Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02040206 | Hemşirelik Uygulama Esasları | 2 | Bahar | 4 | 4+6+4 | 12 | 12 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Serap SAYAR |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Serap SAYAR | B-Z33 | [email protected] |
Dersin İçeriği
Hemşirelik bakımının temel kavram ve becerilerinin teorik olarak tanıtımı, laboratuvar koşullarında maket ya da öğrencilerin birbirleri üstünde uygulamaları ve ardından klinikte gerçek hasta üstünde uygulamasının yapılmasını içerir.
Dersin Amacı
Öğrencinin, bireyin evrensel, gelişimsel ve sağlıktan sapma durumundaki gereksinimlerini karşılamaya yönelik temel kavram ve kuramlarla tanışmasını ve uygulama laboratuarında bunları beceri haline dönüştürmesini sağlamak ve ardından gerçek hasta üzerinde uygulama becerisine cesaretlendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşirelik mesleğinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin temel bilgi, tutum ve beceriye sahiptir. | 5 |
| P2 | Kuramsal bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik uygulama alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz ve sentez eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
| P3 | Sağlığın korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve savunuculuğu konusunda sorumluluk üstlenir. | 4 |
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 4 |
| P6 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, aile, toplum, meslektaşlar, sağlık ekibinin diğer üyeleri, kurum ve kuruluşlar ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Hasta bakımını, hasta ve çalışan güvenliği ve etkili iletişim ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | P.1.17 | 1,4,5,7 |
| Ö2 | Bireyin yaşam bulguları ile birlikte ağrısını uygun değerlendirme araçları kullanarak değerlendirir ve yorumlar | P.1.18 | 1,4,5,7 |
| Ö3 | İlaç hazırlığı ve uygulamaları ilaç uygulama ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir | P.1.19 | 1,4,5,7 |
| Ö4 | Bireyin yeterli hava alımının sürdürülmesine yönelik gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulanmasını gerçekleştirir | P.1.20 | 1,4,5,7 |
| Ö5 | Bireyin yeterli sıvı, besin alımı ve boşaltımının sürdürülmesi ile ilişkili gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulamasını gerçekleştirir | P.1.21 | 1,4,5,7 |
| Ö6 | Bireyin aktif olma-dinlenme dengesinin sağlanması, yalnız kalma ve sosyal etkileşimin sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerinin uygulamasını gerçekleştirir | P.1.22 | 1,4,5,7 |
| Ö7 | Bireyin ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini bilir. | P.1.23 | 1,4,5,7 |
| Ö8 | Yatağa bağımlı hasta bakımında olası yan etkileri önlemeye ve doku bütünlüğünü sürdürmeye yönelik hemşirelik girişimlerinin gerçekleştirir | P.1.24 | 1,4,6,7 |
| Ö9 | OREM'in öz bakım ve gelişimsel dönem gereksinimleri doğrultusunda, bütüncül bakış açısı ile bireyin gereksindiği bakım planını hazırlar | P.1.25 | 1,4,5,7 |
| Ö10 | Bireye yönelik bakım verirken etik ilke ve değerleri gözetir | P.1.26 | 1,4,5,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Beden sırırları ve kayıp kavramı |
| 2 | Peplau, Orlando, Travelbee ve Orem'in teorilerinin özetlenmesi |
| 3 | Sağlık Bakanlığı Hemşirelik Yönetmeliği (Resmi Gazete 8 Mart 2010 Sayı ve Sayı 27515) ve Yönetmelikteki değişikliklerin (Resmi Gazete 19 Nisan Salı ve Sayı 27910) tartışılması |
| 4 | Hastanın hastaneye kabulü |
| 5 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli hava alımının sürdürülmesi |
| 6 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli besin alımının sürdürülmesi (oral, parenteral, total parenteral) |
| 7 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yeterli su alımının sürdürülmesi |
| 8 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Boşaltım sürecine yönelik bakım (ürüner boşaltım, bağırsak boşaltımı, diğer bedensel atıklar) |
| 9 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Yalnız kalma-sosyal etkileşim dengesinin sürdürülmesi |
| 10 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – aktif olma - dinlenme dengesinin sürdürülmesi |
| 11 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – İnsan yaşamı, işlevleri ve iyilik haline yönelik tehlikeleri önleme (Yaşam bulguları, hasta güvenliği, hijyen, doku bütünlüğü) |
| 12 | Evrensel Öz-bakım gereksinimleri – Kendi genetiği, yapısal özellikleri ve gizilgücü ile uyumu geliştirme |
| 13 | Gelişimsel Öz-bakım Gereksinimleri |
| 14 | Sağlıktan Sapma Öz-bakım Gereksinimleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Aştı, TT.,Karadağ, A., Hemşirelik Esasları: Hemşirelik bilimi ve Sanatı 1-2, Akademi basın Yayıncılık, İstanbul, 2013 |
| Lynn, P, Hicran Bektaş (Çev. Ed.), (2015), Taylor'ın Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık | |
| Okumuş, H., Terakye, G, Öztürk, C, (2015), Kiliniklerde Öğrenci Hemşire Olmak, Ankara Nobel tıp Kitapevi, Ankara | |
| Özcan, A., (2015) Hemşire –Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara, sistem Ofset. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 35 (%) |
| Seminer | 1 | 5 (%) |
| Ara Sınavlar | 2 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 6 | 84 |
| Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 14 | 5 | 70 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 6 | 6 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 360 | ||
| Toplam Yük / 30 | 12 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 12 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 |
|---|---|---|
| Ö1 | Hasta bakımını, hasta ve çalışan güvenliği ve etkili iletişim ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 4 |
| Ö2 | Bireyin yaşam bulguları ile birlikte ağrısını uygun değerlendirme araçları kullanarak değerlendirir ve yorumlar | 4 |
| Ö3 | İlaç hazırlığı ve uygulamaları ilaç uygulama ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir | 4 |
| Ö4 | Bireyin yeterli hava alımının sürdürülmesine yönelik gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulanmasını gerçekleştirir | 4 |
| Ö5 | Bireyin yeterli sıvı, besin alımı ve boşaltımının sürdürülmesi ile ilişkili gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulamasını gerçekleştirir | 4 |
| Ö6 | Bireyin aktif olma-dinlenme dengesinin sağlanması, yalnız kalma ve sosyal etkileşimin sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerinin uygulamasını gerçekleştirir | 4 |
| Ö7 | Bireyin ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini bilir. | 4 |
| Ö8 | Yatağa bağımlı hasta bakımında olası yan etkileri önlemeye ve doku bütünlüğünü sürdürmeye yönelik hemşirelik girişimlerinin gerçekleştirir | 4 |
| Ö9 | OREM'in öz bakım ve gelişimsel dönem gereksinimleri doğrultusunda, bütüncül bakış açısı ile bireyin gereksindiği bakım planını hazırlar | 4 |
| Ö10 | Bireye yönelik bakım verirken etik ilke ve değerleri gözetir | 4 |
