Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02070401 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | 4 | Güz | 7 | 4+8+0 | 9 | 9 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Konu anlatımı, uygulama, rol oynama, olgu sunumu ve tartışmadır. |
| Dersin Veriliş Şekli | Hibrit |
| Ön Koşullar | Çocuk Bekleyen Aile ve Hemşirelik, Çocuk Büyüten Aile ve Hemşirelik |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY |
| Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Esra ÜNAL, Arş.Gör. Ayşenur DEMİR KÜÇÜKKÖSELER |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY | B-BZ33 | [email protected] | 7365 |
Dersin İçeriği
Bu ders; ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin temel kavram ve kuramlarını, rol ve işlevlerini, sağlıklı ya da hasta bireye bakım verirken problem çözme becerilerini kullanabilmeyi kapsar.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencinin insanı ve insan davranışlarını anlaması, ruhsal sağlığı etkileyen etmenleri tanıması, ruhsal sağlığı ve sağlıktan sapmaları değerlendirebilmesi, ruh sağlığının korunması çalışmalarına katkı vermesi, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği temel ilkelerini hemşirelik uygulamalarında kullanabilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. | P.1.45 | 1 |
| Ö2 | İnsan, ruh sağlığı ve ilgili kavramları, insan davranışını etkileyen dinamikleri ve ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir. | P.1.67 | 1 |
| Ö3 | Ruh sağlığını korumak, geliştirmek ve iyileştirmek için psikiyatri hemşiresinin felsefesi ve rolleri doğrultusunda örnek vakaları tartışabilir ve değerlendirebilir. | P.2.52 | 1 |
| Ö4 | Bakımını üstlendiği bireylerin ruhsal sağlık durumlarını bütüncül bir bakış açısıyla (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) değerlendirerek hemşirelik sürecini uygulayabilir. | P.4.41 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | ‣ Dersin tanıtımı, uygulama formları hakkında bilgilendirme ‣ Psikiyatrinin tarihçesi, Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları ‣ Ruh sağlığı ve psikiyatri ile ilgili kavramlar |
| 2 | ‣ Davranışın nörobiyolojik ve psikodinamik temelleri ‣ Tedavi edici ortam, tedavi edici iletişim ve görüşme teknikleri |
| 3 | ‣ Hasta kabul süreci, ruhsal durum değerlendirmesi, gözlem ve kayıt ‣ Şizofreni ve psikotik bozukluklarda hemşirelik yaklaşımı |
| 4 | ‣ Duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı |
| 5 | ‣ Bağımlılık ve ilişkili bozukluklarda hemşirelik yaklaşımı ‣ Kişilik bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı |
| 6 | ‣ Nörobilişsel bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Gözlem ‣ Grup Özbakım ‣ Grup Uyku |
| 7 | ‣ I. ARASINAV ‣ Uyku bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Şefkat ‣ Grup Biliş |
| 8 | ‣ Çocuk ve ergenlik dönemde görülen ruhsal bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup Umut ‣ Grup Empati ‣ Grup Benlik |
| 9 | ‣ Acil psikiyatrik süreçler ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Adli psikiyatrik süreçler ve hemşirelik yaklaşımı ‣ Grup İçgörü ‣ Grup Travma |
| 10 | ‣ II. ARASINAV |
| 11 | ‣ Toplum ruh sağlığı ve rehabilitasyon hizmetleri ‣ Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemleri ‣ Grup Uyum ‣ Grup Rehabilitasyon |
| 12 | ‣ Hasta savunuculuğu ve damgalanma ‣ Grup Damgalanma ‣ Grup Psikoterapi |
| 13 | ‣ Psikiyatri ve ruh sağlığı hemşireliğinde etik ve yasal konular ‣ Grup Etik ‣ Grup Sanat |
| 14 | YARIYIL SONU SINAVI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Çam O., Engin E.editör. (2021). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.3. Basım |
| Arnold, E.C., & Boggs, U.K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA | |
| Baysan Arabacı, L. (2023). Uygulamaya Yönelik Olgularla Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri | |
| Cüceloğlu, D. (2018) İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi. | |
| Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati, 31. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. | |
| Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. Metis Yayınları, İstanbul. | |
| Gürhan N. (2025) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri | |
| Gürhan, N. Toplum Ruh Sağlığı ve Sosyal Psikiyatri. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri, 2023 | |
| Kaplan HI, Sadock BJ. (2004) Klinik Psikiyatri. Ed. Abay E. Çev:Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. | |
| Oflaz, F., Yıldırım, N., (2020) Psikiyatri Hemşireliği: Sertifika Konuları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara | |
| Öztürk, O., & Uluşahin, A. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. | |
| Townsend, M.C., (2002) Essentials Of Psychiatric Mental Health Nursing, Second Edition, F.A Davis Company; Philadelphia | |
| Varcarolis, E.M. (2011). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning. Saunders." |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Seminer | 1 | 10 (%) |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 2 | 28 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 2 | 28 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 3 | 42 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 266 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,87 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 9 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Toplum ruh sağlığı merkezlerinde ve psikiyatri kliniklerinde psikososyal rehabilitasyon hizmetlerini planlar ve uygular. | 5 | - | - |
| Ö2 | İnsan, ruh sağlığı ve ilgili kavramları, insan davranışını etkileyen dinamikleri ve ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Ruh sağlığını korumak, geliştirmek ve iyileştirmek için psikiyatri hemşiresinin felsefesi ve rolleri doğrultusunda örnek vakaları tartışabilir ve değerlendirebilir. | - | 5 | - |
| Ö4 | Bakımını üstlendiği bireylerin ruhsal sağlık durumlarını bütüncül bir bakış açısıyla (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel) değerlendirerek hemşirelik sürecini uygulayabilir. | - | - | 5 |
