Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
82811106 | Sosyolojide Güncel Teoriler ve Yaklaşımlar | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | İnteraktif tartışma, sunum yapma, güncel sosyolojik teoriler hakkında bir kısa makale kaleme alma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Berkay ÇETİN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Berkay ÇETİN | C-131 | [email protected] | 7541 | Pazartesi 13:30-14:30 |
Dersin İçeriği
Fenomenolojik sosyoloji, etnometodoloji, eleştirel teori, yapısalcı marksizm, post yapısalcılık, postmodernizm ve ilişkisel sosyoloji nezdinde teorileri ve kuramcıların incelenmesi
Dersin Amacı
Bu dersin sonunda öğrenci çağdaş sosyoloji kuramcılarının görüşlerini eleştirel bir çerçevede değerlendirecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Lisans sürecinde edinilen sosyolojik muhayyileyi kullanarak toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilmek ve bunu bir makale ya da araştırma konusu haline getirebilmek. | 4 |
P2 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara ve modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemselleştirmelere daha üst düzeyde açıklamalar getirebilmek. | 4 |
P3 | Sosyoloji biliminin başlıca dinamik konularından olan sosyal bilimlerde yöntem konusunu geliştirmek ve tez araştırmasında bunu tez konusu üzerinden yapabilmek. | 4 |
P4 | Sosyolojinin edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi alt disiplinlerini yakından tanımak ve bu disiplinlerle daha derinlemesine çalışabilmek. | 3 |
P5 | Sosyoloji ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket etmek. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 3 |
Ö2 | Edinilen sosyolojik bilgileri bir bütün olarak anlama ve birleştirme. | P.1.2 | 3 |
Ö3 | Sosyolojik muhayyileyi kullanarak çeşitli toplumsal gerçeklerin ayrımına varma. | P.1.3 | 3 |
Ö4 | Makale veya araştırma konusu seçerken farklı perspektifleri analiz etme. | P.1.4 | 3 |
Ö5 | Sosyolojik muhayyilenin etkinliğini değerlendirme ve nasıl daha etkili kullanılabileceği üzerine düşünme. | P.1.5 | 3 |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmaları ve dönemselleştirmeleri hatırlama. | P.2.1 | 5 |
Ö7 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemsel kavramları anlama ve bunları birbiriyle ilişkilendirme. | P.2.2 | 5 |
Ö8 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | P.2.3 | 5 |
Ö9 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi kavramların altındaki kompleks etkenleri analiz etme. | P.2.4 | 5 |
Ö10 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi kavramların toplumsal ve kültürel etkilerini değerlendirme. | P.2.5 | 5 |
Ö11 | Sosyal bilimlerde yöntem konusundaki temel kavramları hatırlama. | P.3.1 | 3 |
Ö12 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu derinlemesine anlama. | P.3.2 | 3 |
Ö13 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu tez araştırması için etkili bir şekilde uygulama. | P.3.3 | 3 |
Ö14 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu analiz ederek, farklı yöntemlerin avantajlarını ve sınırlamalarını belirleme. | P.3.4 | 3 |
Ö15 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. | P.3.5 | 3 |
Ö16 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu daha da geliştirerek, yeni ve etkili araştırma yöntemleri önerme. | P.3.6 | 3 |
Ö17 | Sosyolojinin alt disiplinlerini hatırlama, bunlar arasında edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi ana disiplinleri ayırt etme. | P.4.1 | 3 |
Ö18 | Edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi disiplinlerin birbirleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu anlama. | P.4.2 | 3 |
Ö19 | Sosyolojinin farklı alt disiplinlerini kullanarak yeni araştırma soruları geliştirme. | P.4.6 | 3 |
Ö20 | Sosyoloji ile ilgili temel bilgileri, birikimleri, toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerleri hatırlama. | P.5.1 | 3 |
Ö21 | Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. | P.5.4 | 3 |
