İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02051302 Kültürlerarası Hemşirelik 3 Güz 5 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Konu anlatımı, seminer, video, rol oynamalar ve tartışmadır.
Dersin Veriliş Şekli Hibrit
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY B-BZ33 [email protected] 7365
Dersin İçeriği
Bu derste kültür ve ilgili kavramlar, kültürel gelenekler, yapı, tutum, önyargı ve çeşitli kültürlerde ayrımcılık, kültürel farklılık ve benzerlikler, farklı kültürlerde ölüm, din, gelenek ve sağlık kavramları ile kültürel değerler arasındaki ilişkiler, kültür temelli sağlık bakım kuramları ve modelleri, sağlık ve hastalığa etki eden kültürel faktörler, kültürlerarası hemşirelik bakımı, kültürel yeterlilik ve hemşirelik uygulamaları, gözlemler ve kişisel deneyimler tartışılmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencinin kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliği hemşirelik eğitimi ve uygulamasında uygulayabilir duruma gelmesini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 5
P4 Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. 5
P11 Doğal çevre ve biyo-çeşitliliğin korunması, insan onuru ve kültürel değerlere saygı, sosyal adalet, sosyoekonomik konularına duyarlıdır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. P.2.31 1
Ö2 Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. P.4.27 1
Ö3 Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. P.11.25 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 ‣ İnsan, Sağlık, Hastalık, Kültür ve temel kavramlar
2 ‣ Kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, tarihsel gelişimi, kuram ve modelleri
3 ‣ Kültürel yeterlilik kavramı ve Kültürlerarası iletişim
4 ‣ Farklı dinler ve hemşirelik yaklaşımları
5 ‣ Göç ve kültürel yaklaşımlar
6 ‣ Kronik hastalıklarda, çocuk bakımında, üreme sağlığında, ruh sağlığı bozukluklarında kültürel yaklaşım
7 ‣ ARA SINAV
8 ‣ Şaman kültürüne göre doğum, ölüm, tedavi, kültür ritüelleri ve kültürel etkileşim
9 ‣ Ortadoğu ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları
10 ‣ Avrupa ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları
11 ‣ Uzakdoğu ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları
12 ‣ Afrika ülkelerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları
13 ‣ Türkiye ve Türk Devletlerinde kültürel özellikler ve sağlık yaklaşımları
14 ‣ FİNAL SINAVI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Kültürlerarası hemşirelik (2014). Akademi Yayın. Seviğ Ü, Tanrıverdi G. (Editörler) .
Spector, R.E. (2000). Culturel diversty in health&illness.Prentice Hall Health. New Jersey.
Tanrıverdi G (2016). Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirme yaklaşım ve önerileri. Editörler: H. Ülker, C. Birkök. Birinci Baskı. Pozitif Matbaa.
Tanrıverdi G (2014). Kültürlerarası Hemşirelik. Akademi Basın Yayıncılık. İkinci Baskı.
Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach (Transcultural Healthcare (Purnell) by Larry D. Purnell and Betty J. Paulanka (Paperback - Jan 18, 2008.
Tanrıverdi, G. (Editor), (2020). Türkiye'de Kültürel Çeşitlilik ve Geleneksel Sağlık Uygulamaları . Çanakkale: Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Tic. Ltd. Şti.
Tanrıverdi G. (2019). Kültürlerarası Hemşirelik. Adana: Türkiye Klinikleri Yayınevi.
Tanrıverdi, G., (2019). Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları.
Tanrıverdi G. (Editör), Birkök M. C. (Editör).Holistence Publication, Çanakkale, 2023
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Seminer 1 10 (%)
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 2 2
Alan Çalışması 14 4 56
Dönem Sonu Sınavı 1 2 2
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 146
Toplam Yük / 30 4,87
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P4 P11
Ö1 Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir. 5 - -
Ö2 Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular ve kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar. - 5 -
Ö3 Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır. - - 5