Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 80311148 | Erken Çocuklukta Müdahale Programları | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 3 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Erken müdahale kavramı ve önemi, Risk gruplarının tanımlanması, Erken çocuklukta gelişimsel değerlendirme ve tarama yöntemleri, Erken müdahale programlarının modelleri, Aile katılımı ve aile merkezli hizmetler, Ulusal ve uluslararası erken müdahale yaklaşımları, Çok disiplinli ekip çalışması, Uygulamalı örnekler ve vaka çalışmaları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde gelişimi risk altında olan ve özel gereksinimli çocuklara yönelik erken müdahale programlarının kuramsal temellerini, uygulama alanlarını, değerlendirme süreçlerini ve aileyle iş birliği modellerini öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir. | 5 |
| P2 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. | P.1.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Erken müdahale kavramı, tarihsel gelişim süreci ve önemi |
| 2 | Erken çocukluk döneminde risk faktörleri (biyolojik, çevresel, gelişimsel) |
| 3 | Gelişimsel tarama ve değerlendirme araçları |
| 4 | Erken müdahale programlarının kuramsal temelleri (ekolojik, gelişimsel, aile merkezli yaklaşımlar) |
| 5 | Dünya'da erken çocuklukta müdahale programları (ABD, Avrupa, OECD ülkeleri örnekleri) |
| 6 | Türkiye'de erken müdahale uygulamaları ve yasal düzenlemeler |
| 7 | Aile merkezli erken müdahale ve ebeveyn eğitimi |
| 8 | Çok disiplinli ekip çalışması: roller ve sorumluluklar |
| 9 | Erken müdahalede sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarının iş birliği |
| 10 | Erken müdahale programlarında öğretim yöntemleri ve materyal geliştirme |
| 11 | Erken müdahale uygulamalarında teknoloji kullanımı ve dijital araçlar |
| 12 | Vaka örnekleri ile erken müdahale programlarının analizi |
| 13 | Erken müdahale programlarının değerlendirilmesi ve etkililik çalışmaları |
| 14 | Genel tekrar, proje sunumları ve dersin kapanışı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Fatma Elif Ergin, Çocuklar Ve Ergenler İçin Gelişimsel Müdahale Uygulamaları, Eğiten Kitap. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 7 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 2 | 15 | 30 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 |
|---|---|---|
| Ö1 | Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. | 5 |
| Ö2 | Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. | 5 |
