İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02070401 Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği 4 Güz 7 4+8+0 9 9
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Konu anlatımı, uygulama, rol oynama, olgu sunumu ve tartışmadır.
Dersin Veriliş Şekli Hibrit
Ön Koşullar Çocuk Bekleyen Aile ve Hemşirelik, Çocuk Büyüten Aile ve Hemşirelik
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY
Yardımcı(lar) Arş.Gör. Esra ÜNAL, Arş.Gör. Ayşenur DEMİR KÜÇÜKKÖSELER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY B-BZ33 [email protected] 7365
Dersin İçeriği
Bu ders; ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin temel kavram ve kuramlarını, rol ve işlevlerini, sağlıklı ya da hasta bireye bakım verirken problem çözme becerilerini kullanabilmeyi kapsar.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencinin insanı ve insan davranışlarını anlaması, ruhsal sağlığı etkileyen etmenleri tanıması, ruhsal sağlığı ve sağlıktan sapmaları değerlendirebilmesi, ruh sağlığının korunması çalışmalarına katkı vermesi, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği temel ilkelerini hemşirelik uygulamalarında kullanabilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
P2 Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 5
P4 Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. P.1.45 1
Ö2 İnsan, ruh sağlığı ve ilgili kavramları, insan davranışını etkileyen dinamikleri ve ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir. P.1.67 1
Ö3 Ruh sağlığını korumak, geliştirmek ve iyileştirmek için psikiyatri hemşiresinin felsefesi ve rolleri doğrultusunda örnek vakaları tartışabilir ve değerlendirebilir. P.2.52 1
Ö4 Bakımını üstlendiği bireylerin ruhsal sağlık durumlarını bütüncül bir bakış açısıyla (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) değerlendirerek hemşirelik sürecini uygulayabilir. P.4.41 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 ‣ Dersin tanıtımı, uygulama formları hakkında bilgilendirme ‣ Psikiyatrinin tarihçesi, Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları ‣ Ruh sağlığı ve psikiyatri ile ilgili kavramlar
2 ‣ Davranışın nörobiyolojik ve psikodinamik temelleri ‣ Tedavi edici ortam, tedavi edici iletişim ve görüşme teknikleri
3 ‣ Hasta kabul süreci, ruhsal durum değerlendirmesi, gözlem ve kayıt ‣ Şizofreni ve psikotik bozukluklarda hemşirelik yaklaşımı
4 ‣ Duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı
5 ‣ Bağımlılık ve ilişkili bozukluklarda hemşirelik yaklaşımı ‣ Kişilik bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı
6 ‣ Nörobilişsel bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Gözlem ‣ Grup Özbakım ‣ Grup Uyku
7 ‣ I. ARASINAV ‣ Uyku bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Şefkat ‣ Grup Biliş
8 ‣ Çocuk ve ergenlik dönemde görülen ruhsal bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Umut ‣ Grup Empati ‣ Grup Benlik
9 ‣ Acil psikiyatrik süreçler ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Adli psikiyatrik süreçler ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup İçgörü ‣ Grup Travma
10 ‣ II. ARASINAV
11 ‣ Toplum ruh sağlığı ve rehabilitasyon hizmetleri ‣ Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemleri ‣ Grup Uyum ‣ Grup Rehabilitasyon
12 ‣ Hasta savunuculuğu ve damgalanma ‣ Grup Damgalanma ‣ Grup Psikoterapi
13 ‣ Psikiyatri ve ruh sağlığı hemşireliğinde etik ve yasal konular ‣ Grup Etik ‣ Grup Sanat
14 YARIYIL SONU SINAVI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Çam O., Engin E.editör. (2021). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.3. Basım
Arnold, E.C., & Boggs, U.K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA
Baysan Arabacı, L. (2023). Uygulamaya Yönelik Olgularla Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri
Cüceloğlu, D. (2018) İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.
Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati, 31. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. Metis Yayınları, İstanbul.
Gürhan N. (2025) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri
Gürhan, N. Toplum Ruh Sağlığı ve Sosyal Psikiyatri. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri, 2023
Kaplan HI, Sadock BJ. (2004) Klinik Psikiyatri. Ed. Abay E. Çev:Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
Oflaz, F., Yıldırım, N., (2020) Psikiyatri Hemşireliği: Sertifika Konuları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara
Öztürk, O., & Uluşahin, A. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
Townsend, M.C., (2002) Essentials Of Psychiatric Mental Health Nursing, Second Edition, F.A Davis Company; Philadelphia
Varcarolis, E.M. (2011). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning. Saunders."
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama 1 30 (%)
Seminer 1 10 (%)
Ara Sınavlar 1 20 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 14 2 28
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 2 28
Uygulama 14 8 112
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 14 3 42
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 266
Toplam Yük / 30 8,87
Dersin AKTS Kredisi: 9
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P4
Ö1 Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. 5 - -
Ö2 İnsan, ruh sağlığı ve ilgili kavramları, insan davranışını etkileyen dinamikleri ve ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir. 5 - -
Ö3 Ruh sağlığını korumak, geliştirmek ve iyileştirmek için psikiyatri hemşiresinin felsefesi ve rolleri doğrultusunda örnek vakaları tartışabilir ve değerlendirebilir. - 5 -
Ö4 Bakımını üstlendiği bireylerin ruhsal sağlık durumlarını bütüncül bir bakış açısıyla (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) değerlendirerek hemşirelik sürecini uygulayabilir. - - 5