Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02050300 | Erişkin ve Yaşlıda Sağlık Sorunları ve Hemşirelik | 3 | Güz | 5 | 6+8+0 | 10 | 10 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Serap SAYAR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Serap SAYAR | B-31 | [email protected] | 7629 |
Dersin İçeriği
Konu anlatımı, görsel destekli sunum, olgu örnekleri, kurgu ya da gerçek klinikten bir vaka ile grup ödev tartışmaları, soru-cevap, tartışma
Dersin Amacı
Erişkin ve yaşlı bireyde sağlıktan sapma durumunda tanı ve tedavinin seyrinin anlaşılması ve hemşirelik yönünden yorumlanmasını sağlayacak patofizyolojik durumlara yönelik gerekli bilgileri kazanarak, erişkin ve yaşlı bireyi fiziksel, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak ele alarak, evrensel, gelişimsel ve sağlıktan sapma durumlarındaki özbakım gereksinimlerini saptayarak Orem'in Özbakım Kuramı doğrultusunda bakımlarını gerçekleştirebilmektir. Ayrıca kronik hastalıklara bağlı bireylerde oluşabilecek ikincil sorunları erken tanılama ve buna yönelik olarak birey ve aileye danışmanlık yapmak ve eğitim vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Cerrahi girişim gerektiren sağlık sorunlarında erişkin ve yaşlının ameliyat öncesi, sırası ve sonrasındaki bakım gereksinimlerini açıklar. | P.1.27 | 1 |
| Ö2 | Tıbbi tedavi ve palyatif bakım gerektiren sağlık sorunlarında erişkin ve yaşlının bakım gereksinimlerini analiz eder | P.2.28 | 1 |
| Ö3 | Hasta bakım planlarını hastanın gereksinimlerine göre hazırlayarak uygular. | P.1.29 | 7 |
| Ö4 | İnsanı erişkin ve yaşlılık döneminde fizyolojisi ve patofizyolojisi ile ilişkilendirerek sağlıktan sapma durumlarını kavrar. | P.2.16 | 1 |
| Ö5 | Klinik vakalar/senoryolar üzerinden bakım önceliklerini belirleyerek hemşirelik girişimlerini planlar. | P.1.71 | 5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Homeostazis ve stresörlere adoptif yanıtlar Hücre ve fonksiyonları, hücre zedelenmesi, hücre ölümü, hücre adaptasyonları |
| 2 | Sıvı-elektrolit-asit baz dengesi ve dengesizlikleri, Şok ve çeşitleri |
| 3 | Yanık ve patofizyolojisi, Yanık ve hemşirelik bakımı, Yara iyileşmesi ve bakımı |
| 4 | Neoplazmlar, Kanser ve Hemşirelik Bakımı Hematolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 5 | Solunum sistemi hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 6 | Dolaşım sistemi hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 7 | Gastrointestinal sistem hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Üriner sistem hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 10 | İmmun sistem hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 11 | Endokrin sistem hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 12 | Sinir sistemi hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 13 | Kas-iskelet sistemi hastalıkları ve cerrahisinde hemşirelik bakımı ve hemşirelik bakımını vakalarla tartışma |
| 14 | Transplantasyon ve hemşirelik bakımı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 1. Akdemir N, Birol L. (2011) İç Hastalıklar Hemşireliği 6. Baskı Ankara, Sistem Ofset 2. Burke KM, Mohn-Brown EL, Eby L. (2011) Medical- Surgical Nursing Care. Third Ed. Boston, Pearson. 3. Can H. (2015). Onkoloji Hemşireliği. Birinci baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 4. Dirksen, Lewis, Heitkempter. (2007) İç ve Cerrahi Hastalıkların Bakımında Klinik Rehber (Çev. Ed. Akbayrak, Hatipoğlu, Şenel. Ankara, Damla Matbaacılık 5. Durna Z, Akın S. (2012) Kronik Hastalıklar ve Bakımı, Birinci Baskı, |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 2 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 14 | 2 | 28 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 2 | 28 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 14 | 1 | 14 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 14 | 1 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 280 | ||
| Toplam Yük / 30 | 9,33 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 9 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Cerrahi girişim gerektiren sağlık sorunlarında erişkin ve yaşlının ameliyat öncesi, sırası ve sonrasındaki bakım gereksinimlerini açıklar. | 5 | - |
| Ö2 | Hasta bakım planlarını hastanın gereksinimlerine göre hazırlayarak uygular. | - | 5 |
| Ö3 | Klinik vakalar/senoryolar üzerinden bakım önceliklerini belirleyerek hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 | - |
| Ö4 | İnsanı erişkin ve yaşlılık döneminde fizyolojisi ve patofizyolojisi ile ilişkilendirerek sağlıktan sapma durumlarını kavrar. | - | 5 |
| Ö5 | Tıbbi tedavi ve palyatif bakım gerektiren sağlık sorunlarında erişkin ve yaşlının bakım gereksinimlerini analiz eder | 5 | - |
