Sosyoloji Doktora
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Doktora Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Sosyoloji Doktora Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 81411115 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden Sosyolojisi Tartışmaları | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Doktora (TYYÇ: 8. Düzey / QF-EHEA: 3. Düzey / EQF-LLL: 8. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma ve Öğrenci Sunumları. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-203 | [email protected] | 7538 | Perşembe 14:00 /16:00 |
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini toplumsal cinsiyet ve bedenle ile ilgili temel kavramlar, feminist kuramlar, beden ve iktidar ilişkisi ve güncel toplumsal cinsiyet ve beden tartışmaları oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, toplumsal cinsiyet ve bedenin sosyolojik bir analizini yapmaktır. Bu bağlamda, sosyolojik kuramlarda toplumsal cinsiyet ve bedenin yer edinmesinden başlayarak, toplumsal cinsiyet ve bedenin neden ve nasıl sosyolojik ilginin odağı olduğu ve toplumsalın çözümlenmesindeki önemi tartışmaya açılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik olguları klasik ve çağdaş kuramlar ışığında özgün biçimde kuramlaştırabilme. | 4 |
| P5 | Sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle ilişkilendirebilme. | 4 |
| P6 | Akademik tartışmaları açık, anlaşılır ve etkili biçimde aktarabilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sosyolojik kuramların kavramlarını tanımlayabilme. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Klasik ve çağdaş kuramların toplumsal olguları nasıl açıkladığını yorumlayabilme. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Bir olguyu seçerek ilgili kuramlarla açıklayabilme. | P.1.3 | 1 |
| Ö4 | Aynı olguya dair farklı kuramların açıklamalarını karşılaştırabilme. | P.1.4 | 1 |
| Ö5 | Kuramların güçlü ve zayıf yanlarını eleştirel biçimde tartışabilme. | P.1.5 | 1 |
| Ö6 | Sosyolojik bir olguyu başka bir disiplinin kavramlarıyla ele alabilme. | P.5.3 | 1 |
| Ö7 | Akademik sunum tekniklerini tanıyabilme. | P.6.1 | 6 |
| Ö8 | Akademik bir konuyu sözlü ya da yazılı biçimde aktarabilme. | P.6.3 | 6 |
| Ö9 | Tartışmalardaki güçlü ve zayıf argümanları ayırt edebilme. | P.6.4 | 6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Feminizm Kavramı ve Feminizmin Tarihsel Gelişimi |
| 2 | Feminist Akımlar ve Söylemleri |
| 3 | Feminist Akımlar ve Söylemleri |
| 4 | Toplumsal Cinsiyet ve Temel Kavramlar |
| 5 | Toplumsal Cinsiyeti Açıklayan Kuramlar |
| 6 | Queer Teori ve "Cinsiyet Tarafsız Ebeveynlik Tartışmaları" |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Sosyoloji ve Beden |
| 9 | Bedenin Toplumsal Anlamı ve Zamansal Değişimi |
| 10 | Beden ve Toplumsal Cinsiyet |
| 11 | Beden ve İktidar |
| 12 | Bedenin Kontrolü ve Yönetilmesi |
| 13 | Tıbbın Nesnesi Olarak Beden |
| 14 | Dijital Platformlarda Bedenin Popüler Okuması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Judith Butler (2008). Cinsiyet Belası. Çev: Başak Ertür. İstanbul: Metis Yayınları |
| Le Breton, D. (2010). Ten ve İz: İnsanın Kendini Yaralaması Üzerine, çev. İ. Yerguz. Sel Yayıncılık: İstanbul. | |
| Demez, G.; Ertan, C.; Timurturkan, M. (2020). Bedenin Sosyolojisi: Gündelik Hayatı Cisimleşme Deneyimleri, Tıbbileştirme ve Dijital Gözetim. Bağlam Yayınları: İstanbul | |
| Zehra Dökmen (2010). Toplumsal Cinsiyet-Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 4 | 52 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 21 | 21 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 210 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P6 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sosyolojik kuramların kavramlarını tanımlayabilme. | 5 | - | - |
| Ö2 | Klasik ve çağdaş kuramların toplumsal olguları nasıl açıkladığını yorumlayabilme. | 4 | - | - |
| Ö3 | Bir olguyu seçerek ilgili kuramlarla açıklayabilme. | 4 | - | - |
| Ö4 | Aynı olguya dair farklı kuramların açıklamalarını karşılaştırabilme. | 4 | - | - |
| Ö5 | Kuramların güçlü ve zayıf yanlarını eleştirel biçimde tartışabilme. | 4 | - | - |
| Ö6 | Sosyolojik bir olguyu başka bir disiplinin kavramlarıyla ele alabilme. | - | 4 | - |
| Ö7 | Akademik sunum tekniklerini tanıyabilme. | - | - | 5 |
| Ö8 | Akademik bir konuyu sözlü ya da yazılı biçimde aktarabilme. | - | - | 5 |
| Ö9 | Tartışmalardaki güçlü ve zayıf argümanları ayırt edebilme. | - | - | 5 |
