Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02320104 | Beslenme | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. İrem ALAÇIK DEVELİOĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. İrem ALAÇIK DEVELİOĞLU | B-Z29 | [email protected] | 7967 |
Dersin İçeriği
Makro ve mikro besin öğelerinin sağlıklı beslenmedeki önemi, yapısı, özellikleri, sınıflaması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, yetersizliği, aşırı alım ve toksissiteleri. Özel durumlarda beslenme ve besin gruplarında yer alan besinlerin tanımlanmasıdır.
Dersin Amacı
Karbonhidratların, proteinlerin, lipitlerin, vitamin ve minerallerin sağlıklı beslenmedeki önemini kavramak. Karbonhidratların, proteinlerin, lipitlerin, vitamin ve minerallerin kaynakları, günlük alım önerileri, aşırı alım durumu hakkında bilgilenmek. Özel durumlarda beslenme hakkında bilgi sahibi olmak. Besin gruplarında yer alan besinlerin sağlıklı beslenmedeki önemi anlatılarak değerlendirilecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Alan dışı derslerle sosyal, kültürel ve disiplinler arası bakış açısı geliştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sağlıklı beslenme ilkelerini açıklar; makrobesinler (karbonhidrat, protein, yağ) ve mikrobesinlerin (vitamin-mineral) vücuttaki görevlerini ve enerji metabolizmasıyla ilişkisini açıklar. | P.1.41 | 1 |
| Ö2 | Yeme bozuklukları ve kas-iskelet sistemi hastalıklarında (kemik, eklem, romatizma) beslenme ilkelerini açıklar ve uygun beslenme yaklaşımlarını değerlendirir. | P.2.39 | 1 |
| Ö3 | Sporcu beslenmesinin temel prensiplerini, sporcu içeceklerini ve besin desteklerini değerlendirir; performans ve iyileşme süreçleri üzerindeki etkilerini yorumlar. | P.3.24 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders içeriği ve beslenme ile ilgili genel bilgiler |
| 2 | Sağlıklı beslenme ilkeleri, metabolizma ve enerji kavramları |
| 3 | Makrobesinler 1: Karbonhidratlar |
| 4 | Makrobesinler 2: Proteinler |
| 5 | Makrobesinler 3: Yağlar |
| 6 | Mikrobesinler: Vitaminler ve mineraller |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Sporcu beslenmesi |
| 9 | Sporcu beslenmesi |
| 10 | Besin destekleri, enerji içecekleri ve sporcu içecekleri |
| 11 | Yeme bozuklukları ve beslenme |
| 12 | Kemik, eklem ve romatizma hastalıklarında beslenme |
| 13 | Kemik, eklem ve romatizma hastalıklarında beslenme |
| 14 | Genel Tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin sorumlu öğretim elemanının verdiği notlar kullanılacaktır. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 62 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sağlıklı beslenme ilkelerini açıklar; makrobesinler (karbonhidrat, protein, yağ) ve mikrobesinlerin (vitamin-mineral) vücuttaki görevlerini ve enerji metabolizmasıyla ilişkisini açıklar. | - | - | - |
| Ö2 | Yeme bozuklukları ve kas-iskelet sistemi hastalıklarında (kemik, eklem, romatizma) beslenme ilkelerini açıklar ve uygun beslenme yaklaşımlarını değerlendirir. | - | - | - |
| Ö3 | Sporcu beslenmesinin temel prensiplerini, sporcu içeceklerini ve besin desteklerini değerlendirir; performans ve iyileşme süreçleri üzerindeki etkilerini yorumlar. | - | - | - |
