İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99500005 İlkyardım 1 Güz 1 2+0+0 3 3
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Başak AĞCA
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Dersin İçeriği İlk yardım, acil tedavi, ilk yardımcı nedir, ilk yardımın temel uygulamaları nelerdir?. ilk yardımcının özellikleri, olay yeri ve hastanın değerlendirilmesi. temel yaşam desteği ve hayat kurtarma zinciri. ilk yardımın abc si. yapay solunum ve dış kalp masajı. kanama ve kanamalarda ilk yardım uygulamaları. şok ve şokta ilk yardım uygulamaları. yara ve yaralanmalarda ilk yardım uygulamaları. yanık ve yanıklarda ilk yardım uygulamaları, kırıklarda ilk yardım uygulamaları. kafatası ve omurga yaralanmalarında ilk yardım uygulamaları, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamaları, boğulmalarda ilk yardım uygulamaları
Dersin Amacı
Doğal afetler, kazalar ve ani hastalıklar gibi hayatı tehdit eden olağan dışı olaylarda, hayat kaybını ve sakatlıkları önlemek ve bu kazalardan kişilerin en az zararla kurtulabilmelerini sağlamak için; hayat kurtarıcı girişimleri sakin, düzenli ve hemen uygulamaya geçebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi 4
P2 Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi 3
P3 Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi 3
P4 Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi 1
P5 Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 1
P6 Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 1
P7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi 1
P8 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 4
P9 Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi 1
P10 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma 1
P11 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. P.1.1 1
Ö2 Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme P.1.2 1
Ö3 Farklı gruplara beslenme eğitimi uygulayabilme P.1.3 1
Ö4 Ulusal ya da uluslararası besin yetersizliği sonucu görülecek problemleri analiz edebilme P.1.4 1
Ö5 Toplum beslenmesinin önemini bilme ve sahada pratiğe dönüştürebilme P.1.5 1
Ö6 Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme P.1.6 1
Ö7 Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme P.2.1 1
Ö8 Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme P.2.2 1
Ö9 Farklı gruplara detaylı beslenme eğitimi planlayabilme ve uygulayabilme P.2.3 1
Ö10 Toplumun beslenme durumu ve beslenme alışkanlıklarının saptanmasını ve gruplara bağlı farklılıkları analiz edebilme P.2.4 1
Ö11 Farklı gruplara verilebilecek beslenme eğitiminin daha etkili olması için gerekli faktörleri açıklayabilme ve diğer birimlerle eğitimin daha etkili geçmesi için koordinasyon içinde olabilme P.2.5 1
Ö12 Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme P.2.6 1
Ö13 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme P.3.1 1
Ö14 Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan biyokimyasal yöntemlere ve onları etkileyecek faktörlere örnek verebilme P.3.2 1
Ö15 Beslenme eğitiminin bireylerin yaşamının sürdürülmesi ve hastalıkların önlenmesindeki rolüne örnek verebilme P.3.3 1
Ö16 Bireylerin beslenme durumunu saptarken kullanılan antropometrik ölçüm aletlerini kullanabilmek P.3.4 1
Ö17 Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme P.3.5 1
Ö18 Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme P.3.6 1
Ö19 Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme P.3.7 1
Ö20 Diyetisyenin farklı alanlarda yetki ve görev tanımlarını açıklayabilme P.4.1 1
Ö21 Halk sağlığı alanında çalışan sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışabilme beceri ve yeteneği ile ekip çalışması becerisi kazanabilme P.4.2 1
Ö22 Farklı sağlık çalışanları ve diğer meslek gruplarıyla entegre şekilde hareket edebilme P.4.3 1
