Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02060306 | Beslenmede Hemşirelik Yaklaşımları | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Hastalık Durumlarında Beslenmenin Önemi, Standart Hastane Diyetlerinin İçerikleri, Beslenme İmmün Sistem Etkileşimi ve Enfeksiyon Hastalıklarında Beslenme, Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Beslenme, Besin Duyarlılıkları ve Alerjilerde Beslenme, Böbrek Hastalıklarında Beslenme, Şişmanlık ve Tedavisi, Zayıflık, Yeme Davranışı Bozuklukları ve Tedavisi, PEM ve Tedavisi, Beslenme Anemileri ve Korunma, İyot yetersizliği sorunları ve Önlenmesi, Kalp-Damar Hastalıklarında Beslenme, Hipertansiyon ve Beslenme, Diyabet ve Diyet Tedavisi, Metabolik Sendrom ve Beslenme, Kanser ve Beslenme, Sinir Sistemi Hastalıklarında Beslenme, Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarında Beslenme, Yanıklarda Beslenme
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı diyet tedavisine gerek duyulan hastalıkların toplumdaki yaygınlığı, nedenleri, diyet tedavisi ve korunma önerileri hakkında bilgi vererek öğrencilere hasta ve sağlıklı bireylerin yeterli ve dengeli beslenmelerini sağlayabilme becerileri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Beslenme ile ilgili temel kavramları ve besin öğelerini anlar. | P.3.37 | 1 |
| Ö2 | Beslenmenin sağlıkla ilişkisini kavrar. | P.3.38 | 1 |
| Ö3 | Akut ve kronik sağlık sorunlarında beslenmeye ilişkin hemşirelik girişimlerini planlar. | P.3.40 | 1 |
| Ö4 | Akut ve kronik sağlık sorunlarında beslenme yaklaşımlarını bilir. | P.10.15 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Beslenme ile ilgili kavramlar |
| 2 | Besin Ögeleri |
| 3 | Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme |
| 4 | Kalp damar hastalıklarında beslenme |
| 5 | Böbrek hastalıklarında beslenme |
| 6 | Onkolojik hastalıklarda beslenme |
| 7 | Diyabetli kişilerde beslenme |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Gebe ve emziklilerde beslenme |
| 10 | Bebek ve çocuklarda beslenme |
| 11 | Yaşlılarda beslenme |
| 12 | Zayıf ve şişman kişilerde beslenme |
| 13 | Yanıklarda ve alerji durumunda beslenme |
| 14 | Yıl sonu sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T,Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi,Ankara,2002. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 14 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 14 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 1 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 70 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,33 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P10 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Beslenme ile ilgili temel kavramları ve besin öğelerini anlar. | 5 | - |
| Ö2 | Beslenmenin sağlıkla ilişkisini kavrar. | 5 | - |
| Ö3 | Akut ve kronik sağlık sorunlarında beslenmeye ilişkin hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 | - |
| Ö4 | Akut ve kronik sağlık sorunlarında beslenme yaklaşımlarını bilir. | - | 5 |
