İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
82410101 Ruh Sağlığı Hemşireliğinde Modeller 1 Güz 1 3+8+0 7,5 7,5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan
Ön Koşullar Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Fatma ÖZ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Psikiyatri hemşireliğinin; felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları, yararlandığı model ve kuramlara ilişkin kavramlar, ruh sağlığının korunması, benliğin savunma mekanizmaları, psikopatoloji, danışanla kurulan mesleki ilişki ve özellikleri, benliğin terapötik kullanımı, terapötik etkisi olan ve olmayan iletişim becerileri, ruhsal sağlığın korunması ve değerlendirilmesi vb konuları içerir. Ayrıca öğrenciler, haftada en az sekiz saat klinikte danışan (hasta) ile çalışır ve süpervizyon alır. Klinik çalışma sürecinde öğrencilerin kuramsal bilgi ile uygulama becerilerini bütünleştirmelerine odaklanılır.
Dersin Amacı
Öğrencilerin; ruh sağlığı alanında var olan çeşitli kuram ve modellerin, hemşirelik mesleği tarafından paylaşılan kavram ve ilkelerini tanımalarını ve hemşirelik becerileri kapsamında uygulayabilmelerini sağlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P 5
P 5
P 5
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanıtımı, ruh sağlığı psikiyatri hemşireliği temel kavramları
2 Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları,
3 Sosyal Model, Varoluşcu Model
4 İletişim Modeli, Davranışcı Model
5 Tıbbi Model, Hemşirelik Modeli
6 Benlik Kavramı ve Benliğin Terapötik Kullanımı
7 Ara Sınav
8 Psikiyatride Temel Kavramlar ve Ego'nun Savunma Mekanizmaları
9 E. Erickson'un Sekiz Evresi
10 Terapötik İlişki ve Özellikleri -Terapötik ve Non-terapötik İletişim Becerileri
11 Tedavi Edici Ortam/Dinleme Sanatı
12 Kötü haber verme / Sürekli İstekleri Olan Hasta ve Hemşirelik Yaklaşımları
13 Ruhsal hastalıkların psikopatolojisi, ayırıcı tanı ve tedavileri
14 Ruhsal Sağlığı Koruma / Ruh Sağlığı Eylem Planı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık
Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2007) Psychiatric Nursing Care Plans. Fifth. Ed. St Louis, Mosby Elsevier
Gorman, Linda M., Sultan, Donna F. (2014) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin. Çeviri Editörü: Öz, Fatma, Demiralp, Meral. Ankar: Akademisyen Tıp Kitabevi. ISBN: 978-605-4649-89-1
Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları:13, İstanbul
Özcan A. (2006) "Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim"Ankara: Sistem Ofset Bas. Yay.San Tic. Ltd. Şti ISBN:975-7074-10-1 (Genişletilmiş 4. Basım
Öztürk O.ve Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2008.
Psikiyatri Hemşireliği Sertifika Konuları (2020) Editörler: Oflaz, F., Yıldırım, N. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. Psikiyatri Hemşireleri Derneği Yayınları No.1, ISBN: 978-605-7578-79-2
Sağlık Profesyonelleri için İletişim (2020) Editör: Yılmaz, M. Ankara: Akademisyen Kitabevi AŞ. ISBN: 978-625-7795-5
Stuart GW., Laraia MT. (2001) Psychiatric Nursing. Mosby a Harcourt Health Sciences Company, Toronto.
Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
Varcarolis EM. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning, Saunders, 2011
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) 1 30 (%)
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 1 11 11
Dönem Sonu Sınavı 1 2 2
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8