Ebelik Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83911116 | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hafize DAĞ TÜZMEN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Üreme sağlığı ve hizmetleri; Dünya'da ve Türkiye'de üreme sağlığı göstergeleri; Dünya'da ve ülkemizde kadının toplumsal konumu ve üreme sağlığı sorunları; uluslararası kararlar paralelinde üreme sağlığı konusunda Türkiye'deki uygulamalar; çocukluk ve adölesan döneminde üreme sağlığı; doğurganlık dönemi üreme sağlığı sorunları; Dünyada ve Türkiye'de istenmeyen gebeliklerin nedenlerini ve sonuçları; perimenopozal/postmenopozal, yaşlılık dönemindeki üreme sağlığı sorunları; üreme sağlığına yönelik eğitim ve araştırma faaliyeti konularını içerir.
Dersin Amacı
Cinsel sağlık/üreme sağlığı kavramları, önemi, sunulan hizmetler, Dünyada ve Türkiye'de durumu konularında bilgi kazanılması ve cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunları görebilecek bir düşünce yapısı geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Ebelik alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgilerini izlem ve bakım sürecinde kullanabilir. | 5 |
| P9 | Ebelik bilimine özgü uygulama alanlarında bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Üreme sağlığı/ cinsel sağlık kavramını açıklar. | P.2.8 | 1 |
| Ö2 | Cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları bilir. | P.2.9 | 1 |
| Ö3 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek ebelik girişimlerine karar verir. | P.9.6 | 1 |
| Ö4 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan bireye uygun danışmanlık gereksinimlerini saptar. | P.9.7 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Üreme sağlığı tanımı, kapsamı ve amaçları |
| 2 | Yaşama Hakkı |
| 3 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Özgürlük Hakkı |
| 4 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Eşitlik Hakkı |
| 5 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Mahremiyet Haklı/Cinsel Yaşam ve Üremede Özel Yaşamın Korunması Hakkı |
| 6 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Düşünce Özgürlüğü Hakkı |
| 7 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Bilgilenme ve Eğitim Hakkı |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Çocuk Sahibi Olup Olmama veya Ne Zaman Olacağına Karar Verme Hakkı |
| 10 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Sağlık Bakımı Alma ve Sağlığın Koruması Hakkı |
| 11 | Üreme ve Cinsel Yaşamda Bilimsel Gelişmelerden Yararlanma Hakkı / Cinsel Yaşam ve Üremede Toplanma Özgürlüğü ve Siyasete Katılma Hakkı |
| 12 | Cinsel Yaşam ve Üremede Kötü Muameleye Maruz Kalmama Hakkı |
| 13 | Cinsel Haz Hakkı-YÜT ve CS |
| 14 | Cinsel Yaşam ve Üreme Sağlığında Yasal ve Etik Sorunlar, Özellikli Gruplarda Cinsel Yaşam ve Cinsel Sorunlar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Kızılkaya, B.N. (2016). Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. |
| Özbek, H., Çakır, D. (2022). Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, 1. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık:Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | 2 | 20 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 80 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 36 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 36 | 72 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 224 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,47 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Üreme sağlığı/ cinsel sağlık kavramını açıklar. | 5 | - |
| Ö2 | Cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları bilir. | 5 | - |
| Ö3 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek ebelik girişimlerine karar verir. | - | 5 |
| Ö4 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan bireye uygun danışmanlık gereksinimlerini saptar. | - | 5 |
