Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82410101 | Ruh Sağlığı Hemşireliğinde Modeller | 1 | Güz | 1 | 3+8+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Uzaktan |
| Ön Koşullar | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Fatma ÖZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Psikiyatri hemşireliğinin; felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları, yararlandığı model ve kuramlara ilişkin kavramlar, ruh sağlığının korunması, benliğin savunma mekanizmaları, psikopatoloji, danışanla kurulan mesleki ilişki ve özellikleri, benliğin terapötik kullanımı, terapötik etkisi olan ve olmayan iletişim becerileri, ruhsal sağlığın korunması ve değerlendirilmesi vb konuları içerir. Ayrıca öğrenciler, haftada en az sekiz saat klinikte danışan (hasta) ile çalışır ve süpervizyon alır. Klinik çalışma sürecinde öğrencilerin kuramsal bilgi ile uygulama becerilerini bütünleştirmelerine odaklanılır.
Dersin Amacı
Öğrencilerin; ruh sağlığı alanında var olan çeşitli kuram ve modellerin, hemşirelik mesleği tarafından paylaşılan kavram ve ilkelerini tanımalarını ve hemşirelik becerileri kapsamında uygulayabilmelerini sağlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P | 5 | |
| P | 5 | |
| P | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, ruh sağlığı psikiyatri hemşireliği temel kavramları |
| 2 | Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, rolleri, işlevleri, uygulama standartları, |
| 3 | Sosyal Model, Varoluşcu Model |
| 4 | İletişim Modeli, Davranışcı Model |
| 5 | Tıbbi Model, Hemşirelik Modeli |
| 6 | Benlik Kavramı ve Benliğin Terapötik Kullanımı |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Psikiyatride Temel Kavramlar ve Ego'nun Savunma Mekanizmaları |
| 9 | E. Erickson'un Sekiz Evresi |
| 10 | Terapötik İlişki ve Özellikleri -Terapötik ve Non-terapötik İletişim Becerileri |
| 11 | Tedavi Edici Ortam/Dinleme Sanatı |
| 12 | Kötü haber verme / Sürekli İstekleri Olan Hasta ve Hemşirelik Yaklaşımları |
| 13 | Ruhsal hastalıkların psikopatolojisi, ayırıcı tanı ve tedavileri |
| 14 | Ruhsal Sağlığı Koruma / Ruh Sağlığı Eylem Planı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA. |
| Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati (31.Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık | |
| Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2007) Psychiatric Nursing Care Plans. Fifth. Ed. St Louis, Mosby Elsevier | |
| Gorman, Linda M., Sultan, Donna F. (2014) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin. Çeviri Editörü: Öz, Fatma, Demiralp, Meral. Ankar: Akademisyen Tıp Kitabevi. ISBN: 978-605-4649-89-1 | |
| Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları:13, İstanbul | |
| Özcan A. (2006) "Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim"Ankara: Sistem Ofset Bas. Yay.San Tic. Ltd. Şti ISBN:975-7074-10-1 (Genişletilmiş 4. Basım | |
| Öztürk O.ve Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2008. | |
| Psikiyatri Hemşireliği Sertifika Konuları (2020) Editörler: Oflaz, F., Yıldırım, N. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. Psikiyatri Hemşireleri Derneği Yayınları No.1, ISBN: 978-605-7578-79-2 | |
| Sağlık Profesyonelleri için İletişim (2020) Editör: Yılmaz, M. Ankara: Akademisyen Kitabevi AŞ. ISBN: 978-625-7795-5 | |
| Stuart GW., Laraia MT. (2001) Psychiatric Nursing. Mosby a Harcourt Health Sciences Company, Toronto. | |
| Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir | |
| Varcarolis EM. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning, Saunders, 2011 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | 1 | 30 (%) |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 1 | 11 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
