Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82411108 | Rol Kuramı ve Hemşirelikte Roller | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Nurgün PLATİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Nurgün PLATİN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Rol kuramı doğrultusunda profesyonel hemşirelik rolleri incelenir.
Dersin Amacı
Hemşireliğin toplum ve sağlık hizmetleri içindeki rollerini incelemek ve günümüz koşullarını irdelemek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Hemşireliğin kuramsal çerçevesi ve modellerini analiz eder ve bu bilgileri hemşirelik bakım süreçlerine uygular. | 5 |
| P5 | Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye yönelik kişisel ve profesyonel gelişim planı oluşturur. | 5 |
| P9 | Ruh sağlığı hizmetlerinde etik ilkelere ve yasal düzenlemelere bağlı kalarak profesyonel sorumluluk bilinciyle davranır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Rol kuramını kavramak | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yönetmeliğindeki rolleri irdelemek | P.9.1 | 1 |
| Ö3 | Profesyonel hemşireliğin rollerini kavramak | P.5.1 | 1 |
| Ö4 | Profesyonel hemşireliğin sorumluluklarını kavramak | P.5.2 | 1 |
| Ö5 | Günümüz hemşirelik rollerini irdelemek | P.5.3 | 1 |
| Ö6 | Profesyonel hemşirelik rollerinin hasta bakımına yansımasını kavramak | P.5.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Rol kuramının tartışılması (Biddle, Bruce J., Role Theory Expectations Identities and Behaviors, Academic Press, 1979.) |
| 2 | Benzerlik, rol kuramı ve akıl yürütme |
| 3 | Sosyal davranışları inceleme |
| 4 | Rol kavramı |
| 5 | Benzerlikler ve sosyal pozisyonlar |
| 6 | Beklentiler |
| 7 | Yardım etme (Smitherman, C.,ve Leddy and Pepper 1998, p. 349-379 |
| 8 | Eğitim ve Öğrenme (Smitherman, C.,ve Leddy and Pepper 1998, p.381-400) |
| 9 | Problem çözme (Smitherman, C.) |
| 10 | Değişim ajanı (Smitherman, C.) |
| 11 | Davranış değiştirme |
| 12 | Liderlik (Smitherman, C.,ve Leddy and Pepper 1998, p. 401-430) |
| 13 | Hasta bakımının yönetimi (Leddy and Pepper 1998, p. 431-452) |
| 14 | Araştırma temelli bakım kültürü oluşturma |
| 15 | Mesleki benlik kavramının gelişmesi (Leddy and Pepper 1998, p. 97-124) |
| 16 | Mesleki sorumluluk/ yükümlülük alma (Leddy and Pepper 1998, p.325-347) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Bruce J. Biddle, Role Theory Expectations Identities and Behaviors, Academic Press,1979. |
| Leddy. S., Pepper, J. Mae, (4th Ed.) Conceptual Bases of Professional Nursing,Lippincott-Raven Publishers, 1998. | |
| Öztürk, C. Karayağız, G. "Teori ile uygulama arasında yeni bir köprü: Kavram Haritası"Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006 10 (1), s.29-36. | |
| Smitherman, C., Nursing Actions for Health Promotion, F.A. Davis Company, Philadelphia. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 15 (%) |
| Sunum | 1 | 20 (%) |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 85 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
| Ara Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 10 | 8 | 80 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 229 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,63 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Rol kuramını kavramak | 5 | - | - |
| Ö2 | Profesyonel hemşireliğin rollerini kavramak | - | 5 | - |
| Ö3 | Profesyonel hemşireliğin sorumluluklarını kavramak | - | 5 | - |
| Ö4 | Günümüz hemşirelik rollerini irdelemek | - | 5 | - |
| Ö5 | Profesyonel hemşirelik rollerinin hasta bakımına yansımasını kavramak | - | 5 | - |
| Ö6 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yönetmeliğindeki rolleri irdelemek | - | - | 5 |
