hastalık, toplum, çevre ve kültür kavramları |
| 11 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: Aile ve ebeveynlik, rol ve adaptasyon, destek sistemleri |
| 12 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: Beden imajı, anksiyete, korku, kriz, ağrı, empati, stres-baş etme kavramları |
| 13 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: Rahatlık, yaşam kalitesi, kayıp, yas, ölüm kavramları |
| 14 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: Profesyonellik, atılganlık ve liderlik kavramları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dolgun, G., Özkan, H. (2022). Ebeliğin Temelleri Öğrenciler İçin Ders Kitabı. (1. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri: İstanbul. |
| Erkaya Balsoy, G. (2015). Kahraman Doktor İhtiyar Acuzeye Karşı. Can Yayıncılık: İstanbul. | |
| Koltukçuoğlu, Z. (Çev. Ed.). (2013). Sezaryen. 2. Baskı. Kuraldışı: İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 32 | 32 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 45 | 45 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 165 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P13 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | - | - | 5 |
| Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | - | 5 | - |
| Ö3 | Ebelik tarihini bilir. | 5 | - | - |
