Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82811126 | Mekân Sosyolojisi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatı, tartışma, sunum |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN | C BLOK-231 | [email protected] | 7611 | Çarşamba 14.00-15.30 |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında insan-toplum ve mekân ilişkisinin araştırılması, mekânın yapısal ve toplumsal unsurlarının kavranması, mekânsal ilişkiler, mekânsal süreçler, mekânsal değişim ve mekânın anlamına odaklanma, kültür, din, kimlik ve hafıza gibi farklı mekân alanlarının analizi ve mekân sosyolojisinin içeriğinin, bakış açısının ve metodolojisinin kavranması konuları ele alınacaktır.
Dersin Amacı
Mekân Sosyolojisi dersinin temel amacı, insan ve mekân arasındaki ilişkinin boyutlarını, süreçlerini, biçimlerini ve sonuçlarını derinlemesine analiz etmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Lisans sürecinde edinilen sosyolojik muhayyileyi kullanarak toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilmek ve bunu bir makale ya da araştırma konusu haline getirebilmek. | 4 |
| P2 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara ve modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemselleştirmelere daha üst düzeyde açıklamalar getirebilmek. | 4 |
| P3 | Sosyoloji biliminin başlıca dinamik konularından olan sosyal bilimlerde yöntem konusunu geliştirmek ve tez araştırmasında bunu tez konusu üzerinden yapabilmek. | 4 |
| P4 | Sosyolojinin edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi alt disiplinlerini yakından tanımak ve bu disiplinlerle daha derinlemesine çalışabilmek. | 4 |
| P5 | Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket etmek. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Edinilen sosyolojik bilgileri bir bütün olarak anlama ve birleştirme. | P.1.2 | 3,5 |
| Ö2 | Sosyolojik muhayyileyi kullanarak çeşitli toplumsal gerçeklerin ayrımına varma. | P.1.3 | 3 |
| Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | P.2.3 | 3 |
| Ö4 | Sosyolojinin alt disiplinlerini daha derinlemesine çalışabilme yeteneği geliştirme. | P.4.3 | 3,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, ölçme değerlendirme sisteminin anlatılması, tanışma |
| 2 | Sosyoloji ve mekân ilişkisinin kavranması |
| 3 | Mekân Nedir? Mekânın yapısal öğeleri nelerdir? |
| 4 | Mekân Sosyolojisi: Metodolojiler-Yaklaşımlar ve Unsurlar |
| 5 | Mekân İnsan Etkileşimi ve Toplumsal Yansımaları |
| 6 | Mekân ve Kimlik |
| 7 | Mekân ve Hafıza: Hafıza Mekanları |
| 8 | Mekan Sosyolojisinde Metodolojik Tartışmalar |
| 9 | Mekân ve Din: Dini Mekanlar |
| 10 | Konut ve Tüketim Mekanları- Dönüşen Mekanlar |
| 11 | Mekansal Ayrıştırma- Soylulaştırma |
| 12 | Mimari- Kentsel Tasarım ve Sosyolojik Yansımalar |
| 13 | Mekân Sosyolojisindeki Güncel tartışmalar |
| 14 | Öğrenci Sunumlarının Dinlenilmesi ve Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | H. Lefebvre, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık. |
| David Harvey, Sermayenin mekanları, Sel yayıncılık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | 1 | 20 (%) |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 35 | 70 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 224 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,47 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Edinilen sosyolojik bilgileri bir bütün olarak anlama ve birleştirme. | 4 | 4 | 5 |
| Ö2 | Sosyolojik muhayyileyi kullanarak çeşitli toplumsal gerçeklerin ayrımına varma. | 4 | 5 | 4 |
| Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | 5 | 4 | 4 |
| Ö4 | Sosyolojinin alt disiplinlerini daha derinlemesine çalışabilme yeteneği geliştirme. | 4 | 5 | 4 |
