Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
82811109 | Toplumsal Cinsiyet Problemi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 / 16:30 |
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini; toplumsal yapıda kadının konumu, din, medya, siyaset, iktisat gibi temel alanlarda kadının varoluş biçimi, sosyal bilim literatüründe geliştirilen temel feminist teorileri, modern toplumlarda toplumsal cinsiyet problemlerinin yeni tezahürlerinin ayrıntılı değerlendirilmesi konuları oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmaları ile ilgili bilgi, beceri ve yeterliliklerle donanmış, toplum yararını gözeten, yaratıcı ve eleştirel düşünebilen, etik ilkelere duyarlı, çalıştıkları, faaliyet gösterdikleri alanlarda toplumsal cinsiyet yapılanmalarından ve eşitsizliklerinden kaynaklanan sorunların giderilmesine katkı sağlayacak, toplumsal politika önerileri geliştirme ve uygulamalara katılmada etkin rol alacak araştırmacı ve uzman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Lisans sürecinde edinilen sosyolojik muhayyileyi kullanarak toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilmek ve bunu bir makale ya da araştırma konusu haline getirebilmek. | 3 |
P2 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara ve modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemselleştirmelere daha üst düzeyde açıklamalar getirebilmek. | 4 |
P5 | Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket etmek. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | P.2.3 | 1 |
Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri kullanarak yeni ve derinlemesine açıklamalar getirme. | P.2.6 | 1 |
Ö4 | Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimleri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere nasıl uygun bir şekilde oluşturulacağını anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö5 | Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. | P.5.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Feminizm Kavramı |
2 | Feminizmin Tarihsel Gelişimi |
3 | Feminist Akımlar ve Söylemleri (Liberal ve Sosyalist Feminizm) |
4 | Feminist Akımlar ve Söylemleri (Radikal ve İslami Feminizm) |
5 | Toplumsal Cinsiyet ve Temel Kavramlar |
6 | Toplumsal Cinsiyeti Açıklayan Kuramlar |
7 | Ara Sınav |
8 | Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları, Önyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet |
11 | Kadın Cinayetlerini Açıklayan Kuramlar |
12 | Sporun Cinsiyeti Var mı? Spor ve Kadın |
13 | Edebiyat ve Kadın |
14 | Queer Teori ve "Cinsiyet Tarafsızlık Ebeveynlik" Tartışmaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Judith, Butler (2014). Cinsiyet Belası. Çev: Başak Ertür, Metis Yayınları: İstanbul. |
Nancy Fraser , Seyla Benhabıb , Judith Butler (2017). Çatışan Feminizmler. İstanbul: Metis Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 4 | 52 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 17 | 51 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 210 | ||
Toplam Yük / 30 | 7 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 3 | - | - |
Ö2 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | - | 4 | - |
Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri kullanarak yeni ve derinlemesine açıklamalar getirme. | - | 4 | - |
Ö4 | Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimleri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere nasıl uygun bir şekilde oluşturulacağını anlama. | - | - | 4 |
Ö5 | Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. | - | - | 4 |