Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02051302 | Kültürlerarası Hemşirelik | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Konu anlatımı, seminer, video, rol oynamalar ve tartışmadır. |
| Dersin Veriliş Şekli | Hibrit |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY | B-BZ33 | [email protected] | 7365 |
Dersin İçeriği
Bu derste kültür ve ilgili kavramlar, kültürel gelenekler, yapı, tutum, önyargı ve çeşitli kültürlerde ayrımcılık, kültürel farklılık ve benzerlikler, farklı kültürlerde ölüm, din, gelenek ve sağlık kavramları ile kültürel değerler arasındaki ilişkiler, kültür temelli sağlık bakım kuramları ve modelleri, sağlık ve hastalığa etki eden kültürel faktörler, kültürlerarası hemşirelik bakımı, kültürel yeterlilik ve hemşirelik uygulamaları, gözlemler ve kişisel deneyimler tartışılmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencinin kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliği hemşirelik eğitimi ve uygulamasında uygulayabilir duruma gelmesini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
| P11 | Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. | P.2.31 | 1 |
| Ö2 | Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. | P.4.27 | 1 |
| Ö3 | Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. | P.11.25 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | ‣ İnsan, Sağlık, Hastalık, Kültür ve temel kavramlar |
| 2 | ‣ Kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, tarihsel gelişimi, kuram ve modelleri |
| 3 | ‣ Kültürel yeterlilik kavramı ve Kültürlerarası iletişim |
| 4 | ‣ Farklı dinler ve hemşirelik yaklaşımları |
| 5 | ‣ Göç ve kültürel yaklaşımlar |
| 6 | ‣ Kronik hastalıklarda, çocuk bakımında, üreme sağlığında, ruh sağlığı bozukluklarında kültürel yaklaşım |
| 7 | ‣ ARA SINAV |
| 8 | ‣ Şaman kültürüne göre doğum, ölüm, tedavi, kültür ritüelleri ve kültürel etkileşim |
| 9 | ‣ Ortadoğu ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları |
| 10 | ‣ Avrupa ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları |
| 11 | ‣ Uzakdoğu ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları |
| 12 | ‣ Afrika ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları |
| 13 | ‣ Türkiye ve Türk Devletlerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları |
| 14 | ‣ FİNAL SINAVI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Kültürlerarası hemşirelik (2014). Akademi Yayın. Seviğ Ü, Tanrıverdi G. (Editörler) . |
| Spector, R.E. (2000). Culturel diversty in health&illness.Prentice Hall Health. New Jersey. | |
| Tanrıverdi G (2016). Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirme yaklaşım ve önerileri. Editörler: H. Ülker, C. Birkök. Birinci Baskı. Pozitif Matbaa. | |
| Tanrıverdi G (2014). Kültürlerarası Hemşirelik. Akademi Basın Yayıncılık. İkinci Baskı. | |
| Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach (Transcultural Healthcare (Purnell) by Larry D. Purnell and Betty J. Paulanka (Paperback - Jan 18, 2008. | |
| Tanrıverdi, G. (Editor), (2020). Türkiye'de Kültürel Çeşitlilik ve Geleneksel Sağlık Uygulamaları . Çanakkale: Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Tic. Ltd. Şti. | |
| Tanrıverdi G. (2019). Kültürlerarası Hemşirelik. Adana: Türkiye Klinikleri Yayınevi. | |
| Tanrıverdi, G., (2019). Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. | |
| Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. | |
| Tanrıverdi G. (Editör), Birkök M. C. (Editör).Holistence Publication, Çanakkale, 2023 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | 1 | 10 (%) |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
| Alan Çalışması | 14 | 4 | 56 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 146 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,87 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P4 | P11 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. | - | 5 | - |
| Ö3 | Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. | - | - | 5 |
