Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02350107 | Romatolojik Rehabilitasyon | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT | B BLOK-230 | [email protected] | 7666 | Salı 14.00-15.00 |
Dersin İçeriği
Romatizmal hastalık patofizyolojisi, değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, rehabilitasyonda koruyucu hizmetler, hastalık süreç yönetimi ve başa çıkma teorileri, farklı romatizmal hastalıkların tanınması ve gerekli olan tedavi yaklaşımları.
Dersin Amacı
Romatizmal hastalıkların oluş mekanizmalarını, hastalık çeşitlerini, fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinim nedenlerini ve tedavi özelliklerini anlatmak ve romatolojik rehabilitasyon alanındaki fizyoterapistin ihtiyaç duyacağı bilgi ve beceriyi arttırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 3 |
| P3 | Fizyoterapinin çeşitli uygulama alanlarında vaka temelli klinik karar verme becerisine sahiptir. | 5 |
| P11 | Toplum sağlığını korumaya, geliştirmeye ve sağlıklı yaşam alışkanlıklarını teşvik etmeye yönelik yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
| P1 | Temel sağlık bilimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etkin biçimde kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Romatolojik hastalıklarda değerlendirme yöntemlerini uygular; eklem, kas, fonksiyonel ve yaşam kalitesi değerlendirmelerini yorumlar. | P.2.31 | 1 |
| Ö2 | Farklı romatizmal hastalıklarda (fibromyalji, konnektif doku hastalıkları, seronegatif artritler vb.) hastaya özgü rehabilitasyon programları geliştirir. | P.2.32 | 1 |
| Ö3 | Romatolojik hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinimini belirler; uygun egzersiz ve modalite yaklaşımlarını planlar ve uygular. | P.3.18 | 1 |
| Ö4 | Romatizmal hastalıklarda koruyucu yaklaşımları, yaşam tarzı düzenlemelerini ve hasta eğitimi stratejilerini uygular; hastalık yönetiminde aktif rol alır. | P.11.5 | 1 |
| Ö5 | Romatizmal hastalıkların patofizyolojisini, klinik özelliklerini ve sınıflandırmalarını açıklar. | P.1.22 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Romatolojik Rehabilitasyona Giriş, Kavramlar ve Multidisipliner Yaklaşım |
| 2 | Romatolojik Rehabilitasyonda Değerlendirme |
| 3 | Romatoid Artrit |
| 4 | Romatoid Artrit II |
| 5 | romatoid Artrit III |
| 6 | İnflamatuar artritler, Romatoid artrit |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Seronegatif Artritler, Ankilozan Spondilit, Psöriatik Artrit, Reaktif Artrit, Behçet Hastalığı |
| 9 | Seronegatif Artritler, Ankilozan Spondilit, Psöriatik Artrit, Reaktif Artrit, Behçet Hastalığı |
| 10 | Osteoartrit |
| 11 | Osteoporoz |
| 12 | Fibromyalji Sendromu ve Yaygın Ağrı Sendromları |
| 13 | Konnektif Doku Hastalıkları, Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma, Myozitler |
| 14 | Çeşitli Durumlar, Septik artrit, Gut, Sarkoidoz, Diabetus Mellitus, Vaskülitler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Rheumatology- Evidence Based Practice for Physiotherapists and Occupational Therapists. Ed. Krysia Dziedzic, Alison Hammond. Elsevier,2010. |
| Romatoloji El Kitabı, Çev. Ed. Doç.Dr.Hüseyin T.E. Özer, Doç.Dr. Rengin Güzel. Nobel Tıp Kitabevleri, 2009 | |
| Tidy`s Physiotherapy. Çev.Ed. Prof.Dr. Edibe Yakut, Prof. Dr. Hülya Kayıhan. Pelikan Yay., 2008. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 8 | 104 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Romatizmal hastalıkların patofizyolojisini, klinik özelliklerini ve sınıflandırmalarını açıklar. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Romatolojik hastalıklarda değerlendirme yöntemlerini uygular; eklem, kas, fonksiyonel ve yaşam kalitesi değerlendirmelerini yorumlar. | - | 3 | - | - |
| Ö3 | Farklı romatizmal hastalıklarda (fibromyalji, konnektif doku hastalıkları, seronegatif artritler vb.) hastaya özgü rehabilitasyon programları geliştirir. | - | - | 5 | - |
| Ö4 | Romatolojik hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinimini belirler; uygun egzersiz ve modalite yaklaşımlarını planlar ve uygular. | - | - | 5 | - |
| Ö5 | Romatizmal hastalıklarda koruyucu yaklaşımları, yaşam tarzı düzenlemelerini ve hasta eğitimi stratejilerini uygular; hastalık yönetiminde aktif rol alır. | - | - | - | 3 |
