İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 81311122 | Ergonomi | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Ergonomi, Musculo iskelet sistemi giriş / Anthropometry / enerji tüketimi ve dinlenme kez / riskleri fiziksel ergonomi ve iş istasyonu tasarım / ergonomi insan-makine sistemleri / iş sağlığı ve güvenliği / Ergonomi ve HMD Program uygulama uygulama örnekleri
Dersin Amacı
Ergonomi, Musculo iskelet sistemi giriş / Anthropometry / enerji tüketimi ve dinlenme kez / riskleri fiziksel ergonomi ve iş istasyonu tasarım / ergonomi insan-makine sistemleri / iş sağlığı ve güvenliği / Ergonomi ve HMD Program uygulama uygulama örnekleri
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir. | 4 |
| P2 | İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir. | 4 |
| P3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında kullanılan modelleri bilerek iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hakimdir. | 4 |
| P4 | İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
| P5 | İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 5 |
| P6 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir. | 4 |
| P7 | İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır. | 3 |
| P8 | İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | 4 |
| P9 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. | 4 |
| P10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
| P11 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar. | 4 |
| P12 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası politikaların belirlendiği çalışmalara katkıda bulunur. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. | P.1.3 | 1,5 |
| Ö2 | Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. | P.2.3 | 1,5 |
| Ö3 | İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. | P.6.3 | 1,5,7 |
| Ö4 | Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. | P.5.3 | 1,5 |
| Ö5 | Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir. | P.12.3 | 1,5,7 |
| Ö6 | Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir. | P.9.3 | 1,5,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ergonomiye Giriş |
| 2 | İnsan Faktörleri ve Ergonomi İlişkisi |
| 3 | Kas-İskelet Sistemi Üzerindeki Etkiler |
| 4 | İş İstasyonu Tasarımı ve Ergonomi |
| 5 | İş Yükü ve Fiziksel Ergonomi |
| 6 | Antropometri ve Ergonomik Tasarım |
| 7 | Ergonomide Bilişsel Faktörler |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Ergonomik Değerlendirme Yöntemleri |
| 10 | Ergonomi ve İş Güvenliği |
| 11 | Ergonomik Tasarım ve Ürün Geliştirme |
| 12 | Ergonomik Müdahaleler ve İyileştirme Stratejileri |
| 13 | Ergonominin Yasal ve Etik Boyutları |
| 14 | Uluslararası Ergonomi Standartları ve Uygulamaları |
| 15 | Final Proje Sunumları ve Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | (1) Kroemer K, Kroemer H. (2001). Ergonomics, Prentice Hall |
| (2) Erkan N. (2000). Ergonomi, MPM Yayınları | |
| (3) Bridger R.S. (2002). Introduction to Ergonomics, McGraw Hill | |
| (4) Babalık F.C. (2018). Mühendisler İçin Ergonomi -İŞBİLİM-, Dora Yayınları | |
| (5) Darçın E.S., Darçın M. (2023). İş Sağlığı ve Güvenliği, Paradigma Akademi Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 30 | 90 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 | P6 | P9 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ö2 | Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ö3 | Çalışma ortamlarında karşılaşılan ergonomik problemleri analiz ederek, bu problemlerin performans ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
| Ö4 | İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
| Ö5 | Mevcut ergonomik uygulamaları değerlendirip, bu uygulamaların etkinliğini gözden geçirerek iyileştirme önerileri sunabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| Ö6 | Ergonomik tasarım prensiplerini kullanarak iş yeri düzenlemeleri veya yeni ürünler için yenilikçi ergonomik çözümler geliştirebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
