Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02041206 | Çocuk İstismarı ve İhmali | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice YALÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hatice YALÇIN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İstismar ve ihmal ile ilgili temel kavramlar, çocuklarda fiziksel, duygusal, cinsel istismar belirtileri ve çocuğa yaklaşım; istismara en sık maruz kalan mesleklerden biri olarak hemşirelik, malpraktis, çocuklarda atravmatik bakım.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; çocuklara yönelik istismar ve ihmal konularında temel kavramları hakkında ortak bir anlayış geliştirmek; hemşirenin fiziksel, duygusal, ekonomik, cinsel istismar ve ihmal belirtilerini tanımalarını sağlayan bilgiler sunmak ve sağlık profesyonelleri olarak çocuk istismar ve ihmali konusunda donanımlı, yetkin elemanlar yetiştirebilmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 4 |
| P14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İstismar ve ihmal nedir? (Tanımı, açıklaması, konunun önemi) |
| 2 | Çocukların genel gelişim özellikleri yaş dönemlerine göre istismar ve ihmalden etkilenme durumları |
| 3 | Fiziksel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 4 | Duygusal istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 5 | Cinsel istismar nedir, belirtileri, ayırt edici özellikler, hemşirenin sorumlulukları |
| 6 | Cinsel istismara yol açabilecek cinsel işlev bozuklukları |
| 7 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Fiziksel, duygusal ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri, depresyon, kaygı, fobi bozuklukları |
| 10 | İstismar mağduru çocukların bakım ve korunma işlemlerinin yürütüldüğü kurumlardan gelen yetkililerle söyleşi |
| 11 | Çocuk ihmali nedir? Hemşirenin yükümlülükleri |
| 12 | Engelli ve riskli gruptaki çocukların istismar ve ihmali |
| 13 | Çocuklarda atravmatik bakım ve malpraktis, hemşirenin sorumlulukları |
| 14 | Genel tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Bertan, N., Lokumcu, H. (2010). İhmal ve İstismarın Boyutları. Ankara: Nobel yayınları. |
| Gürhan, N. (2013). Her Yönüyle Çocuk İstismar ve İhmali, Ankara: Nobel Yayınları. | |
| Konakçı, B. (2013). Çocuk İhmal Edilirse Ne Olur. İstanbul: Ses yayınları | |
| McCorney, J.W. (2011). Child Abuse. Toronto: Bestrend Publishier. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
