İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Odyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01981105 Uygulamalı Davranış Analizi 4 Bahar 8 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet Suat ÖZBİLEN
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
1. Davranışlar ve davranışların nedenleri ve davranışsal açıklamalar
Dersin Amacı
Bu ders öğretmen adaylarına, genel olarak davranışçı yaklaşımı temel alan uygulamalı davranış analizi ve uygulamalı davranış analizi kapsamında kullanılan davranış değiştirme teknikleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırmayı hedeflemektedir. Dersin amacı; öğrenciye uygulamalı davranış analizi teknikleri (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrenci bu dersin sonunda uygulamalı davranış analizi kavramlarını ve tekniklerini açıklayabilir, uygulamalı davranış analizi tekniklerini kullanabilir ve uygun teknikler kullanarak örnek olaylar sunabilir. Ayrıca, öğrencilerin konuya ilişkin araştırmaları anlama ve yorumlama becerisini geliştirmek de dersin bir amacı olarak benimsenmiştir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P10 Dış görünüm,tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak; demokrasi,insan hakları,toplumsal,bilimsel ve mesleki etik değerlere ilgili yasa , yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Dış görünüm,tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak; demokrasi,insan hakları,toplumsal,bilimsel ve mesleki etik değerlere ilgili yasa , yönetmelik ve mevzuatı bilgilerini açıklar. P.10.1 1
Ö2 Demokrasi,insan hakları,toplumsal,bilimsel ve mesleki etik değerlere ilgili yasa , yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. P.10.2 1
Ö3 Karşılaştığı durum ve problemlerde etik değerlere uygun çözümler sunar. P.10.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Uygulamalı Davranış Analizinin Kökenleri
2 Uygulamalı Davranış Analizinin Kökenleri
3 UDA Yöntemlerinin Sorumlu Kullanımı
4 Davranış kontrolünde temel varsayımlar ve hedef davranış
5 Davranışların ölçülmesi
6 Grafik Oluşturma
7 Pekiştireçler
8 Ara Sınav
9 İpuçları
10 Biçimlendirme ve zincirleme
11 Problem Davranışlar ve Azaltılması
12 Problem Davranışların Azaltılması
13 İşlevsel Analiz ve Hipotez Oluşturma
14 Tek Denekli Araştırma Yöntemleri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar 1. Alberto, P. A. & Troutman, A. C. (2015). Uygulamalı davranış analiz (Çev Ed. Hakan Sarı). Pearson.
2. Erbaş, D. & Yücesoy-Özkan, Ş. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Pegem Akademi.
3. Tekin-İftar, E. (Ed.) (2014). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Vize Yayıncılık.
4. Tekin, E., Kırcaali-İftar, G. (2001) Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
5. Kırcaali-İftar, G., Tekin, E. (2012). Eğitim ve davranış bilimlerinde tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
6. Erbaş, D., Kırcaali-İftar, G., Tekin-İftar, E. (2004). İşlevsel değerlendirme: Davranış sorunlarıyla başa çıkma ve uygun davranışlar kazandırma süreci. Ankara: Kök Yayınları.
7. Özyürek, M. (2004). Sınıfta davranış değiştirme: Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 10 9 90
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P10
Ö1 Dış görünüm,tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak; demokrasi,insan hakları,toplumsal,bilimsel ve mesleki etik değerlere ilgili yasa , yönetmelik ve mevzuatı bilgilerini açıklar. 2
Ö2 Demokrasi,insan hakları,toplumsal,bilimsel ve mesleki etik değerlere ilgili yasa , yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
Ö3 Karşılaştığı durum ve problemlerde etik değerlere uygun çözümler sunar. 4