Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02130008 | Beslenme İlkeleri ve Uygulamaları I | 2 | Güz | 3 | 2+2+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN | B BLOK-BZ30 | [email protected] | 7415 |
Dersin İçeriği
Makrobesin ögeleri, emilim-metabolizmaları, gereksinim ve kaynakları
Dersin Amacı
Yeterli ve dengeli Beslenme, beslenmenin sağlıkla ilişkisi,temel beslenme bilgisi ve hastalıklarda beslenme bilgisinin verilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi | 4 |
| P7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi | 3 |
| P10 | Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme | P.2.1 | 1 |
| Ö4 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | P.3.1 | 1 |
| Ö5 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | P.3.5 | 1 |
| Ö6 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | P.3.6 | 1 |
| Ö7 | Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme | P.7.4 | 1 |
| Ö8 | Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme | P.10.1 | 1 |
| Ö9 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | P.10.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Beslenmeye giriş, genel tanım ve kavramlar, sağlıklı beslenmede temel ilkeler |
| 2 | Karbonhidratlar-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları |
| 3 | Karbonhidratlar-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar |
| 4 | Karbonhidratlar-III: Tahıl grubu ve şekerler |
| 5 | Proteinler-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesi |
| 6 | Proteinler-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar |
| 7 | Proteinler-III: Et grubu |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Proteinler-IV: Yumurta, kurubaklagil ve yağlı tohumlar |
| 10 | Lipitler-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları |
| 11 | Lipitler-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunları |
| 12 | Lipitler-III: Yağlar |
| 13 | Enerji: Tanımı, özellikler, hesaplamalar |
| 14 | Genel tekrar |
| 15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ayşe Baysal, Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi. |
| Mahan K., Raymond, J.L. Krause's Besin, Beslenme ve Bakım Süreci, 14. Baskı, 2012 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 4 | 2 | 8 |
| Toplam İş Yükü: | 129 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,30 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P7 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme | - | 4 | - | - | - |
| Ö4 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | - | - | 4 | - | - |
| Ö5 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | - | - | 4 | - | - |
| Ö6 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | - | - | 4 | - | - |
| Ö7 | Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme | - | - | - | 3 | - |
| Ö8 | Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme | - | - | - | - | 3 |
| Ö9 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | - | - | - | - | 3 |
