Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02340103 | Tedavi Hareketleri | 2 | Bahar | 4 | 2+0+3 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Kamil YILMAZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Kamil YILMAZ | B-229 | [email protected] | 7665 | Çarşamba 14:55 |
Dersin İçeriği
Hastayı değerlendirme ve program geliştirmek için yaklaşımlar, egzersiz tedavisinin amaçları, etkileri ve prensipleri, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanması, normal eklem hareketindeki problemleri belirleyerek, problemlere yönelik egzersiz programının planlanması ve uygulanması, farklı postural problemlerde egzersiz programlarının planlaması ve uygulamaların öğrenilmesi.
Dersin Amacı
Dersin amacı; farklı yaş gruplarında, hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz tedavisinin amaçlarını, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanmasını öğretmek, normal eklem hareketine etki eden faktörleri belirleyerek uygun egzersiz programı hazırlama yetisini kazandırmak, temel değerlendirme ve ölçme yöntemleri doğrultusunda belirlenen postüral bozukluklarda problem çözme ve egzersiz programını oluşturma becerisini geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 3 | |
| P2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki sorunları tanımlar, değerlendirir ve bilimsel kanıtlara dayalı uygun değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını planlar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Egzersiz tedavisinin temel kavramlarını açıklar. | P.1.59 | 1,7 |
| Ö2 | Egzersizlerin sınıflandırılmasını, kontraksiyon ve hareket türlerini ayırt eder; program planlama prensiplerini açıklar. | P.1.60 | 1,7 |
| Ö3 | Normal eklem hareketlerini tanımlar; pasif–aktif hareket türlerinin etkilerini açıklar. | P.1.61 | 1,7 |
| Ö4 | Germe türlerini, amaçlarını ve endikasyon–kontrendikasyonlarını ayırt eder. | P.2.63 | 1,7 |
| Ö5 | Postür analizi yapar; postürel bozukluklar ve skolyoz için uygun egzersizleri planlar ve uygular. | P.2.64 | 1,7 |
| Ö6 | Pasif, aktif yardımlı, aktif ve dirençli egzersizleri doğru teknikle uygular. | P.3.42 | 1,7 |
| Ö7 | Germe ve gevşeme yöntemlerini bireyin ihtiyacına göre seçer ve uygular | P.3.43 | 1,7 |
| Ö8 | Spinal stabilizasyon prensiplerini açıklar ve stabilizasyon egzersizlerini uygular. | P.3.44 | 1,7 |
| Ö9 | Egzersiz uygulamalarında hasta güvenliğini, endikasyon–kontrendikasyonlar ve etik ilkeleri gözetir. | P.10.9 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tedavi hareketlerine giriş, ihtiyaçların değerlendirilmesi, plan geliştirme, planı uygulama ve egzrsiz tedavisinin amaçları. |
| 2 | Egzersizin sınıflandırılması, hareket tipleri, kas kontraksiyon tipleri, egzersiz programının planlanması ve ilerletilmesi ile egzersizin yararları. |
| 3 | Normal eklem hareketinin tanımlanması, pasif, aktif yardımlı ve aktif normal eklem hareketinin etkileri ve uygulamalı olarak yaptırılması. |
| 4 | Kas kuvvetine etki eden faktörler, kas kuvvetinin tipleri, kuvvet eğitiminin temel prensipleri, kas kontraksiyon tipleri, kuvvetlendirme eğitim programını planlama, dirençli egzersiz yöntemleri ve uygulamalı eğitimi. |
| 5 | Germe kavramının tanımlanması, germe şekilleri, germenin amaçları, endikasyon-kontraendikasyonları, çeşitli germe yöntemlerinin uygulamalı olarak yaptırılması. |
| 6 | Gevşeme kavramı, amaçları, stres ve gevşeme ile ilgili vücut sistemleri, gevşemenin bulguları, gevşeme eğitiminin uygulamalı olarak yaptırılması. |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Postural problemler, kötü postür, lordotik postür, gevşek postür, düz bel ve kifotik postür kavramları nedenleri ve çözümünde kullanılacak egzersizlerin uygulamalı eğitimi. |
| 9 | Skolyoz kavramı, skolyozun sınıflandırlması, skolyozun değerlendirilmesi, fonksiyonel ve yapısal skolyoz egezersizlerinin uygulamalı olarak öğretilmesi. |
| 10 | Postür ile ilişkili alt ekstremite problemleri, gerilecek ve kuvvetlendirilecek kaslar ve bunlarla ilgili uygulamaların öğretilmesi. |
| 11 | Spinal Stabilizasyon kavramı, spinal stabilizasyonda kasların, sinirlerin ve pasif yapıların görevi, spinal stabilizasyon eğitiminin aşamaları, egzersizlerin uygulamalı olarak öğretilmesi. |
| 12 | Grup egzersizleri, avantajları ve dezavantajları, egzersiz programının planlaması, ilerletilmesi ve öğretim yöntemi. |
| 13 | Traksiyonun tanımı, spinal traksiyonun etkiileri, uygulama şekilleri, endikasynları-kontraendikasyonları, servikal ve lumbal traksiyon yöntemleri. |
| 14 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Otman AS, Köse N. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler. Meteksan, Ankara, 2006 |
| Terapatik Egzersiz Temeller ve Teknikler |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 8 | 8 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Egzersiz tedavisinin temel kavramlarını açıklar. | - | - | - | - |
| Ö2 | Egzersizlerin sınıflandırılmasını, kontraksiyon ve hareket türlerini ayırt eder; program planlama prensiplerini açıklar. | - | - | - | - |
| Ö3 | Normal eklem hareketlerini tanımlar; pasif–aktif hareket türlerinin etkilerini açıklar. | - | - | - | - |
| Ö4 | Germe türlerini, amaçlarını ve endikasyon–kontrendikasyonlarını ayırt eder. | - | - | - | - |
| Ö5 | Postür analizi yapar; postürel bozukluklar ve skolyoz için uygun egzersizleri planlar ve uygular. | - | - | - | - |
| Ö6 | Pasif, aktif yardımlı, aktif ve dirençli egzersizleri doğru teknikle uygular. | - | - | - | - |
| Ö7 | Germe ve gevşeme yöntemlerini bireyin ihtiyacına göre seçer ve uygular | - | - | - | - |
| Ö8 | Spinal stabilizasyon prensiplerini açıklar ve stabilizasyon egzersizlerini uygular. | - | - | - | - |
| Ö9 | Egzersiz uygulamalarında hasta güvenliğini, endikasyon–kontrendikasyonlar ve etik ilkeleri gözetir. | - | - | - | - |