Ö23 Saha çalışması sırasında ortaya çıkan sorunları analiz edebilme P.4.4 1
Ö24 Farklı gruplara verilebilecek beslenme eğitiminin daha etkili olması için gerekli faktörleri analiz edebilme ve diğer birimlerle koordinasyon içinde olabilme P.4.5 1
Ö25 Saha çalışması sürecince yapılan uygulamaların etkinliğini değerlendirme P.4.6 1
Ö26 Alan dışı derslere dair terminolojiyi bilme P.5.1 1
Ö27 Alan dışı bilgileri özümseme P.5.2 1
Ö28 Güncel literatür taraması yapabilme P.5.3 1
Ö29 Edinilen bilgilerin gruplandırılabilmesi P.5.4 1
Ö30 Alan dışı derslerde edinilen bilgileri birlikte kullanabilme P.5.5 1
Ö31 Alan dışı derslerde edinilen bilgileri özetleme P.5.6 1
Ö32 Alan derslerinin uygulamalarında kullanılacak bilişim teknolojisini tanır P.6.1 1
Ö33 Kullanılacak yöntem veya teknolojilerin alternatif kullanım alanlarını özümseme P.6.2 1
Ö34 Bilişim teknolojileri kullanılarak eğitim veya beslenme programları oluşturabilmek P.6.3 1
Ö35 Araştırma sonuçlarını bilişim teknolojilerini kullanarak ilişkilendirme P.6.4 1
Ö36 İhtiyaçları doğrultusunda bilişim teknolojilerini kullanarak materyal geliştirme P.6.5 1
Ö37 Araştırma sonuçlarını özetleyip sonuç çıkarma P.6.6 1
Ö38 Mesleki kavramlara/terminolojiye yabancı dilde hakim olabilme P.7.1 1
Ö39 Yabancı dildeki ders materyallerini Türkçe'ye çevirebilme P.7.2 1
Ö40 Bilgiyi sözlü iletişim yoluyla aktarabilme P.7.3 1
Ö41 Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme P.7.4 1
Ö42 Edinilen terminolojik bilgileri bilip, yabancı literatürle karşılaştırabilme P.7.5 1
Ö43 Yabancı dilde taranan kaynaklardaki bilgileri özetleme P.7.6 1
Ö44 Alanındaki güncel bilgiye hangi kaynak ve yöntemlerle erişeceğini bilme P.8.1 1
Ö45 Güncel bilgileri yeni teknolojik gelişmeler ışığında özümseme P.8.2 1
Ö46 Alanında güncel literatür taraması yapabilme P.8.3 1
Ö47 Verilerin güncel teknolojik uygulamalar aracılığıyla analiz edilmesi P.8.4 1
Ö48 Araştırma sonuçlarının yorumlanması ve güncel literatürle karşılaştırılması P.8.5 1
Ö49 Edinilen bilgilerin sahadaki etkinliğinin değerlendirilmesi P.8.6 1
Ö50 Literatürdeki eksiklikleri bilir P.9.1 1
Ö51 Araştırma planlamanın ilkelerini özümser P.9.2 1
Ö52 Disipline özgü bir konuda araştırma planlar ve veri toplar P.9.3 1
Ö53 Araştırma sonuçları ile literatürdeki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyabilme P.9.4 1
Ö54 Araştırma çıktıları ile literatür verilerini birleştirme P.9.5 1
Ö55 Araştırma sonuçlarını yorumlayıp, raporlayabilme P.9.6 1
Ö56 Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme P.10.1 1
Ö57 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme P.10.2 1
Ö58 Ülkemizde gıda kontrolü ile ilgili çıkarılmış olan yönetmeliklerin ve besin tebliğlerini kullanabilme P.10.3 1
Ö59 Gıda güvenliği ile ilgili yasal otoriterin farkında olma P.10.4 1
Ö60 Türk gıda mevzuatının içeriği hakkında bilgi sahibi olma, mevzuatı tarayabilme P.10.5 1
Ö61 Gıda katkı maddelerinin özelliklerini, besinlerde kullanımını ve yasal düzenlemeleri değerlendirebilme P.10.6 1
Ö62 Beslenme ve diyetetik bilim dalının insan sağlığı üzerindeki etkilerini açıklayabilme P.11.1 1
Ö63 Meslek tanımı ve mesleğin çalışma alanları/ünvanları hakkında örnek verebilme P.11.2 1
Ö64 Mutfak çalışanlarıyla ilişkide etik değerler ve sorumluluk bilinci kapsamında hareket etme P.11.3 1
Ö65 Yürüttüğü beslenme eğitimi ve programları ile insan sağlığını iyileştirme sorumluluğunun farkında olması P.11.4 1
Ö66 Meslek etiği ile ilgili temel bilgileri özümseyebilme ve mesleğin gerektirdiği sorumluluk ve faaliyetleri uygulayabilme P.11.5 1
Ö67 Alanla ilgili ulusal ve küresel düzeyde işleyişi olan otoritelerin görev, yetki ve sorumluluklarını değerlendirebilme P.11.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Genel İlkyardım Bilgileri
