İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02130008 Beslenme İlkeleri ve Uygulamaları I 2 Güz 3 2+2+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN B BLOK-BZ30 [email protected] 7415
Dersin İçeriği
Makrobesin ögeleri, emilim-metabolizmaları, gereksinim ve kaynakları
Dersin Amacı
Yeterli ve dengeli Beslenme, beslenmenin sağlıkla ilişkisi,temel beslenme bilgisi ve hastalıklarda beslenme bilgisinin verilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi 5
P2 Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi 4
P3 Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi 4
P7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi 3
P10 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. P.1.1 1
Ö2 Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme P.1.2 1
Ö3 Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme P.2.1 1
Ö4 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme P.3.1 1
Ö5 Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme P.3.5 1
Ö6 Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme P.3.6 1
Ö7 Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme P.7.4 1
Ö8 Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme P.10.1 1
Ö9 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme P.10.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Beslenmeye giriş, genel tanım ve kavramlar, sağlıklı beslenmede temel ilkeler
2 Karbonhidratlar-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları
3 Karbonhidratlar-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
4 Karbonhidratlar-III: Tahıl grubu ve şekerler
5 Proteinler-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesi
6 Proteinler-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
7 Proteinler-III: Et grubu
8 Ara sınav
9 Proteinler-IV: Yumurta, kurubaklagil ve yağlı tohumlar
10 Lipitler-I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları
11 Lipitler-II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması, gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunları
12 Lipitler-III: Yağlar
13 Enerji: Tanımı, özellikler, hesaplamalar
14 Genel tekrar
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Ayşe Baysal, Beslenme, Hatipoğlu Yayınevi.
Mahan K., Raymond, J.L. Krause's Besin, Beslenme ve Bakım Süreci, 14. Baskı, 2012
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 2 2
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 4 2 8
Toplam İş Yükü: 129
Toplam Yük / 30 4,30
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P7 P10
Ö1 Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme. 5 - - - -
Ö2 Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme 5 - - - -
Ö3 Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme - 4 - - -
Ö4 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme - - 4 - -
Ö5 Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme - - 4 - -
Ö6 Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme - - 4 - -
Ö7 Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme - - - 3 -
Ö8 Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme - - - - 3
Ö9 Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme - - - - 3