İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02051306 Semptom Yönetimi 3 Güz 5 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Evre YILMAZ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Semptomları tanılama, semptomlara yönelik tedavi ve bakımı planlama ve uygulama ve değerlendirme
Dersin Amacı
Kanser, ileri derece kardiyak yetmezlik, KOAH gibi kronik hastalıklara ve tedavilerine bağlı görülebilen ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, dispne, konstüpasyon gibi semptomları yönetebilme
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sık görülen semptomları (ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, mukozit, uykusuzluk, iştahsızlık gibi) tanılar P.3.48 1
Ö2 Sık görülen semptomların risk faktörlerini ve önleyici yaklaşımları açıklar- P.3.49 1
Ö3 Sık görülen semptomlara yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik girişimlerden yararlanarak hastanın bakım planını yapar P.3.50 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Semptom, semptom kümesi, semptom yönetimi ve hoş olmayan semptom kuramı
2 Mukozit
3 Bulantı-Kusma
4 Yorgunluk
5 Ağrı
6 Anoreksia, Kaşeksi
7 Disfaji, Xerostomia(Ağız Kuruluğu)
8 Dispne
9 Enfeksiyon
10 Kanama
11 Konstüpasyon, Diare
12 Grup Çalışmaları Hazırlığı
13 Grup Çalışmaları Sunumu ve Tartışma
14 Grup Çalışmaları Sunumu ve Tartışma
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Aslan FE. Yoğun Bakım Seçilmiş Semptom Bulguların Yönetimi, 2016, 1.Baskı, Akademisyen Kitabevi.
Can G. Onkoloji Hemşireliği Genişletilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2019
Lee SF, Vincent C,Finnegan L, An Analysis and Evaluation of the Theory of Unpleasant Symptoms. Advances in Nursing Science 2017; 40(1), pp. E16–E39
Özel F, Türeyen A, Rahatsız Edici Semptomlar Teorisi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2016; 32(2)-118-206
Yıldırım Y, Fadıloğlu Ç. Palyatif Bakım (Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım), Ankara Nobel Kitabevi, 2017
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 14 4 56
Dönem Sonu Sınavı 1 2 2
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 146
Toplam Yük / 30 4,87
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3
Ö1 Sık görülen semptomları (ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, mukozit, uykusuzluk, iştahsızlık gibi) tanılar 5
Ö2 Sık görülen semptomların risk faktörlerini ve önleyici yaklaşımları açıklar- 5
Ö3 Sık görülen semptomlara yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik girişimlerden yararlanarak hastanın bakım planını yapar 5