İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02050302 Hemşire-Hasta İlişkisinde İletişim 3 Güz 5 3+0+0 2 2
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Konu anlatımı, rol oynamalar, kısa film sunumları, seminer ve tartışmadır.
Dersin Veriliş Şekli Hibrit
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim BİLKAY B-BZ33 [email protected] 7365
Dersin İçeriği
Bu ders, hastayı anlamada ve kendini tanımada iletişim kavramını, düşünce-duygu-davranış arasındaki bağlantıları, empatik (etkin) dinleme, temel insan tepkilerinden atılganlığın (assertiveness) kişilerarası ilişkileri nasıl etkilediği, duyguların "ben dili"ve "sen dili"ile ifadesinin insan ilişkileri üzerindeki etkisi, mesleki ve sosyal ilişki arasındaki farkı, iletişimde terapötik olan ve olmayan görüşme tekniklerini ve bazı durumlarda sorun oluşturan hasta davranışlarına yönelik hemşire yaklaşımlarını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencinin hemşire-hasta ilişkisinde etkili iletişim kurma becerilerini kazanmasını, hemşire-hasta ilişkisinde çok kültürlü ve etik bakış açısıyla psikolojik danışma ve psikoterapötik yaklaşım için terapötik iletişim ve temel danışmanlık becerilerini tanımasını, psikososyal girişimleri incelemesini ve iletişim süreçleri hakkında öz-farkındalık kazanmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. 5
P6 Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir. P.1.47 1
Ö2 Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir ve iletişim sürecinde kullanabilir. P.1.65 1
Ö3 Zor hasta ve kriz durumlarında iletişim becerilerini geliştirir ve uygular. P.6.24 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 ‣ Dersin tanıtımı ‣ İletişim ve temel kavramlar
2 ‣ Beden dili ve önemi
3 ‣ İletişimde temel beceriler
4 ‣ Hemşire-hasta ilişkileri ve etkileyen kavramlar
5 ‣ Etkili ve etkili olmayan iletişim teknikleri
6 ‣ Özel durumlarda iletişim kurma
7 ‣ Arasınav
8 ‣ İletişim engelleri ‣ Kültür ve iletişim Grup Dinleme Grup Empati-Sempati-Apati
9 ‣ Çatışma, kriz, şiddet ve iletişim Grup Manipülasyon Grup Öfke
10 ‣ Ekip içi iletişim Grup Beden Dili Grup Dijital İletişim
11 ‣ Danışmanlık becerileri Grup Güven Grup Mizah Grup Hasta Yakını
12 ‣ Kendini tanıma ve benliğin terapötik kullanımı Grup Çocuk-Ergen Grup Yaşlı Grup Kültür
13 ‣ Hasta-hemşire iletişimi ile ilgili örnek vaka incelemeleri Grup Geri Bildirim Grup Önyargı Grup Duygular
14 ‣ YILSONU SINAVI
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati, 31. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. Metis Yayınları, İstanbul.
Greenberger, D., & Padesky, C.A. (2008) Evinizdeki Terapist-Düşüncelerinizi değiştirerek Duygularınıza Hakim Olmanın Yolları. Çeviri:Zeynep Armay.
Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk, Ankara.
Özer, A.K. (1995). Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği'. İstanbul.
Üstün, B., Akgün, E., & Partlak, N. (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Seminer 1 10 (%)
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 14 1 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 70
Toplam Yük / 30 2,33
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6
Ö1 İletişim kavramının insan ilişkilerindeki önemini ve hemşire-hasta ilişkisinin özelliklerini bilir. 5 -
Ö2 Terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt edebilir ve iletişim sürecinde kullanabilir. 5 -
Ö3 Zor hasta ve kriz durumlarında iletişim becerilerini geliştirir ve uygular. - 5