İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 81311116 | İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma Didem TUNÇEZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Fatma Didem TUNÇEZ | C-205 | [email protected] | 7324 |
Dersin İçeriği
Bu ders, iş sağlığı ve güvenliğinin Dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimini, iş sağlığı ve güvenliğine genel bakış ve güvenlik kültürünü, iş ve sağlık ilişkisini belirleyen faktörleri, iş hukukunu, iş güvenliği uzmanlarının ve işyeri hekimlerinin görev yetki ve sorumluluklarını, risk yönetimi ve değerlendirmesini, fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal risk etmenlerini, sağlık gözetimi ve mesleki hastalıkları ve iş kazaları konularını içeri
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerin, iş sağlığı ve güvenliği'nin temel prensiplerini, güvenlik kültürünün önemini kavramasını, iş kazaları ve meslek hastalıkları nedenlerini, iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunmaya yönelik bilgi ve beceri edinerek iş yerinde güvenlik önlemlerini tespit edebilmesini, risk ve tehlike kavramlarının öğrenilmesini, yürürlükteki yasal mevzuat hakkında bilgi edinerek iş yerindeki uygulamalarla değerlendirilebilmesini amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. | P.9.1 | 1,6 |
| Ö2 | Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. | P.1.3 | 1,6 |
| Ö3 | Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. | P.2.3 | 1,6 |
| Ö4 | İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. | P.6.3 | 1,6 |
| Ö5 | Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar. | P.1.4 | 1,6 |
| Ö6 | İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir. | P.6.4 | 1,6 |
| Ö7 | Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir. | P.5.4 | 1,6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İş sağlığı ve güvenliğinin Dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimi |
| 2 | İş sağlığı ve güvenliğine genel bakış ve güvenlik kültürü |
| 3 | İş ve sağlık ilişkisini belirleyen faktörler |
| 4 | İş hukuku |
| 5 | İş güvenliği uzmanı görev yetki ve sorumlulukları |
| 6 | İş yeri hekimlerinin yetki, yükümlülük ve görevleri |
| 7 | Risk yönetimi ve değerlendirmesi |
| 8 | Kimyasal risk etmenleri |
| 9 | Kimyasal risk etmenleri |
| 10 | Biyolojik risk etmenleri |
| 11 | Psikososyal risk etmenleri |
| 12 | Ergonomi |
| 13 | Sağlık gözetimi ve mesleki hastalıklar |
| 14 | İş kazaları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 65 | 65 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 227 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,57 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 | P6 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ergonominin temel kavramlarını, tarihçesini, biyomekanik prensiplerini ve ergonomi ile ilgili standartları tanımlayabilir. | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Risk yönetimi ve değerlendirmesinin temel kavramlarını, metodolojilerini ve standartlarını tanımlar. | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Ergonominin iş yerlerindeki uygulamalarını ve insan-fiziksel çevre etkileşimlerini kavrayıp, ergonomik tasarım ilkelerini anlar. | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Risk yönetimi modellerini ve yöntemlerini analiz ederek, hangi yöntemlerin hangi koşullarda daha etkili olduğunu değerlendirebilir. | - | - | - | - | - |
| Ö5 | İş yerlerinde ergonomik analiz yöntemlerini kullanarak risk faktörlerini belirleyip ergonomik iyileştirmeler önerebilir. | - | - | - | - | - |
| Ö6 | İş yerinde karşılaşılan tehlikeleri tanımlayarak uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayabilir. | - | - | - | - | - |
| Ö7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. | - | - | - | - | - |
