Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99900004 | Türk Dili I | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Uğur BİRKANDAN |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
1. HAFTA DİL NEDİR? DİLLERİN DOĞUŞU NASIL OLMUŞTUR? Dilin tanımı, özellikleri, millet hayatındaki yeri. Dillerin doğuşu üzerine geçmişten bu yana ileri sürülen teoriler. Yeryüzündeki dillerin köken ve yapı bakımından sınıflandırılması, varlığı kabul edilen başlıca dil aileleri, konuşma dili ve yazı dili. Türk dilinin tarih sahnesine çıkışı, Türk dilinin belgelerle takip edilebilen ve edilemeyen dönemleri, belgelerle takip edilebilen dönemler içerisindeki başlıca eserler ve şahsiyetler. Türklerin tarih boyunca kullandıkları başlıca alfabeler, Türk dilinin bugünkü durumu ve Dünya üzerindeki yayılma alanları, yaşayan Türk lehçeleri. Türkçedeki seslerin çeşitli yönlerden sınıflandırılması, Türkçe kelimelerin ses özellikleri, Türkçede ses olayları. Kelimenin tanımı, kök ve ek kavramı, yapım ve çekim ekleri, nitelik ve işlev bakımından kelime türleri. Cümlenin tanımı Büyük harflerin kullanıldığı yerler Birleşik kelimelerin yazımı Nokta, virgül, noktalı virgül, üç nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi, uzun çizgi, eğik çizgi, tırnak işareti, kesme işareti ve ‘den den'işaretinin kullanıldığı yerler ve bunların kullanımına dair örnekler. Yay ayraç, köşeli ayraç, kesme işaretinin kullanıldığı yerler ve bu işaretlerin kullanımına dair örnek kullanımlar Anlama Dayalı Bozukluklar: Gereksiz sözcük kullanımı Yapıya Dayalı Bozukluklar: Özneyle ilgili anlatım bozuklukları Türkçenin bugün yüz yüze geldiği sorunlar: Anadili bilinci sorunu
Dersin Amacı
Çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimize ana dili sevgisini ve bilincini kazandırmak. Hayatın her alanında ve her meslek grubunda gerekli olan dilin doğru, güzel ve etkili kullanılması. Öğrencilere her alanda kendilerini yeterli ve açık bir biçimde ifade edebilme becerisinin kazandırılması. Mesleki yönden çağdaş bilgilerle donanmış bireyleri dil ve edebiyat tarihi yönünden aydınlatmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dil( Dil- Millet İlişkisi/ Dil-Kültür İlişkisi). |
2 | Yeryüzündeki Diller. |
3 | Kaynakları Bakımından Dil Aileleri. Yapı Bakımından Dil Grupları. |
4 | Türk Dilinin Tarihi Devirleri. Türk Yazı Dilinin Tarihi Gelişimi. |
5 | Eski Türkçe- Orta Türkçe- Yeni Türkçe- Modern Türkçe. |
6 | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları. |
7 | Ses Bilgisi. |
8 | Ses Bilgisi. Şekil Bilgisi- Kökler Ekler (Yapım ve Çekim Ekleri) |
9 | Ara Sınav |
10 | Anlam ve Vazifeleri Bakımından Kelimeler. |
11 | Anlam Bilimi- Kelimede Anlam- Kelimeler Arası İlişkiler. |
12 | Cümle Bilgisi- Kelime Gruplarının Özellikleri. |
13 | Kelime Gruplarının Çeşitleri. |
14 | Cümlenin Unsurları |
15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | AKSAN, Doğan (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. |
BİLGEGİL, Kaya (1963). Türkçe Dilbilgisi I-II, Ankara. | |
BOZ, Erdoğan (2004). Türkiye Türkçesi Grameri, Türk Dili ve Kompozisyon, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon. | |
DOĞAN, Enfel (2012). Türkçe Cümle Bilgisi I, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. | |
ERCİLASUN, Ahmet B. (2010). "Türkçede Seslerin Sınıflandırılması", Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay. Bursa. | |
ERGİN, Muharrem (1998). Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Basım Yayım Tanıtım. İstanbul. | |
GABAİN, A.Von. Eski Türkçenin Grameri, TDK Yay. Ankara, 2007. | |
GÖKER, Osman (1998). Üniversite Öğrencileri İçin Türkçe, Doğuş Matbaacılık, Ankara. | |
GÜLENSOY, Tuncer (2010). Türkçe El Kitabı (6. Baskı), Akçağ Yay. Ankara. | |
GÜLSEVİN, Gürer; BOZ, Erdoğan; AYPAY, İrfan; SARI, Mehmet (2004). Türk Dili ve Kompozisyon, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı yay. Afyonkarahisar. | |
HATİBOĞLU, A. Necip (2003). Üniversitede Türk Dili, Barış Yayınevi, Ankara. | |
HENGİRMEN, Mehmet (2007). Türkçe Dilbilgisi, Engin Yayınları, Ankara | |
KARAHAN, Leyla (2010). Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara | |
KOLCU, Hasan (Başkanlığında) (2012). Türk Dili, Umuttepe Yay. Kocaeli. | |
KORKMAZ, Zeynep vd. (1997). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. YÖK Yay. Ankara. | |
KORKMAZ, Zeynep (2010). "Yeryüzündeki Diller", Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay. Bursa. | |
KÜLTÜRAL, Zühal (2009). Türkiye Türkçesi Cümle Bilgisi. Simurg Yayınları. İstanbul. | |
PİLANCI, Hülya (2006). Türk Dili. Anadolu Üniversitesi Yayını. No:1473. Eskişehir. | |
SARI, Mehmet (2011). Fakülte ve Yüksekokullar için Türk Dili Ders Kitabı. Okutman Yay. Ankara. | |
SAUSSURE, F. (2001). Genel Dilbilim Dersleri (Çev.: Berke Vardar), Multilingual Yay. İstanbul. | |
TUĞLUK, İbrahim Halil (2016). Türk Dili-Yazılı ve Sözlü Anlatım. Gazi Kitabevi. Ankara. | |
Yazım Kılavuzu (2012).Türk Dil Kurumu Yay. Ankara. |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |