Ebelik Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
83911116 | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Yasemin HAMLACI BAŞKAYA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Üreme sağlığı ve hizmetleri; Dünya'da ve Türkiye'de üreme sağlığı göstergeleri; Dünya'da ve ülkemizde kadının toplumsal konumu ve üreme sağlığı sorunları; uluslararası kararlar paralelinde üreme sağlığı konusunda Türkiye'deki uygulamalar; çocukluk ve adölesan döneminde üreme sağlığı; doğurganlık dönemi üreme sağlığı sorunları; Dünyada ve Türkiye'de istenmeyen gebeliklerin nedenlerini ve sonuçları; perimenopozal/postmenopozal, yaşlılık dönemindeki üreme sağlığı sorunları; üreme sağlığına yönelik eğitim ve araştırma faaliyeti konularını içerir.
Dersin Amacı
Cinsel sağlık/üreme sağlığı kavramları, önemi, sunulan hizmetler, Dünyada ve Türkiye'de durumu konularında bilgi kazanılması ve cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunları görebilecek bir düşünce yapısı geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P2 | Ebelik alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgilerini izlem ve bakım sürecinde kullanabilir. | 5 |
P9 | Ebelik bilimine özgü uygulama alanlarında bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Üreme sağlığı/ cinsel sağlık kavramını açıklar. | P.2.8 | 1 |
Ö2 | Cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları bilir. | P.2.9 | 1 |
Ö3 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek ebelik girişimlerine karar verir. | P.9.6 | 1 |
Ö4 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan bireye uygun danışmanlık gereksinimlerini saptar. | P.9.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Üreme sağlığı tanımı, kapsamı ve amaçları |
2 | Üreme organları ve cinsel eylemin anatomisi ve fizyolojisi |
3 | Ulusal ve uluslararası üreme sağlığı sorunları |
4 | Üreme hakları |
5 | Toplumsal cinsiyet kavramı ve üreme sağlığına etkileri |
6 | Üreme sağlığı kapsamında yer alan hizmetler ve ebenin rolleri |
7 | Üreme sağlığı politikaları |
8 | Ara sınav |
9 | Üreme sağlığı ve binyıllık kalkınma hedefleri |
10 | Yoksulluk |
11 | Kalkınma ve üreme sağlığı |
12 | Doğurganlığın düzenlenmesi ve üreme sağlığı politikaları |
13 | Classification of sexual function |
14 | Cinsel işlev bozuklukları; Yaşam dönemlerine göre cinsel sağlık ve üreme sağlığı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Kızılkaya, B.N. (2016). Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. |
Özbek, H., Çakır, D. (2022). Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, 1. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık:Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 10 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | 2 | 20 (%) |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
Toplam | 80 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 36 | 36 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 36 | 72 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 224 | ||
Toplam Yük / 30 | 7,47 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P9 |
---|---|---|---|
Ö1 | Üreme sağlığı/ cinsel sağlık kavramını açıklar. | 5 | - |
Ö2 | Cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları bilir. | 5 | - |
Ö3 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek ebelik girişimlerine karar verir. | - | 5 |
Ö4 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan bireye uygun danışmanlık gereksinimlerini saptar. | - | 5 |