Hemşirelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02020107 | İnsan Hakları | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İnsan Hakları dersi kapsamında öncelikle insan hakları kavramının tanımı, tarihsel gelişimi ve türleri üzerinde durulacaktır. Türk Anayasalarının insan hakları konusundaki yaklaşımı, 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin düzenlenişi, sınırlama rejimi anlatılacak ve ulusal hukukta insan haklarının korunmasına değinilecektir. Sonrasında ise insan haklarının uluslararası alanda korunmasına dair hukuksal belgeler ve mekanizmalar ile özellikle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin yapısı ve yargılama usulleri konusunda bilgiler verilecektir. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine ilişkin konular Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin içtihatları ışığında incelenecektir
Dersin Amacı
Dönem boyunca incelenen konular hakkında meslek yaşamında kullanabileceği temel bilgileri edinmiş ve güncel olaylara bu bilgileri uygulayabilecek düzeye erişmiş olmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | Sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla mesleki değerler ve etik ilkelere uygun bir şekilde karşılar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İnsan hakları ve ilgili kavramları bilir | P.4.36 | 1 |
| Ö2 | İnsan hakları tarihi ve felsefesini bilir | P.4.37 | 1 |
| Ö3 | İnsan hakları denetim mekanizmalarını tanır | P.4.38 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin ana hattı, rol ve sorumlulukların açıklanması, öğrencilerin semine/sunum konularının belirlenmesi |
| 2 | İnsan hakları ile ilgili temel kavramlar |
| 3 | Aydınlanma düşüncesi, insan haklarının tarihsel ve felsefi temelleri |
| 4 | İnsan haklarının sınıflandırılması, birinci, ikinci üçüncü ve dördüncü kuşak insan hakları |
| 5 | İnsan hakları hukuku ve temel ilkeleri |
| 6 | İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nin tanıtımı |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nden türeyen diğer belgeler |
| 9 | İnsan haklarının korunması sorunu, ulusal ve uluslararası insan hakları savunma mekanizmaları |
| 10 | Hak temelli sosyal hizmet yaklaşımı, insan hakları sosyal hizmet ilişkisi, insan haklarının korunmasında sosyal hizmetin rolü (1) |
| 11 | Hak temelli sosyal hizmet yaklaşımı, insan hakları sosyal hizmet ilişkisi, insan haklarının korunmasında sosyal hizmetin rolü (2) |
| 12 | Öğrenci ödevlerinin sunumu (1) |
| 13 | Öğrenci ödevlerinin sunumu (2) |
| 14 | Öğrenci ödevlerinin sunumu (3) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | İnsan Hakları Eğiticileri İçin Başvuru Kitabı. (2014). Ankara: İnsan Hakları Derneği Yayını |
| İnsan hakları ve Sosyal Hizmet (2004). Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını. Yayın No:004 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 4 | 3 | 12 |
| Toplam İş Yükü: | 90 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P4 |
|---|---|---|
| Ö1 | İnsan hakları ve ilgili kavramları bilir | 5 |
| Ö2 | İnsan hakları tarihi ve felsefesini bilir | 5 |
| Ö3 | İnsan hakları denetim mekanizmalarını tanır | 5 |
