Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02160020 | Beslenme Destek Sistemleri | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Şirin ESER |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Şirin ESER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Enteral- parenteral beslenme yolları, endikasyonları, kontraendikasyonları, ürünler ve özellikleri, bireylerin beslenme durumunun saptanması ve destek sistemleri ile bireye uygun diyet planlama
Dersin Amacı
Dersin temel amacı enteral - parenteral beslenme ilkelerini, hastalıklarda ve bazı spesifik durumlarda bu ilkelerin uygulanmasını sağlamak, kullanılan ürünleri, bileşimlerini özetleyip hastanın, beslenme durumunu değerlendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | P.2.6 | 1 |
| Ö2 | Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan biyokimyasal yöntemlere ve onları etkileyecek faktörlere örnek verebilme | P.3.2 | 1 |
| Ö3 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | P.3.6 | 1 |
| Ö4 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | P.3.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Beslenme destekleri tarihçesi, önemi, sınıflandırılması |
| 2 | Enteral beslenme tanımı, endikasyonları, kontraendikasyonları |
| 3 | Enteral beslenme ürünleri özellikleri ve hastaya uygun ürün seçimi |
| 4 | Enteral beslenme yolları |
| 5 | Parenteral beslenme tanımı, endikasyonları, kontraendikasyonları |
| 6 | Parenteral beslenme ürünleri özellikleri ve hastaya uygun ürün seçimi |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Parenteral beslenme yolları |
| 9 | Hastalıklara özgü beslenme destek sistemleri tedavisi |
| 10 | Hastalıklara özgü beslenme tedavisi ve destekleri II |
| 11 | Hastanın gereksinim ve hastalık durumuna uygun beslenme destek tedavisi planlama-vaka çözümleri |
| 12 | Hastanın gereksinim ve hastalık durumuna uygun beslenme destek tedavisi planlama-vaka çözümleri |
| 13 | Hastanın gereksinim ve hastalık durumuna uygun beslenme destek tedavisi planlama-vaka çözümleri |
| 14 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Hickson M,Smith S. Advanced Nutrition and Dietetics in Nutrition Support (Advanced Nutrition and Dietetics (BDA).WILEY Blackwell,2018. |
| Şanlıer, N. (Ed.) Vakalarla Öğreniyorum: Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi 1 ve 2. Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara, 2020. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 14 | 2 | 28 |
| Toplam İş Yükü: | 84 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | 4 | - |
| Ö2 | Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan biyokimyasal yöntemlere ve onları etkileyecek faktörlere örnek verebilme | - | 3 |
| Ö3 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | - | 5 |
| Ö4 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | - | 5 |