2 Hasta Yaralı ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi
3 Temel Yaşam Desteği
4 Kanamalarda İlkyardım
5 Yaralanmalarda İlkyardım
6 Yanık, Donma ve Sıcak Çarpmasında İlkyardım
7 Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım
8 Ara Sınav
9 Bilinç Bozukluklarında İlkyardım
10 Zehirlenmelerde İlkyardım
11 Hayvan Isırmalarında İlkyardım
12 Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim kaçması ve İlkyardım
13 Boğulmalarda İlkyardım
14 Hasta ve Yaralı Taşıma Teknikleri
15 İlkyardımda Yasal Boyut
16 Dönem Sonu Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar 1 Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme YAyınları. 2 Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 0 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 1 2 2
Dönem Sonu Sınavı 1 1 1
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 88
Toplam Yük / 30 2,93
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö2 Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö3 Farklı gruplara beslenme eğitimi uygulayabilme 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Ö4 Ulusal ya da uluslararası besin yetersizliği sonucu görülecek problemleri analiz edebilme - - - - - - - - - - -
Ö5 Toplum beslenmesinin önemini bilme ve sahada pratiğe dönüştürebilme - - - - - - - - - - -
Ö6 Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme - - - - - - - - - - -
Ö7 Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme - - - - - - - - - - -
Ö8 Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme - - - - - - - - - - -
Ö9 Farklı gruplara detaylı beslenme eğitimi planlayabilme ve uygulayabilme - - - - - - - - - - -
Ö10 Toplumun beslenme durumu ve beslenme alışkanlıklarının saptanmasını ve gruplara bağlı farklılıkları analiz edebilme - - - - - - - - - - -
Ö11 Farklı gruplara verilebilecek beslenme eğitiminin daha etkili olması için gerekli faktörleri açıklayabilme ve diğer birimlerle eğitimin daha etkili geçmesi için koordinasyon içinde olabilme - - - - - - - - - - -
Ö12 Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme - - - - - - - - - - -
Ö13 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme - - - - - - - - - - -
Ö14 Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan biyokimyasal yöntemlere ve onları etkileyecek faktörlere örnek verebilme - - - - - - - - - - -
Ö15 Beslenme eğitiminin bireylerin yaşamının sürdürülmesi ve hastalıkların önlenmesindeki rolüne örnek verebilme - - - - - - - - - - -
Ö16 Bireylerin beslenme durumunu saptarken kullanılan antropometrik ölçüm aletlerini kullanabilmek - - - - - - - - - - -
Ö17 Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme - - - - - - - - - - -
Ö18 Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme - - - - - - - - - - -
Ö19 Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme - - - - - - - - - - -
Ö20 Diyetisyenin farklı alanlarda yetki ve görev tanımlarını açıklayabilme - - - - - - - - - - -
Ö21 Halk sağlığı alanında çalışan sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışabilme beceri ve yeteneği ile ekip çalışması becerisi kazanabilme - - - - - - - - - - -
Ö22 Farklı sağlık çalışanları ve diğer meslek gruplarıyla entegre şekilde hareket edebilme - - - - - - - - - - -
Ö23 Saha çalışması sırasında ortaya çıkan sorunları analiz edebilme - - - - - - - - - - -
Ö24 Farklı gruplara verilebilecek beslenme eğitiminin daha etkili olması için gerekli faktörleri analiz edebilme ve diğer birimlerle koordinasyon içinde olabilme - - - - - - - - - - -
Ö25 Saha çalışması sürecince yapılan uygulamaların etkinliğini değerlendirme - - - - - - - - - - -
Ö26 Alan dışı derslere dair terminolojiyi bilme - - - - - - - - - - -
Ö27 Alan dışı bilgileri özümseme - - - - - - - - - - -
Ö28 Güncel literatür taraması yapabilme - - - - - - - - - - -
