Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 81811108 | Otomotiv Elektroniği ve Kontrol Sistemleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ali Bülent UŞAKLI |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ALP |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ALP | A-231 | [email protected] | 7383 |
Dersin İçeriği
Öğrencilerin elektrikli taşıtlarda kullanılan ateşleme sistemlerini, bu sistemlerin teoriye dayalı bilgilerini kavramasını, bu bilgilerin deneylerde uygulamasının nasıl yapılacağını ve sonuçlarının nasıl yorumlanacağını sağlamaktır.
Dersin Amacı
Ateşleme sisteminin görevi, manyetik indüksiyon esasları manyetik akı değişimi ve oluşan indüksiyon akımının devre elemanları bobin, direnç ve kondansatör üzerinde oluşturduğu akım ve gerilim değişimleri. Ateşleme sistemi çeşitlerinin sınıflandırılması ve klasik ateşleme sisteminin parçaları, çalışması.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Mekatronik sistemlerde kullanılan elektriksel ve elektronik bileşenleri bilmeli, bileşen seçimi yapabilmeli | 4 |
| P4 | Diğer elektromekanik eyleyici ve algılayıcıları bilmeli, bileşen seçimi yapabilmeli | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Taşıtlarda kullanılan elektrik ve elektronik devrelerin temel prensiplerini bilmeli bu prensiplere dayalı olarak öğrenmek | P.3.7 | 1 |
| Ö2 | Ateşleme, şarj, marş, taşıt elektrik sistemlerini açıklayabilme | P.4.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders işleniş biçimi uygulamalar hakkında açıklama ve teknik rapor yazımı detaylarının açıklanması . Genel elektrik bilgilerinin teorik olarak özetlenmesi. Elektrikli ölçme uygulamaları için yapılacak hazırlığın özetlenmesi |
| 2 | Açıklamalar doğrultusunda hazırlıklı öğrencilere elektrikli devre kurma, Kirchhoff kanunlarının uygulanması akım, gerilim ve direnç ölçümü, devre gücünün hesaplanması, iç direnç ve ohm kanunu uygulamalarının yaptırılması |
| 3 | Ateşleme sisteminin görevi, manyetik indüksiyon esasları, manyetik akı değişimi ve oluşan indüksiyon akımının devre elemanları bobin, direnç ve kondansatör üzerinde oluşturduğu akım ve gerilim değişimleri. |
| 4 | Ateşleme sistemi çeşitlerinin sınıflandırılması ve klasik ateşleme sisteminin parçaları, çalışması. |
| 5 | Avans açısı ve etkileyen değişkenlerin klasik , elektronik ve gelişmiş ateşleme sistemlerinde algılanması, sinyalin transferi ve avansın kontrolü. |
| 6 | Açıklamalar doğrultusunda ateşleme sistemi deneylerine hazırlıklı öğrencilere deneylerin yaptırılması sonuçların kontrolü |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Ateşleme sistemlerinde yeni gelişmeler. Gelişmiş ateşleme sistemlerinin çalışması diğer sistemlerle karşılaştırılması için gerekli değişkenler belirlenmesi ve deney aşamaları ile grafiksel karşılaştırmanın açıklanması. |
| 9 | Açıklamalar doğrultusunda ateşleme sistemi deneylerine hazırlıklı öğrencilere deneylerin yaptırılması sonuçların kontrolü |
| 10 | Bujiler ve buji çakma gerilimine etki eden değişkenler |
| 11 | Buji ile ateşlemeli motor yönetim sistemleri |
| 12 | Dizel motorları yönetim sistemleri, buji ile ateşlemeli ve dizel motorları yönetim sistemlerinin karşılaştırılması |
| 13 | Açıklamalar doğrultusunda ateşleme sistemi deneylerine hazırlıklı öğrencilere deneylerin yaptırılması sonuçların kontrolü |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | AHMET HAMDİ SAÇKAN, DOĞRU VE ALTERNATİF AKIMIN DEVRELERİ ELEKTROTEKNİK-I,II. BİRSEN YAYINEVİ İSTANBUL 1996. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 5 | 70 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 2 | 6 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 50 | 50 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Taşıtlarda kullanılan elektrik ve elektronik devrelerin temel prensiplerini bilmeli bu prensiplere dayalı olarak öğrenmek | 4 | - |
| Ö2 | Ateşleme, şarj, marş, taşıt elektrik sistemlerini açıklayabilme | - | 4 |
