Ebelik Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83910103 | Normal ve Riskli Durumlarda İntrapartum ve Postpartum Bakım | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-126 | [email protected] | 7416 | Cuma |
Dersin İçeriği
Intrapartum ve postpartum dönemde görülebilecek normal ve anormal durumların belirlenmesi, kanıt temelli uygun girişimlerin planlanıp uygulanabilmesi için kavramsal ve uygulamalı olarak bilgi ve becerilerin kazandırılmasına yönelik konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Intrapartum ve postpartum dönemde görülebilecek normal ve anormal durumların belirlenmesi, kanıt temelli uygun girişimlerin planlanıp uygulanabilmesi için kavramsal ve uygulamalı olarak bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Ebelik bilimi ile ilgili kanıta dayalı uygulamalara ulaşabilir. | 4 |
| P4 | Ebelik bilimine özgü araştırma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 4 |
| P5 | Ebelik bilimine özgü araştırma hazırlayarak bilimsel etkinliklerde sunar ve yayınlar. | 4 |
| P7 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | 4 |
| P8 | Ebelik bilimine özgü konularda tarama, raporlama ve etkili sunum yapabilir. | 5 |
| P9 | Ebelik bilimine özgü uygulama alanlarında bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Normal doğum eylemine ilişkin fizyolojiyi bilir. | P.2.4 | 1 |
| Ö2 | Doğum sonu sürece ilişkin fizyolojiyi bilir. | P.2.5 | 1 |
| Ö3 | Yenidoğanın izlem basamaklarını bilir. | P.2.7 | 1 |
| Ö4 | Ebelik bilimi ile ilgili kanıta dayalı uygulamalara ulaşabilir. | P.3.1 | 5 |
| Ö5 | Ebelik bilimine özgü araştırma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | P.4.1 | 6 |
| Ö6 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | P.7.1 | 5 |
| Ö7 | Ebelik bilimine özgü konularda tarama, raporlama ve etkili sunum yapabilir. | P.8.1 | 5 |
| Ö8 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.9.3 | 7 |
| Ö9 | Doğum sonu dönemde anne, bebek ve babaya bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | P.9.4 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Intrapartum Care for a Positive Childbirth Experience "DSÖ"Doğum ve Sezaryen Eylemi Yönetim Rehberi ve Sağlık Bakanlığı Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi "Sağlık Bakanlığı"Intrapartum Care Care of Healthy Women and Their Babies During Childbirth "NICE"A Model for Safe Childbirth "FIGO" |
| 2 | Doğumun birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü evresinde fizyoloji, izlem ve bakım |
| 3 | Pelvik taban ve doğum Doğumda hormonal uyum Doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar Doğal doğumu destekleyici uygulamalar |
| 4 | Doğumda ağrı ve korku Farmakolojik yöntemlerle doğum ağrısının yönetimi Farmakolojik olmayan yöntemlerle doğum ağrısının yönetimi |
| 5 | Doğum sonu dönemde bakım Emzirme, emzirme danışmanlığı ve güncel yaklaşımlar |
| 6 | Doğumu kolaylaştıran egzersiz ve pozisyonlar, doğum sonu dönem egzersizleri Alternatif doğum yöntemlerinden suda doğum |
| 7 | Obstetrik ilaçlar Doğuma hazırlık eğitimleri ve güncel yaklaşımlar |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Doğum kanalına ilişkin distosiler Fetüse ait distosiler |
| 10 | Uterus kontraksiyonlarına ilişkin distosiler, İntrapartum EFİ Partograf |
| 11 | Yenidoğanın doğum salonunda ilk muayenesi, neonatal tarama testleri, bağışıklamaya ilişkin güncel yaklaşımlar |
| 12 | İndüksiyon Operatif girişimler Sezaryen |
| 13 | Hipertansiyonu olan kadında doğum eylemi Kalp hastalığı olan kadında doğum eylemi Diyabeti olan kadında doğum eylemi |
| 14 | Epizyotomi Laserayonlar Doğum sonu kanamalar |
| 15 | Dördüncü evre komplikasyonları Doğum ve doğum sonu dönemde ruhsal sağlık ve problemler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologist) |
| WHO (World Health Organization) | |
| NICE (The National Institute for Health and Clinical Excellence) | |
| RCOG (The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists) | |
| Sağlık Bakanlığı Rehberleri | |
| SOGC (The Society Obstetricians and Gynacologists of Canada) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | 1 | 30 (%) |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | 1 | 10 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 16 | 16 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 | P7 | P8 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Normal doğum eylemine ilişkin fizyolojiyi bilir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Doğum sonu sürece ilişkin fizyolojiyi bilir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Yenidoğanın izlem basamaklarını bilir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Ebelik bilimi ile ilgili kanıta dayalı uygulamalara ulaşabilir. | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö5 | Ebelik bilimine özgü araştırma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö6 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | - | - | - | 5 | - | - |
| Ö7 | Ebelik bilimine özgü konularda tarama, raporlama ve etkili sunum yapabilir. | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö8 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - | - | - | 5 |
| Ö9 | Doğum sonu dönemde anne, bebek ve babaya bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | - | - | - | - | - | 5 |