Ö29 Edinilen bilgilerin gruplandırılabilmesi - - - - - - - - - - -
Ö30 Alan dışı derslerde edinilen bilgileri birlikte kullanabilme - - - - - - - - - - -
Ö31 Alan dışı derslerde edinilen bilgileri özetleme - - - - - - - - - - -
Ö32 Alan derslerinin uygulamalarında kullanılacak bilişim teknolojisini tanır - - - - - - - - - - -
Ö33 Kullanılacak yöntem veya teknolojilerin alternatif kullanım alanlarını özümseme - - - - - - - - - - -
Ö34 Bilişim teknolojileri kullanılarak eğitim veya beslenme programları oluşturabilmek - - - - - - - - - - -
Ö35 Araştırma sonuçlarını bilişim teknolojilerini kullanarak ilişkilendirme - - - - - - - - - - -
Ö36 İhtiyaçları doğrultusunda bilişim teknolojilerini kullanarak materyal geliştirme - - - - - - - - - - -
Ö37 Araştırma sonuçlarını özetleyip sonuç çıkarma - - - - - - - - - - -
Ö38 Mesleki kavramlara/terminolojiye yabancı dilde hakim olabilme - - - - - - - - - - -
Ö39 Yabancı dildeki ders materyallerini Türkçe'ye çevirebilme - - - - - - - - - - -
Ö40 Bilgiyi sözlü iletişim yoluyla aktarabilme - - - - - - - - - - -
Ö41 Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme - - - - - - - - - - -
Ö42 Edinilen terminolojik bilgileri bilip, yabancı literatürle karşılaştırabilme - - - - - - - - - - -
Ö43 Yabancı dilde taranan kaynaklardaki bilgileri özetleme - - - - - - - - - - -
Ö44 Alanındaki güncel bilgiye hangi kaynak ve yöntemlerle erişeceğini bilme - - - - - - - - - - -
Ö45 Güncel bilgileri yeni teknolojik gelişmeler ışığında özümseme - - - - - - - - - - -
Ö46 Alanında güncel literatür taraması yapabilme - - - - - - - - - - -
Ö47 Verilerin güncel teknolojik uygulamalar aracılığıyla analiz edilmesi - - - - - - - - - - -
Ö48 Araştırma sonuçlarının yorumlanması ve güncel literatürle karşılaştırılması - - - - - - - - - - -
Ö49 Edinilen bilgilerin sahadaki etkinliğinin değerlendirilmesi - - - - - - - - - - -
Ö50 Literatürdeki eksiklikleri bilir - - - - - - - - - - -
Ö51 Araştırma planlamanın ilkelerini özümser - - - - - - - - - - -
Ö52 Disipline özgü bir konuda araştırma planlar ve veri toplar - - - - - - - - - - -
Ö53 Araştırma sonuçları ile literatürdeki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyabilme - - - - - - - - - - -
Ö54 Araştırma çıktıları ile literatür verilerini birleştirme - - - - - - - - - - -
Ö55 Araştırma sonuçlarını yorumlayıp, raporlayabilme - - - - - - - - - - -
Ö56 Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme - - - - - - - - - - -
Ö57 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme - - - - - - - - - - -
Ö58 Ülkemizde gıda kontrolü ile ilgili çıkarılmış olan yönetmeliklerin ve besin tebliğlerini kullanabilme - - - - - - - - - - -
Ö59 Gıda güvenliği ile ilgili yasal otoriterin farkında olma - - - - - - - - - - -
Ö60 Türk gıda mevzuatının içeriği hakkında bilgi sahibi olma, mevzuatı tarayabilme - - - - - - - - - - -
Ö61 Gıda katkı maddelerinin özelliklerini, besinlerde kullanımını ve yasal düzenlemeleri değerlendirebilme - - - - - - - - - - -
Ö62 Beslenme ve diyetetik bilim dalının insan sağlığı üzerindeki etkilerini açıklayabilme - - - - - - - - - - -
Ö63 Meslek tanımı ve mesleğin çalışma alanları/ünvanları hakkında örnek verebilme - - - - - - - - - - -
Ö64 Mutfak çalışanlarıyla ilişkide etik değerler ve sorumluluk bilinci kapsamında hareket etme - - - - - - - - - - -
Ö65 Yürüttüğü beslenme eğitimi ve programları ile insan sağlığını iyileştirme sorumluluğunun farkında olması - - - - - - - - - - -
Ö66 Meslek etiği ile ilgili temel bilgileri özümseyebilme ve mesleğin gerektirdiği sorumluluk ve faaliyetleri uygulayabilme - - - - - - - - - - -
Ö67 Alanla ilgili ulusal ve küresel düzeyde işleyişi olan otoritelerin görev, yetki ve sorumluluklarını değerlendirebilme - - - - - - - - - - -