Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02150015 | Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme I | 3 | Güz | 5 | 2+2+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Şirin ESER |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Şirin ESER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Şişmanlık, yeme bozuklukları, Diabetes Mellitus, reaktif hipoglisemi, koroner kalp hastalıkları, hipertansiyon, kemik, eklem hastalıkları, kanser, enfeksiyon hastalıkları.
Dersin Amacı
Dersin temel amacı öğrencilere; şişmanlık, yeme bozuklukları, Diabetes Mellitus, reaktif hipoglisemi, koroner kalp hastalıkları, hipertansiyon, gastrointestinal sistem hastalıkları, yanık, karaciğer ve böbrek hastalıkları tanımları, etiyolojileri, komplikasyonları ve tıbbi beslenme tedavilerini kavratmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi | 4 |
| P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme | P.1.6 | 1 |
| Ö3 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | P.2.6 | 1 |
| Ö4 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | P.3.6 | 1 |
| Ö5 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | P.3.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Derse Giriş, Bazal Metabolizma Hızı, Obezite ve İştah Metabolizması |
| 2 | Diyet Çeşitleri, Diyet İlkeleri ve Diyet Gereksinimleri, Fiziksel Aktivite Düzeyi Belirleme, Şişman ve Obez Hastanın Klinik Değerlendirmesi |
| 3 | Obezitenin Medikal Tedavisi |
| 4 | Obezitenin Medikal Tedavisi |
| 5 | Yeme Bozuklukları, DASH Diyeti İlkeleri, Diyet Posası, Hipertansiyon, Kalp Hastalıkları, Malnutrisyon ve Tarama Testleri |
| 6 | Diyabetin Tıbbi Yönetimi, Hipertansiyon, Vücut Ağırlığı Kazanımı İlkeleri, Metabolik Sendrom |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Tatlandırıcılar, Az Yağlı Az Kolesterollü Diyet Önerileri |
| 9 | Diyabette Vitamin ve Mineral Gereksinimi, Gestasyonel Diyabet, Glisemik İndeks |
| 10 | Nörolojik, Respiratuar ve Psikolojik Hastalıklarda Beslenme ve Reaktif Hipoglisemi ve Diyabette Diyet Örnekleri |
| 11 | Ülser, Bariatrik Cerrahi, Reflü, Divertikül, Dumping Diyet Örnekleri |
| 12 | Gastrit, Glutensiz, Spastik Kolon, Ülseratif Kolit, İshal Diyet Örnekleri |
| 13 | Crohn Hastalığı, FODMAP Diyeti Örneği, Genel Ders Tekrarı |
| 14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Mahan L.K., Escott-Stump S., Karuse's Food, Nutrition and Diet Therapy, 10th Edition, W. B. Saunders Company, USA, 2000. |
| Şanlıer, N. (Ed.) Vakalarla Öğreniyorum: Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi 1 ve 2. Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara, 2020. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 12 | 2 | 24 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü: | 80 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,67 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | 4 | - | - |
| Ö2 | Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme | 5 | - | - |
| Ö3 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | - | 5 | - |
| Ö4 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | - | - | 5 |
| Ö5 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | - | - | 5 |
