İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02050303 Hemşirelikte Etik Bilme 3 Güz 5 2+0+0 2 2
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Konu anlatımı, rol oynamalar ve tartışmadır.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY B-Z33 [email protected] 7365
Dersin İçeriği
Bu derste; etik kuramlar, etik ilkeler ve yükümlülükler, değerler, etik karar verme süreci, hemşirelik bakımının etik uygulamalar yönünden değerlendirilmesi incelenir.
Dersin Amacı
Öğrencinin, etik alanı ile ilgili temel kavramları anlamasını, etik karar verme sürecini etik ilke ve kodlarla ilişkilendirmesini, insan ve hasta hakları konusuna etik değerlere uygun yaklaşma bilgi ve duyarlılığı kazanmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
P2 Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
P6 Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. 5
P8 Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. P.1.50 1
Ö2 İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. P.2.41 1
Ö3 Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir P.6.28 1
Ö4 Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir P.6.29 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 ‣ Dersin tanıtımı ‣ Etik ve ilgili kavramlar
2 ‣ Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları
3 ‣ Hemşirelik etiğinin gelişim süreci, hemşirelik meslek etik kodları
4 ‣ Değer kavramı, değerlerin gelişimi, değer çatışmaları.
5 ‣ Hak ve hasta hakları
6 ‣ Hemşirelerin karşılaştığı ahlaki sorunlar ve çözümleme, hasta hakları savunuculuğu
7 ‣ ARA SINAV
8 ‣ Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı-Özerklik-Aydınlatılmış onam - Adalet
9 ‣ Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Yarar Sağlama-Zarar Vermeme-Dürüstlük-Sadakat
10 ‣ Etik ikilem-Ahlaki Sıkıntı-Etik karar verme süreci
11 ‣ Hemşirelik araştırmalarında etik
12 ‣ Hemşirelikte teknoloji kullanımı ve etik
13 ‣ Vaka analizleri
14 ‣ YILSONU SINAVI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170
Gürhan, N. Şirin, B. (2023) Değerler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7
Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32
Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 70 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 14 1 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 70
Toplam Yük / 30 2,33
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P6
Ö1 Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. 5 - -
Ö2 İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. - 4 -
Ö3 Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir - - 5
Ö4 Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir - - 5