Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02050303 | Hemşirelikte Etik Bilme | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Konu anlatımı, rol oynamalar ve tartışmadır. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY | B-Z33 | [email protected] | 7365 |
Dersin İçeriği
Bu derste; etik kuramlar, etik ilkeler ve yükümlülükler, değerler, etik karar verme süreci, hemşirelik bakımının etik uygulamalar yönünden değerlendirilmesi incelenir.
Dersin Amacı
Öğrencinin, etik alanı ile ilgili temel kavramları anlamasını, etik karar verme sürecini etik ilke ve kodlarla ilişkilendirmesini, insan ve hasta hakları konusuna etik değerlere uygun yaklaşma bilgi ve duyarlılığı kazanmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
| P8 | Mesleki uygulamalarını ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | P.1.50 | 1 |
| Ö2 | İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. | P.2.41 | 1 |
| Ö3 | Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir | P.6.28 | 1 |
| Ö4 | Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir | P.6.29 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | ‣ Dersin tanıtımı ‣ Etik ve ilgili kavramlar |
| 2 | ‣ Etik kuramlar ve klinik etiğe uygulanışları |
| 3 | ‣ Hemşirelik etiğinin gelişim süreci, hemşirelik meslek etik kodları |
| 4 | ‣ Değer kavramı, değerlerin gelişimi, değer çatışmaları. |
| 5 | ‣ Hak ve hasta hakları |
| 6 | ‣ Hemşirelerin karşılaştığı ahlaki sorunlar ve çözümleme, hasta hakları savunuculuğu |
| 7 | ‣ ARA SINAV |
| 8 | ‣ Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Özel yaşam ve gizliliğe saygı-Özerklik-Aydınlatılmış onam - Adalet |
| 9 | ‣ Klinik uygulamada etik yükümlülükler- Yarar Sağlama-Zarar Vermeme-Dürüstlük-Sadakat |
| 10 | ‣ Etik ikilem-Ahlaki Sıkıntı-Etik karar verme süreci |
| 11 | ‣ Hemşirelik araştırmalarında etik |
| 12 | ‣ Hemşirelikte teknoloji kullanımı ve etik |
| 13 | ‣ Vaka analizleri |
| 14 | ‣ YILSONU SINAVI |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Akçin, E. (2005). Hemşirelik ve hemşirelik eğitimini etkileyen bazı felsefi akımların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi. Cilt:13, Sayı: 55 ss.161-170 |
| Gürhan, N. Şirin, B. (2023) Değerler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. | |
| Burkart, AB., Nathaniel, AK. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Medikal Yayıncılık Çeviri Eserler Dizisi. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 1. Baskı. ISBN: 978-605-4499-68-7 | |
| Erdem, AR. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Cilt 2, Sayı 1, Nisan; ss. 25-32 | |
| Ersoy, N. (2009). Onkoloji Hemşireliğine Etik. Türk Onkoloji Dergisi. 24(4):191-197 | |
| Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri (2016). Türkiye Felsefe Kurumu. 6. Baskı. Ankara: Şen Matbaa. ISBN: 978- 975-7748-19-9 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 1 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 70 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,33 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P6 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Hemşirelik mesleğinin değer sistemlerini, etik ilke ve kodların işleyişini kavrayabilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | İnsan ve hasta haklarını etik kuramlar ile ilişkilendirebilir. | - | 4 | - |
| Ö3 | Ahlak felsefesi ve etik terimleri tanımlayabilir; bireysel, toplumsal, ahlaki ve profesyonel değerleri ayırt edebilir | - | - | 5 |
| Ö4 | Hemşirelik bakım uygulamalarında etik ilke ve sorunları analiz ederek etik karar verme sürecini klinik vakalar üzerinden tartışabilir | - | - | 5 |
