İnşaat Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
İnşaat Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
İnşaat Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 05350017 | Hidrolik | 3 | Güz | 5 | 4+0+0 | 4 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Mehmet Faik SEVİMLİ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Mehmet Faik SEVİMLİ | A-Z25 | [email protected] | 7486 |
Dersin İçeriği
Laminer ve türbülanslı akışlar, Basınçlı akımlarda yük kayıplarının hesabı, Boru sistemlerinin çözümü, Serbest yüzeyli akımlar, Özgül Enerji, Üniform olmayan akımlar.
Dersin Amacı
Basınçlı akımların temel denklemlerinin mühendislik uygulamalarında kullanılmasını sağlamak, Serbest yüzeyli akımların temel denklemleri ve mühendislik uygulamalarını vermek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
| P2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Basınçlı boru sistemlerinde yük kayıplarını hesaplar, seri ve paralel bağlı çoklu boru sistemleri için debi, kayıp, basınç ve boyut problemlerini çözer. | P.1.70 | 1,3 |
| Ö2 | Özgül enerji tanımını bilir, bu tanımdan hareketle enerji – su yüksekliği ve debi – su yüksekliği arasındaki ilişkileri inceler. | P.1.71 | 1,3 |
| Ö3 | Çoklu rezervuar sistemlerinin hesabını yapar. | P.2.21 | 1,3 |
| Ö4 | Şebeke çözümü yapar. | P.2.22 | 1,3 |
| Ö5 | Açık kanallarda kütlenin, enerjinin ve momentumun korunumu kanunlarını uygulayarak açık kanal tasarımı yapar. | P.2.23 | 1,3 |
| Ö6 | Üniform olmayan açık kanal akımlarında kritik derinlik, maksimum debi ve minimum enerji ilişkisini bilir, herhangi bir akım rejiminde bilinmeyenleri hesaplar, su yüzü profilini çıkarır. | P.2.24 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Laminer ve Türbülanslı Akışlar |
| 2 | Basınçlı akımlarda sürtünme faktörü |
| 3 | Basınçlı borularda yük kayıpları |
| 4 | Paralel ve seri bağlı borularda debi, yük kaybı, basınç hesapları |
| 5 | Çoklu haznelerin hidrolik hesapları |
| 6 | İsale hatlarının hidrolik hesapları |
| 7 | Su dağıtım şebekelerinin hidrolik hesapları |
| 8 | Açık Kanal Akımının Genel Özellikleri: Basınç ve Hız Dağılımı. |
| 9 | Üniform akımlar için açık kanal problemlerinin çözümü ve kanal tasarımı |
| 10 | Özgül Enerji; enerji-su yüksekliği ve debi su yüksekliği ilişkileri |
| 11 | Üniform olmayan akımların hidrolik hesapları |
| 12 | Üniform olmayan alımlarda kritik derinlik, maksimum debi ve minimum enerji ilişkisi |
| 13 | Üniform olmayan akımlarda su yüzünün boyuna profilinin çizilmesi |
| 14 | Kanal kontrol yapıları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Schaum's Outline Series, Fluid Mechanics and Hydraulics, Ranald V. Giles, 2009 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 110 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 154 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,13 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Basınçlı boru sistemlerinde yük kayıplarını hesaplar, seri ve paralel bağlı çoklu boru sistemleri için debi, kayıp, basınç ve boyut problemlerini çözer. | 5 | - |
| Ö2 | Özgül enerji tanımını bilir, bu tanımdan hareketle enerji – su yüksekliği ve debi – su yüksekliği arasındaki ilişkileri inceler. | 5 | - |
| Ö3 | Çoklu rezervuar sistemlerinin hesabını yapar. | - | 5 |
| Ö4 | Şebeke çözümü yapar. | - | 5 |
| Ö5 | Açık kanallarda kütlenin, enerjinin ve momentumun korunumu kanunlarını uygulayarak açık kanal tasarımı yapar. | - | 5 |
| Ö6 | Üniform olmayan açık kanal akımlarında kritik derinlik, maksimum debi ve minimum enerji ilişkisini bilir, herhangi bir akım rejiminde bilinmeyenleri hesaplar, su yüzü profilini çıkarır. | - | 5 |
