Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02051306 | Semptom Yönetimi | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Evre YILMAZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Semptomları tanılama, semptomlara yönelik tedavi ve bakımı planlama ve uygulama ve değerlendirme
Dersin Amacı
Kanser, ileri derece kardiyak yetmezlik, KOAH gibi kronik hastalıklara ve tedavilerine bağlı görülebilen ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, dispne, konstüpasyon gibi semptomları yönetebilme
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sık görülen semptomları (ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, mukozit, uykusuzluk, iştahsızlık gibi) tanılar | P.3.48 | 1 |
| Ö2 | Sık görülen semptomların risk faktörlerini ve önleyici yaklaşımları açıklar- | P.3.49 | 1 |
| Ö3 | Sık görülen semptomlara yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik girişimlerden yararlanarak hastanın bakım planını yapar | P.3.50 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Semptom, semptom kümesi, semptom yönetimi ve hoş olmayan semptom kuramı |
| 2 | Mukozit |
| 3 | Bulantı-Kusma |
| 4 | Yorgunluk |
| 5 | Ağrı |
| 6 | Anoreksia, Kaşeksi |
| 7 | Disfaji, Xerostomia(Ağız Kuruluğu) |
| 8 | Dispne |
| 9 | Enfeksiyon |
| 10 | Kanama |
| 11 | Konstüpasyon, Diare |
| 12 | Grup Çalışmaları Hazırlığı |
| 13 | Grup Çalışmaları Sunumu ve Tartışma |
| 14 | Grup Çalışmaları Sunumu ve Tartışma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Aslan FE. Yoğun Bakım Seçilmiş Semptom Bulguların Yönetimi, 2016, 1.Baskı, Akademisyen Kitabevi. |
| Can G. Onkoloji Hemşireliği Genişletilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2019 | |
| Lee SF, Vincent C,Finnegan L, An Analysis and Evaluation of the Theory of Unpleasant Symptoms. Advances in Nursing Science 2017; 40(1), pp. E16–E39 | |
| Özel F, Türeyen A, Rahatsız Edici Semptomlar Teorisi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2016; 32(2)-118-206 | |
| Yıldırım Y, Fadıloğlu Ç. Palyatif Bakım (Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım), Ankara Nobel Kitabevi, 2017 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 14 | 4 | 56 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 146 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,87 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 |
|---|---|---|
| Ö1 | Sık görülen semptomları (ağrı, yorgunluk, bulantı-kusma, mukozit, uykusuzluk, iştahsızlık gibi) tanılar | 5 |
| Ö2 | Sık görülen semptomların risk faktörlerini ve önleyici yaklaşımları açıklar- | 5 |
| Ö3 | Sık görülen semptomlara yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik girişimlerden yararlanarak hastanın bakım planını yapar | 5 |
