Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02361101 | El Rehabilitasyonu ve İş Uğraşı Tedavisi | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT | B BLOK-230 | [email protected] | 7666 | Salı 14.00-15.00 |
Dersin İçeriği
El ve üst ekstremitenin anatomi ve biyomekanik prensipleri, yumuşak doku problemleri, kırıklar, eklem problemleri, sinir yaralanmaları sonrası rehabilitasyon prensipleri..Takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü, Günlük yaşam aktiviteleri değerlendirme ve eğitimi, Transfer aktiviteleri prensip ve uygulamaları , El, duyu, duyu bütünlemesi değerlendirmeleri ve tedavisi, Farklı problemlerde iş-uğraşı tedavi yaklaşım prensipler
Dersin Amacı
Sık görülen el ve üst ekstremite problemlerini, değerlendirme yöntemleri ve rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklamak.. Rehabilitasyonda takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolünü açıklamak, performans alanlarında temel iş ve uğraşı değerlendirme yöntemlerini tanımlamak, uygun iş ve uğraşı yaklaşımlarının geliştirilebilmesi konusunda temel bilgiler ve uygulama örnekleri vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 4 | |
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | El ve üst ekstremite yaralanmalarında değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygun fizyoterapi-rehabilitasyon yaklaşımlarını planlar. | P.2.51 | 1 |
| Ö2 | Günlük yaşam aktiviteleri ve transfer aktivitelerini biomekanik prensiplere uygun şekilde analiz eder ve öğretir. | P.3.37 | 1 |
| Ö3 | El rehabilitasyonu ve iş-uğraşı tedavisinde güncel yaklaşımları, duyu bütünleme ve aktivite temelli yöntemleri klinik uygulamalarda kullanır. | P.9.8 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Elin fonksiyonel anatomisi. El problemlerinde değerlendirme yöntemleri |
| 2 | Elin yumuşak doku problemleri ve rehabilitasyon yaklaşımları. Fleksör tendon yaralanmaları |
| 3 | Ekstansör tendon yaralanmaları. Elde kırıklar ve eklem yaralanmaları |
| 4 | Elbileği problemleri. Üst ekstremite tuzak nöropatiler |
| 5 | Periferik sinir yaralanmalarında rehabilitasyon prensipleri. Kompleks travmatik problemlerde rehabilitasyon |
| 6 | Konjenital anomalilerde rehabilitasyon yaklaşımları. Vaka tartışmaları |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Rehabilitasyonda takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü. Günlük Yaşam Aktiviteleri değerlendirilmesi |
| 9 | Günlük Yaşam Aktiviteleri değerlendirilmesi ve pratik uygulanması. Günlük Yaşam Aktiviteleri eğitimi |
| 10 | Transfer Aktiviteleri Biomekaniksel Prensipler. Transfer Aktivitelerinde Uygulama |
| 11 | Transfer Aktivitelerinde Uygulama. El değerlendirmeleri |
| 12 | İş Uğraşı Tedavisi ile İlgili Güncel yaklaşımlar (Zorunlu Kullanım Tedavisi) |
| 13 | Duyu değerlendirmesi, Duyu tedavisi. Duyu bütünlemesi değerlendirme ve tedavi yöntemleri |
| 14 | Farklı problemlerde iş-uğraşı tedavi yaklaşım prensipleri(Hemipleji, Serebral Palsi, Zihinsel engelli, Romatoloji, Az Gören vs.) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | ERGOTERAPİYE GİRİŞ, Esra Akı, Esma Özkan, Hipokrat Yayın Evi, 2020 |
| H. Kayıhan Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, H.Ü. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Y.O. Yayınları 23, Ankara 1999. | |
| Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt 1, Prof. Dr. A. Ayşe KARADUMAN, Prof. Dr. Öznur TUNCA YILMAZ, Hipokrat Yayın Evi, 2016 | |
| Üst Ekstremite Yaralanmalarında Rehabilitasyon, Volga Bayrakcı, Zafer Erden, Cemil Yıldız 2023 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | El ve üst ekstremite yaralanmalarında değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygun fizyoterapi-rehabilitasyon yaklaşımlarını planlar. | - | - | - |
| Ö2 | Günlük yaşam aktiviteleri ve transfer aktivitelerini biomekanik prensiplere uygun şekilde analiz eder ve öğretir. | - | - | - |
| Ö3 | El rehabilitasyonu ve iş-uğraşı tedavisinde güncel yaklaşımları, duyu bütünleme ve aktivite temelli yöntemleri klinik uygulamalarda kullanır. | - | - | - |
