İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
82811120 Estetik ve Sanat Felsefesi 1 Bahar 2 3+0+0 7,5 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Sunum, tartışma ve değerlendirme.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM C-133 [email protected] 7648 Perşembe
10:00-11:30 v 13:00-14:30
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini; estetik, estetik değerler olarak güzel ve çirkin,
bunun sanata yansıması, doğa ve sanat güzellikleri, sanat,
sanatkar, sanat eseri, sanat görüşleri ve çeşitleri, bu görüşlerin
zaman akışında ortaya çıkışı ve sanat türleriyle ilgili konular
oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; sanat felsefesi hakkında genel bir bilgi vermek,
Sanat ve estetik ilişkisini belirlemek, sanat adına ortaya konulan
aksiyolojik faaliyetleri ilk çağlardan başlayarak zamanımıza kadar
devir devir Batı ve İslam Dünyasında tanıtmaya çalışarak felsefi
ve estetik bir perspektif kazandırmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Lisans sürecinde edinilen sosyolojik muhayyileyi kullanarak toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilmek ve bunu bir makale ya da araştırma konusu haline getirebilmek. 3
P2 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara ve modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemselleştirmelere daha üst düzeyde açıklamalar getirebilmek. 3
P3 Sosyoloji biliminin başlıca dinamik konularından olan sosyal bilimlerde yöntem konusunu geliştirmek ve tez araştırmasında bunu tez konusu üzerinden yapabilmek. 4
P4 Sosyolojinin edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi alt disiplinlerini yakından tanımak ve bu disiplinlerle daha derinlemesine çalışabilmek. 4
P5 Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket etmek. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Makale veya araştırma konusu seçerken farklı perspektifleri analiz etme. P.1.4 1
Ö2 Sosyolojik muhayyilenin etkinliğini değerlendirme ve nasıl daha etkili kullanılabileceği üzerine düşünme. P.1.5 1
Ö3 Sosyal bilimlerde yöntem konusunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. P.3.5 1
Ö4 Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. P.5.4 1
Ö5 Oluşturulan bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. P.5.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 1. Estetik ve sanat felsefesinin felsefe içindeki yeri ve konuyla ilgili kaynakların tanıtımı, Estetik ve Sanat Felsefesinin temel konuları, Estetik nedir? Estetik mi Sanat Felsefesi mi?
2 2. Estetiğin Temel Problemleri: Güzel nedir?
3 3. Estetik Özellikler, Estetik Deneyim (tecrübe),
4 4. Estetik Tutum, Estetiğin Dile Gelişi: Bir Değer Yargısı Olarak Estetik Yargı,
5 5. Estetik ve Sanat Felsefesi: Sanata ilişkin felsefi araştırma, felsefi düşünmede ve sanat kuramları: Taklitçilik, Biçimcilik, Duyumculuk, Sezgicilik,
6 6. İradecilik, Sanatı tanımlamadaki Sorunlar,
7 7. Vize sınavı
8 8. Sanatı farklı şekillerde tanımlamak, Sanatcı ile Sanat Eseri ve Sanat Eseri ile Seyirci Arasındaki İlişki, 1- Sanatçı ile Sanat Eseri Arasındaki İlişki: 1. Yaratıcılık; Sanat Eseri ile Seyirci Arasındaki İlişki: Deneyimleme, Değerlendirme, Eleştirme
9 9. Tabiat ve Sanat güzelliği, Estetik çeşitleri, Sanat eserinini özellikleri, Estetik Çeşitleri, Sanat ve Sanat Dalları,
10 10. Sanatı Epistemolojisi, Sanat Ontolojisi, Sanat Etik İlişkisi,
11 11. Antikçağ sanatı ve sanat anlayışı,
12 12. Ortaçağ sanatı ve sanat anlayışı,
13 13. Rönesans sanatı ve sanat anlayışı,
14 14 Çağdaş sanat ve sanat anlayışları,
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar 1. Tunalı, İsmail, Estetik, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1998.
2 Tunalı, İsmail (1983), Grek Estetiği, 3. baksa, İstanbul Remzi Kitabevi,
3 Tunalı, İsmail (2011), Sanat Ontolojisi, İsmail Tunalı, 2. baskı, İstanbul İnkılap Kitabevi,
4 Yetkin, Suut Kemal, Estetik ve Ana Sorunları, 1. baskı,
5 Koç. Turan (2008), İslam Estetiği, İSAM Yayınları, 6 Albayrak, Mevlüt (2012), Estetiğin Serüveni, Akçağ Yayınları,
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 23 23
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 23 23
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 27 27
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5
Ö1 Makale veya araştırma konusu seçerken farklı perspektifleri analiz etme. 4 - -
Ö2 Sosyolojik muhayyilenin etkinliğini değerlendirme ve nasıl daha etkili kullanılabileceği üzerine düşünme. 4 - -
Ö3 Sosyal bilimlerde yöntem konusunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. - 3 -
Ö4 Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. - - 4
Ö5 Oluşturulan bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. - - 5