Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99500005 | İlk Yardım | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hatice BALCI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Doğal afet, savaş, ani hastalık ya da herhangi bir kaza durumunda birey/toplumun yaşamını kurtarma, sağlığını koruma ve sürdürmede ilk yardım uygulamalarının öğrenilmesi, ilk yardım girişimlerinin yapılabilmesi.
Dersin Amacı
İlk yardım konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, triyaj yapabilme, Kaza, yaralanma ve bazı hastalıklarda hayat kurtarıcı uygulamaları uygulayabilme.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 4 | |
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 3 |
| P3 | Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. | 3 |
| P4 | Fizyoterapi süreçlerinde hasta, hasta yakını ve sağlık ekibiyle etkin iletişim kurar; ekip çalışmasında aktif rol alır. | 1 |
| P5 | Alan dışı derslerle sosyal, kültürel ve disiplinler arası bakış açısı geliştirir. | 1 |
| P6 | Fizyoterapi uygulamalarında kullanılan ölçüm araçlarını, teknolojik sistemleri ve bilişim teknolojilerini güvenli, etkili ve etik biçimde kullanır. | 1 |
| P7 | Türkçeyi yazılı ve sözlü olarak etkin biçimde kullanır; en az bir yabancı dili temel düzeyde (A1–A2) kullanarak mesleki iletişim kurar. | 1 |
| P8 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir; mesleki bilgi, beceri ve teknolojik gelişmeleri izler, kendini sürekli geliştirir. | 4 |
| P9 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında ulusal ve uluslararası literatürü takip eder; bilimsel araştırma süreçlerini yürütür, veri toplar, analiz eder, yorumlar ve sonuçları raporlar, bilimsel kanıtları klinik uygulamalara yansıtabilir. | 1 |
| P10 | Fizyoterapi uygulamalarının birey, toplum ve sağlık sistemi üzerindeki etkilerini bilir; hasta güvenliği, kişisel veri gizliliği, mesleki etik ve yasal sorumluluk konularında farkındalığa sahiptir. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Multipl skleroz ve myastenia gravisin tanımını, patogenezini, klinik semptomlarını ve tanı yöntemlerini açıklar; değerlendirme ve tedavi yöntemlerini yorumlar. | P.2.66 | 1 |
| Ö2 | Olay yerinde güvenlik, triaj, hasta/yaralı taşıma teknikleri ile yasal ve etik sorumlulukları tanımlar. | P.10.10 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İlk yardıma giriş, Acil bakım, yönetimi ve yasal yönleri |
| 2 | Toplumsa felaketler, Olay yeri, kaza ve yaralanma çeşitleri, Triaj |
| 3 | Yaşamsal Bulgular, Temel Yaşam Desteği |
| 4 | Temel Yaşam desteği laboratuar uygulaması |
| 5 | Güneş çarpması, sıcak çarpması ve ilk yardım |
| 6 | Kanamalar ve kanamalarda ilk yardım |
| 7 | Şok, şok çeşitleri ve ilk yardım |
| 8 | Zehirlenmeler ve ilk yardım |
| 9 | Yanık, Donuk ve ilk yardım |
| 10 | Kırık, Çıkık, Burkulmalar ve ilk yardım |
| 11 | Göze, kulağa, buruna yabancı cisim kaçması ve ilk yardım |
| 12 | Boğaza yabancı cisim kaçması ve ilk yardım |
| 13 | Hayvan ısırıkları, böcek sokmaları ve ilk yardım |
| 14 | Hasta ve yaralı taşıma teknikleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Öğr. Gör. Gürkan ÖZEL, Yrd. Doç. Dr. Betül AKBUĞA ÖZEL, Yrd. Doç. Dr. Cihangir ÖZCAN, Uz. Muammer SARUGAN. Üniversiteler, Hemşirelik Fakülteleri ve SHMYO'lar için İlk Yardım |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 10 | 4 | 40 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 99 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,30 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P10 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Multipl skleroz ve myastenia gravisin tanımını, patogenezini, klinik semptomlarını ve tanı yöntemlerini açıklar; değerlendirme ve tedavi yöntemlerini yorumlar. | - | - |
| Ö2 | Olay yerinde güvenlik, triaj, hasta/yaralı taşıma teknikleri ile yasal ve etik sorumlulukları tanımlar. | - | - |
