Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02041211 | Stresle Baş Etme | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Grup sunumları, Yazılı sınav |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste; stres kavramı ve stres türleri, stresin nedenleri ve stresin fizyolojisi, stresin belirtileri, strese verilen tepkiler, stresin duygusal ve bilişsel yönü, psikolojik dayanıklılık, etkili baş etme becerileri (kendini tanıma, kişilerarası ilişkiler, etkili iletişim, öz şefkat, sorun çözme becerileri, nefes çalışmaları ve gevşeme egzersizleri) incelenir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencinin stres kavramı ve stres türlerini tanımasını, stresin edenlerini ve potansiyel stres faktörlerini tanımasını, stresin belirtilerini ve stres verilen tepkileri anlamasını, stresin bilişsel ve duygusal yönü hakkında bilgilenmesini, etkili baş etme becerilerini, öğrenmesi ve geliştirmesi, öğrendikleri davranışsal becerileri hizmet verdiği bireylerin de
kullanmalarına yardımcı olabilmesini sağlamaktadır.
kullanmalarına yardımcı olabilmesini sağlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 5 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
| P10 | Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini kullanır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Stresin bedensel, duygusal ve bilişsel yönlerini anlayarak psikolojik dayanıklılığı güçlendiren faktörleri tanımlayabilir ve uygulayabilir. | P.3.61 | 1 |
| Ö2 | Stresin kavramsal çerçevesini, stres türlerini, stresin fizyolojisini ve belirtilerini bilir. | P.4.40 | 1 |
| Ö3 | Stresle başa çıkmada kullanılan etkili stratejileri değerlendirebilir, geliştirebilir ve bakım sürecinde kullanabilir. | P.10.23 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Stres kavramı ve stres türleri |
| 2 | Stresin nedenleri, stresörler ve stresin fizyolojisi |
| 3 | Stresin belirtileri ve strese verilen tepkiler |
| 4 | Stresin duygusal yönü |
| 5 | Stresin bilişsel yönü |
| 6 | Stresin bilişsel yönü |
| 7 | Psikolojik dayanıklılık |
| 8 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Kendini tanıma) |
| 9 | ARA SINAV |
| 10 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Kişiler arası ilişkiler) |
| 11 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Etkili iletişim) |
| 12 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Öz Şefkat) |
| 13 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Sorun çözme becerileri) |
| 14 | Etkili baş etme becerilerinin öğretimi (Nefes Çalışmaları ve Gevşeme Egzersizleri) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Clark, L. (2000). Duygulara Yardım (Çev: Yazgan, G.). İstanbul: Evrim Yayınları. |
| Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık. | |
| Geçtan, E. (2009). İnsan Olmak. İstanbul: Metis Yayınları.. | |
| Öz, F. (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. Ankara: Mattek Matbaacılık. | |
| Özcan, A. (2006) Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Basım Yayın San. Lim. Şrk. | |
| Özer, A.K. (1995).Duygusal gerilimle Başedebilme ‘Ben Değeri Tiryakiliği'. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. | |
| Varcarolis, EM.(2015). Manual of Psychiatric Nursing Care Planning Assesment Guides diagnoses psychofarmacology. Fifth edition. St Louis: Elsevier Saunders ISBN: 978-1-4557-4019-2 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P10 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Stresin bedensel, duygusal ve bilişsel yönlerini anlayarak psikolojik dayanıklılığı güçlendiren faktörleri tanımlayabilir ve uygulayabilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Stresin kavramsal çerçevesini, stres türlerini, stresin fizyolojisini ve belirtilerini bilir. | - | 5 | - |
| Ö3 | Stresle başa çıkmada kullanılan etkili stratejileri değerlendirebilir, geliştirebilir ve bakım sürecinde kullanabilir. | - | - | 5 |
