Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02360104 | Sporcu Sağlığı ve Rehabilitasyonu | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Spor fizyoterapisinin tanımlanması, çocuk ve spor, kadın ve spor konularının öneminin kavranması; Antrenman bilgisi, spor psikolojisi, sporda beslenme ve doping konularının kavranması; Kronik hastalıklarda spor ve egzersiz planlaması, Fiziksel uygunluğun tanımı ve değişik gruplarda kullanılan test bataryalarının tanımlanması; Spor yaralanmalarının ve iyileşme süreçlerinin tanımlanması, Spor yaralanmalarında ve sporcularda ölçme, değerlendirme ve fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulaması
Dersin Amacı
Spor fizyoterapisini, değişik gruplarda uygulanan fiziksel uygunluk test bataryalarını, spor yaralanmalarını-iyileşme süreçlerini tanımlamak, sporda ve yaralanmalarında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve tedavi yaklaşımları ile ilgili temel özelliklerin kavranmasını ve uygulamaya yansıtılmasını sağlamak, spor yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında problem çözme becerisini geliştirerek, sporcunun güvenli bir şekilde spora dönüşünü sağlamaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 5 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözümler; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | P.1.5 | 1 |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö6 | Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve tedavi yöntemlerini analiz edebilme. | P.1.7 | 1 |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | P.2.1 | 1 |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | P.2.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Spor fizyoterapisi, sporda ölçme ve değerlendirme yöntemleri |
2 | Fiziksel uygunluk nedir? Sporcularda, erişkinlerde, özürlülerde ve çocuklarda uygulanan fiziksel uygunluk testleri-klinikte pratik uygulamalar |
3 | Çocuk ve spor, kadın ve spor |
4 | Antrenman bilgisi ve spor psikolojisi |
5 | Sporda beslenme ve doping |
6 | Kronik hastalıklarda egzersiz planlaması-öğrenci sunumları |
7 | Ara sınav |
8 | Sporların sınıflandırması, sporcularda yumuşak doku yaralanmaları ve iyileşmesi süreci |
9 | Spor yaralanmalarında ilk yardım ve ön tedaviyi tanımlar. |
10 | Spor yaralanmalarında tedavi prensipleri ve kesin tedavi |
11 | Spor yaralanmalarında tedavi prensipleri ve kesin tedavi |
12 | Sporcularda üst ekstremite yaralanmaları ve fizyoterapi-rehabilitasyon programının planlanması |
13 | Sporcularda alt ekstremite yaralanmaları ve fizyoterapi-rehabilitasyon programının planlanması |
14 | Spor yaralanmalarından sonra sporcuların spora dönüş kriterleri ve spora dönüş için gerekli olan sporcunun ihtiyacına uygun fonksiyonel rehabilitasyon programı oluşturulması ve uygulanması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | American College of Sports Medicines Guidelines for Exercise Testing and Prescription, 7th Edt, Lippincott Williams&Wilkins, 2006 |
Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. | |
Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006. | |
Atalay Güzel N, Kafa N. "Sporcu Sağlığı"Hipokrat Yayınevi, 2017, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 60 | ||
Toplam Yük / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme | 5 | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | 5 | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | 5 | - |
Ö4 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgiye sahip olabilme. | 5 | - |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 5 | - |
Ö6 | Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve tedavi yöntemlerini analiz edebilme. | 5 | - |
Ö7 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri bilme. | - | 5 |
Ö8 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | - | 5 |
Ö9 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | - | 5 |