Ebelik Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ebelik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 83910101 | Normal ve Riskli Durumlarda Antenatal Bakım | 1 | Güz | 1 | 3+8+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-216 | [email protected] | 7416 | Cuma 13:00-14:00 |
Dersin İçeriği
Ders, antenatal bakımın temel ilkelerinden başlayarak normal ve riskli gebeliklerde ileri düzey risk değerlendirmeleri, fetal sağlık izlemi ve yenilikçi teknolojilerin kullanımını kapsar. Psikososyal destek, beslenme ve yaşam tarzı müdahaleleri, multidisipliner yaklaşımlar ve klinik karar verme süreçleri ders kapsamında ele alınır. Ayrıca öğrenciler, güncel araştırmalar, dijital araçlar, kültürlerarası farklılıklar ve alternatif bakım yöntemleri gibi konularda interaktif sunum ve seminerlerle bilgi ve becerilerini geliştirir, yüksek lisans düzeyinde eleştirel düşünme ve klinik uygulama yetkinliklerini güçlendirir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin normal ve riskli gebeliklerde antenatal bakımın güncel, kanıta dayalı ve multidisipliner uygulamalarını öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, yüksek lisans düzeyinde yeni bilgiler edinerek klinik karar verme, risk değerlendirme ve yenilikçi bakım stratejileri geliştirme becerilerini kazanacaklardır. Ders, öğrencilerin antenatal bakım süreçlerinde etik, kültürel ve psikososyal boyutları dikkate alarak güvenli, etkili ve bütüncül bakım sunabilme yeterliliklerini artırmayı hedeflemektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Ebelik alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgilerini izlem ve bakım sürecinde kullanabilir. | 5 |
| P3 | Ebelik bilimi ile ilgili kanıta dayalı uygulamalara ulaşabilir. | 5 |
| P4 | Ebelik bilimine özgü araştırma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 5 |
| P7 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | 5 |
| P8 | Ebelik bilimine özgü konularda tarama, raporlama ve etkili sunum yapabilir. | 5 |
| P9 | Ebelik bilimine özgü uygulama alanlarında bireyselleştirilmiş, kanıt temelli, kültüre duyarlı şekilde rol ve sorumluluklarını yerine getirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Antenatal döneme ilişkin izlem basamaklarını bilir. | P.2.1 | 1 |
| Ö2 | Gebelikte riskli durumların fizyopatolojisini bilir. | P.2.2 | 1 |
| Ö3 | Gebelikte riskli durumlara ilişkin izlem basamaklarını bilir. | P.2.3 | 1 |
| Ö4 | Ebelik bilimine özgü araştırma projeleri yazabilir. | P.6.1 | 6 |
| Ö5 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | P.7.1 | 5 |
| Ö6 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.9.2 | 4 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu; DSÖ ve Sağlık Bakanlığı izlem rehberlerinin incelenmesi, ileri düzey antenatal bakım |
| 2 | Normal gebelikte ileri risk değerlendirmesi |
| 3 | Fetal sağlık izlemi ve yenilikçi teknolojiler |
| 4 | Trimesterlere göre bakım ve izleme ilişkin kanıtların incelenmesi |
| 5 | Erken ve geç gebelik kanamalarına yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 6 | Hiperemezis gravidarum ve anemide yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 7 | Erken membran rüptürü ve erken doğum tehdidinde yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Hipertansif hastalıklarda yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 10 | Diyabette yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 11 | Kardiyovasküler hastalıklarda yenilikçi müdahale planları: Güncel araştırma ve klinik rehberler |
| 12 | Antenatal beslenme ve yaşam tarzı müdahaleleri |
| 13 | Psikososyal riskler ve gebelikte yenilikçi destek yöntemleri |
| 14 | Doğum öncesi eğitim ve dijital araçlar |
| 15 | Final ödev sunumları ve değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Ankara Nobel Tıp Kitabevi: ANkara. |
| Aktaş, S., Derya, Y.A., Toker , E. (2023). A'dan Z'ye Temel Ebelik. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 10 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | 1 | 20 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 10 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 16 | 16 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 224 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,47 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P6 | P7 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Antenatal döneme ilişkin izlem basamaklarını bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Gebelikte riskli durumların fizyopatolojisini bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Gebelikte riskli durumlara ilişkin izlem basamaklarını bilir. | 5 | - | - | - |
| Ö4 | Ebelik bilimine özgü araştırma projeleri yazabilir. | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Ebelik bilimine özgü araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - | 5 |