Ö22 | Oluşturulan bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.5 | 3,5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Fenomenolojik yaklaşım: E. Husserl ve A. Schütz |
2 | Etnometodolojik yaklaşım: H. Garfinkel |
3 | Sembolik etkileşim kuramı: George Herbert Mead ve Herbert Blumer |
4 | Sembolik etkileşim kuramı: George Herbert Mead ve Herbert Blumer |
5 | Erving Goffman'ın sosyal teorisi |
6 | Eleştirel Teori |
7 | Eleştirel Teori |
8 | Yapısalcı Marksizm |
9 | Yapısalcı Marksizm |
10 | Postyapısalcılık |
11 | Postmodernizm |
12 | Pierre Bourdieu: Alan, sermaye ve habitus |
13 | Pierre Bourdieu: Alan, sermaye ve habitus |
14 | Ders hakkında genel değerlendirme ve tartışma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ümit Tatlıcan - Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları - Sentez Yayınları - 2001 |
D. W. Francis, E. C. Cuff, W. W. Sharrock - Sosyolojide Perspektifler - Çeviren: Ümit Tatlıcan - Say Yayınları - 2015 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | - |
Ödev | 1 | 40 (%) |
Sunum | 1 | 60 (%) |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 28 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 28 | 28 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü: | 210 | ||
Toplam Yük / 30 | 7 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 5 | 5 | - | - | - |
Ö2 | Edinilen sosyolojik bilgileri bir bütün olarak anlama ve birleştirme. | - | - | - | 3 | - |
Ö3 | Sosyolojik muhayyileyi kullanarak çeşitli toplumsal gerçeklerin ayrımına varma. | - | - | - | - | 4 |
Ö4 | Makale veya araştırma konusu seçerken farklı perspektifleri analiz etme. | - | - | - | 4 | - |
Ö5 | Sosyolojik muhayyilenin etkinliğini değerlendirme ve nasıl daha etkili kullanılabileceği üzerine düşünme. | 3 | 4 | - | - | - |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmaları ve dönemselleştirmeleri hatırlama. | - | 3 | 3 | - | - |
Ö7 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi dönemsel kavramları anlama ve bunları birbiriyle ilişkilendirme. | 3 | - | - | - | 5 |
Ö8 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemselleştirmeleri araştırmalarda ve açıklamalarda etkili bir şekilde kullanabilme. | 4 | - | - | - | - |
Ö9 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi kavramların altındaki kompleks etkenleri analiz etme. | - | - | - | - | - |
Ö10 | Modernizm, postmodernizm, küreselleşme gibi kavramların toplumsal ve kültürel etkilerini değerlendirme. | - | - | 3 | - | - |
Ö11 | Sosyal bilimlerde yöntem konusundaki temel kavramları hatırlama. | - | - | - | 3 | 4 |
Ö12 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu derinlemesine anlama. | - | 2 | 3 | - | - |
Ö13 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu tez araştırması için etkili bir şekilde uygulama. | - | - | - | - | - |
Ö14 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu analiz ederek, farklı yöntemlerin avantajlarını ve sınırlamalarını belirleme. | - | - | - | 3 | - |
Ö15 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. | - | - | - | - | 5 |
Ö16 | Sosyal bilimlerde yöntem konusunu daha da geliştirerek, yeni ve etkili araştırma yöntemleri önerme. | - | - | - | - | - |
Ö17 | Sosyolojinin alt disiplinlerini hatırlama, bunlar arasında edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi ana disiplinleri ayırt etme. | - | - | - | - | - |
Ö18 | Edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi disiplinlerin birbirleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu anlama. | - | - | - | - | - |
Ö19 | Sosyolojinin farklı alt disiplinlerini kullanarak yeni araştırma soruları geliştirme. | - | - | - | 3 | - |
Ö20 | Sosyoloji ile ilgili temel bilgileri, birikimleri, toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerleri hatırlama. | - | - | - | - | - |
Ö21 | Oluşturulan sosyolojik bilgileri toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik açılardan analiz etme. | - | - | - | - | - |
Ö22 | Oluşturulan bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. | - | - | - | - | 4 |