İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02010102 Sağlık ve Hemşirelik Disiplinine Giriş 1 Güz 1 3+0+0 16 16
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Nurgün PLATİN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Nurgün PLATİN - [email protected]
Dersin İçeriği
Tarih boyunca dünyada günümüze kadar sağlık kavramındaki gelişmeler ele alınırken, sağlığı etkileyen dış ve iç etmenler, sağlıklı ve hasta birey ve hemşireliğin bağlantısı kurulmuştur. Türkiye'de farklı dönemlerde sağlık hizmetlerinin özellikleri ve WHO TSH anlayışından günümüze kadar Türkiye Sağlık Sistemi'ndeki değişiklikler ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Öğrencinin, sağlık kavramına yönelik uluslar arası ve ulusal gelişmelere paralel hemşirelik rollerindeki değişim ve gelişmeler ile tanışmasını sağlamak ve programın daha sonraki derslerine önemli bir alt yapı oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P14 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek sürekli mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarih boyunca sağlık kavramının gelişim ve değişimini kavramak P.14.35 1
Ö2 Tarih boyunca Türkiye'deki sağlık sistemi ve hizmetlerini bilmek P.14.36 1
Ö3 Biyolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel etmenlerin sağlık/hastalık ile ilişkisini kavramak P.14.37 1
Ö4 Sağlık ile ilgili paradigmalar arası farkı sıralayabilmek P.14.38 1
Ö5 Sağlık sistemini etkileyen ve dönüştüren etmenleri kavramak P.14.39 1
Ö6 Sağlık sistemi içinde hemşireliğin rollerini tanımlamak P.14.40 1
Ö7 Hemşirelikte profesyonel kuruluşların amaç ve işlevlerini kavramak P.14.41 1
Ö8 İnsanı ve sağlığı psikolojik, sosyolojik ve kültürel boyutları ile kavramak P.14.42 1
Ö9 Sağlıklı yaşama hakkının savunulmasında fikirleri yazılı ve sözlü yollarla etkin bir biçimde iletmenin yollarını bilmek P.14.43 1
Ö10 Hemşireliğin etik değerlerini sıralayabilmek P.14.44 1
Ö11 Takım çalışması yapabilmek P.14.45 5
Ö12 Grup önünde sözlü sunum yapabilmek P.14.46 5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sağlıkta ilgili dünya görüşleri/paradigmaları
2 Etkileşimci dünya görüşü/paradigması (Hastalıkların oluşmasına yönelik kuramların evrimi ve hemşireliğe yansımaları. Osmanlı Dönemi sağlık hizmetleri.
3 Cumhuriyet Dönemi sağlık hizmetleri. WHO sağlık tanımı ve tanıma yönelik tartışmalar 1947
4 Cumhuriyet Dönemi sağlık hizmetleri. WHO sağlık tanımı ve tanıma yönelik tartışmalar 1947
5 Epidemiyolojik model. Hastalık ve hastalık kavramına yönelik gelişmeler. Hastalığa bağlı davranışlar, hastalığın hasta ve aile üstüne etkisi ve hemşireliğe yansıması (öfke, kaygı, stres)
6 Peplau (1952), Orlando (1961) ve Travelbee'nin (1966) hasta-hemşire etkileşim kuramları
7 Türkiye'de 1960 dönemi sağlık, Çoklu sağlık nedenleri (1970), Orem'in Öz-bakım ve Öz-bakım Eksikliği Kuramı (1973).
8 WHO Alma Ati Bildirgesi 1978
9 WHO Alma Ati Bildirgesi 1978
10 Sağlığı etkileyen dış ve iç etmenler
11 Sağlık davranışlarını açıklama kuramları, Pender'ın Sağlığı Geliştirme Modeli (1975)
12 Yaşam biçimi davranışları ve bu davranış değiştirme stratejileri
13 Sosyo-politik girişimlerle toplumda sağlığı etkileme yolları
14 Toplumun sağlığına yönelik politikalarda hemşirenin rolü (güç kaynağı olarak politik etkinlik, yayın yapma, mesleki yaşamda ilerleme, bireysel etkililik, karar verme ve zaman yönetimi)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Mc Even, M., Wills, E M. (2007),Theoretical Bases for Nursing (2nd Ed.), Lippincott & Wilkins, p. 328-337
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Seminer 1 20 (%)
Ara Sınavlar 3 45 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 35 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 16 224
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 16 224
Ara Sınav 4 6 24
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 6 6
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 478
Toplam Yük / 30 15,93
Dersin AKTS Kredisi: 16
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P14
Ö1 Tarih boyunca sağlık kavramının gelişim ve değişimini kavramak 5
Ö2 Tarih boyunca Türkiye'deki sağlık sistemi ve hizmetlerini bilmek 5
Ö3 Biyolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel etmenlerin sağlık/hastalık ile ilişkisini kavramak 5
Ö4 Sağlık ile ilgili paradigmalar arası farkı sıralayabilmek 5
Ö5 Sağlık sistemini etkileyen ve dönüştüren etmenleri kavramak 5
Ö6 Sağlık sistemi içinde hemşireliğin rollerini tanımlamak 5
Ö7 Hemşirelikte profesyonel kuruluşların amaç ve işlevlerini kavramak 5
Ö8 İnsanı ve sağlığı psikolojik, sosyolojik ve kültürel boyutları ile kavramak 5
Ö9 Sağlıklı yaşama hakkının savunulmasında fikirleri yazılı ve sözlü yollarla etkin bir biçimde iletmenin yollarını bilmek 5
Ö10 Hemşireliğin etik değerlerini sıralayabilmek 5
Ö11 Takım çalışması yapabilmek 5
Ö12 Grup önünde sözlü sunum yapabilmek 5