Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mekatronik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 81811107 | Gürültü ve Titreşim Kontrolü | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Erdi GÜLBAHÇE |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Erdi GÜLBAHÇE | A-224 | [email protected] | 7295 |
Dersin İçeriği
Bu ders, mekanik sistemlerde titreşimlerin temel prensiplerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında öncelikle titreşim teorisinin temel kavramları ele alınacak, ardından matematiksel modelleme teknikleri ve Lagrange denklemi ile sistemlerin analiz edilmesi sağlanacaktır. Tek serbestlik dereceli ve çok serbestlik dereceli sistemlerin davranışları detaylı bir şekilde incelenecek, doğal frekans ve mod şekilleri kavramları üzerinde durulacaktır. Ayrıca, harmonik ve genel zorlama uyarımlı titreşimler analiz edilecek, titreşim ve gürültü kontrol yöntemleri ele alınacaktır. Dersin son bölümünde, titreşim ölçüm teknikleri ve uygulamaları tanıtılacak, öğrencilerin edindikleri bilgileri pratiğe dökmesi için proje sunumları yapılacaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, mühendislik sistemlerinde titreşim problemlerini anlamak ve çözmek için gerekli teorik ve pratik bilgiye sahip olmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, sistemlerin dinamik davranışlarını analiz edebilecek, uygun modelleme ve kontrol tekniklerini kullanarak titreşim seviyelerini minimize edebilecek yetkinlik kazanacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerinin mühendislik uygulamalarını bilmeli | 4 |
| P3 | Mekatronik sistemlerde kullanılan elektriksel ve elektronik bileşenleri bilmeli, bileşen seçimi yapabilmeli | 4 |
| P4 | Diğer elektromekanik eyleyici ve algılayıcıları bilmeli, bileşen seçimi yapabilmeli | 4 |
| P6 | Rapor, makale, teknik doküman hazırlayabilmeli ve sunabilmeli | 4 |
| P7 | Temel bilimlerin ve teknolojinin güncel durumuna göre yenilikçi çözümler önerebilmeli | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerinin mühendislik uygulamalarını bilme | P.2.2 | 1 |
| Ö2 | Sensor karakteristiklerini bilme | P.3.2 | 1 |
| Ö3 | Mekatronik sistemlerde kullanılan eyleyici (aktüatör) ve algılayıcılara (sensör) ait esasları bilme | P.4.2 | 1 |
| Ö4 | Bilimsel yazım kurallarına göre rapor, bildiri, makale yazabilme | P.6.1 | 1,2 |
| Ö5 | Zor problemler için AI algoritmalar geliştirebilmek | P.7.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Titreşimin Temelleri |
| 2 | Matematiksel Model Oluşturma, Lagrange Denklemi |
| 3 | Matematiksel Model Oluşturma, Lagrange Denklemi |
| 4 | Tek Serbestlik Dereceli Sistemler |
| 5 | Tek Serbestlik Dereceli Sistemler |
| 6 | Harmonik ve Zorlama Uyarımlı Titreşimler |
| 7 | Harmonik ve Zorlama Uyarımlı Titreşimler |
| 8 | Çok Serbestlik Dereceli Sistemler |
| 9 | Doğal Frekans ve Mod Şekilleri |
| 10 | Titreşim ve Gürültü Kontrolü |
| 11 | Titreşim ve Gürültü Kontrolü |
| 12 | Titreşim Ölçümü ve Uygulamaları |
| 13 | Titreşim Ölçümü ve Uygulamaları |
| 14 | Proje Sunumları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 1) Mekanik Titreşimler, S. Rao, (Çeviri: Prof. Dr. Yaşar Pala), Nobel Kitabevi 2) Engineering Vibration (4th Edition), Daniel J. Inman, University of Michigan, Pearson. 3) Mekanik Titreşimler-1, Prof. Dr. Özgür Turhan, Nobel Kitabevi 4) Prof. Dr. Zeki Kıral, Mekanik Titreşimler Ders Notları 5) Yıldız Teknik Üniversitesi, Mekanik Titreşimler Ders Notları (2015) 6) Prof. Dr. Mete Kalyoncu, Mekanik Titreşimler Ders Notları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 4 | 4 | 16 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 50 | 50 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 228 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 | P6 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerinin mühendislik uygulamalarını bilme | 3 | - | - | - | - |
| Ö2 | Sensor karakteristiklerini bilme | - | 4 | - | - | - |
| Ö3 | Mekatronik sistemlerde kullanılan eyleyici (aktüatör) ve algılayıcılara (sensör) ait esasları bilme | - | - | 4 | - | - |
| Ö4 | Bilimsel yazım kurallarına göre rapor, bildiri, makale yazabilme | - | - | - | 4 | - |
| Ö5 | Zor problemler için AI algoritmalar geliştirebilmek | - | - | - | - | 5 |
