İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Odyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01930103 Dil ve Konuşma Gelişimi 2 Güz 3 2+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Dilek SÖYLER
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
İletişim, dilbilimi, dil ve dil türleri, dilin bileşenleri, dil kuramları, dil edinimi, dil yeterliliği, dil ve beyin ilişkisi, zihin ve dil gelişimi ilişkisi, 0-6 yaş döneminde dil gelişimi, Türk dilinin özellikleri, dil-toplum ilişkisi, konuşmanın tanımı, konuşmanın bileşenleri, konuşmanın insan yaşamındaki önemi, konuşmanın anatomi ve fizyolojisi, solunum, konuşmanın gelişimi, Türkçe konuşan çocuklarda ünlü ve ünsüz seslerin üretilmesi, kazanılması ve yapılan hatalar (Türkçe'nin akustik fonetiği, ünlü ve ünsüz sesler, sınıflamaları ve fonasyonu), 3-9 yaş Türkçe konuşan çocuklarda görülen fonolojik süreçler.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı konuşma ve dil becerilerinin temel özelliklerinin kavranmasının sağlanmasıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Odyoloji alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 3
P4 Odyoloji alanında edindiği lisans düzeyindeki bilgileri kullanarak sorumluluk alır. Bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütme becerisine sahiptir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Odyoloji alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgiyi hatırlar. P.1.1 1
Ö2 Odyoloji alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.1.3 1
Ö3 Odyoloji alanında edindiği lisans düzeyindeki bilgileri açıklar. P.4.1 1
Ö4 Odyoloji alanında edindiği lisans düzeyindeki bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.4.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 İletişim, dilbilimi, dil ve dil türleri
2 Dilin bileşenleri
3 Dil kuramları
4 Dil edinimi
5 Dil yeterliliği
6 Dil ve beyin ilişkisi
7 Ara Sınav
8 Zihin ve dil gelişimi ilişkisi
9 0-6 yaş döneminde dil gelişimi, Türk dilinin özellikler
10 Dil-toplum ilişkisi, konuşmanın tanımı
11 Konuşmanın bileşenleri, konuşmanın insan yaşamındaki önemi, konuşmanın anatomi ve fizyolojisi
12 Solunum, konuşmanın gelişimi, Türkçe konuşan çocuklarda ünlü ve ünsüz seslerin üretilmesi
13 3-9 yaş Türkçe konuşan çocuklarda görülen fonolojik süreçler.
14 3-9 yaş Türkçe konuşan çocuklarda görülen fonolojik süreçler.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar American Speech-Language-Hearing Association. ""Activities to Encourage Speech and Language Development."" American Speech-Language-Hearing Association. American Speech-Language-Hearing Association, 1997–2014. Web. 28 May 2014.
Fatma ÖZTÜRK DAĞABAKAN, Davut DAĞABAKAN (2007) DİL VE ÇOCUKTA DİL GELİŞİMİ KURAMLARI. Millî Eğitim Sayı 174 Bahar/2007, s 155-161.
Language acquisition. By: Waliaula, Anne Jebet, PhD, Salem Press Encyclopedia, September, 2013.
Owens, Robert E. Language Development: An Introduction. 8th ed. Harlow: Pearson, 2014. Print.Özdamar, K., SPSS ile Biyoistatistik, 2015, 10. Baskı, Nisan Kitabevi.
Primary School Students'Vocabulary Development Nigar İPEK * Asude BİLGİN . Elementary Education Online, 6(3), 344-365, 2007. İlköğretim Online, 6(3), 344-365, 2007. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
Turan, F. İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Çocuklar. Özel Gereksinimli Çocuklar (Ed. Nilgün Metin). 2012. Maya Akademi Yayınevi. S. 143-184.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4
Ö1 Odyoloji alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgiyi hatırlar. 3 -
Ö2 Odyoloji alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. 3 -
Ö3 Odyoloji alanında edindiği lisans düzeyindeki bilgileri açıklar. - 4
Ö4 Odyoloji alanında edindiği lisans düzeyindeki bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. - 4